A Google felmérése szerint az emberek több mint fele, 56 százaléka keres rá rendszeresen saját vagy cége nevére. Mára nem csak az üzleti kapcsolatok kialakítása során, hanem egy állásra, nemzetközi ösztöndíjra vagy akár szakkollégiumba történő jelentkezés során is jó eséllyel „meggugliznak”, így sok információt tudhatnak meg rólad, még mielőtt találkoztatok volna! Az első benyomás szerepe ezáltal a valós élet mellett a digitális világban is megjelenik. Ha nem figyelsz arra, milyen tartalmakat osztasz meg magadról, könnyen hátrányt okozhatsz saját magadnak az élet számos területén.
Mi az online reputáció?
Online reputációdnak, vagyis hírnevednek része minden olyan információ, ami megtalálható rólad és a márkádról a digitális térben. Ezek a digitális lábnyomok pedig kihatnak az online megítélésedre. Még akkor is, ha erről te nem is tudsz, vagy nem is te kontrollálod az információkat.
- A Pew Research Centre kutatása szerint az emberek több mint 91 százaléka bízik a keresőmotorok találataiban.
- Az Edelman Trust Barometer kutatása szerint pedig az emberek 65 százaléka jobban megbízik ezekben a keresési találatokban, mint bármi másban.
A digitális lábnyomod információmorzsái maradandóak, ahogy mondani szokás: „az internet nem felejt”. Ez pedig igaz a rólad vagy a cégedről szóló negatív hírekre, Facebook- vagy Google-értékelésekre, kommentekre, előnytelen fotókra, bejegyzésekre vagy akár a már rég elfelejtett myVIP profilodra is. (Ez a probléma most már olyan komoly, hogy külön biztosítás is köthető erre!)
Miért ennyire fontos az online reputáció?
A tudatos munkáltatók, fejvadász cégek még az első interjú előtt rád keresnek a Google-ban, megnézik a social media profiljaidat, és akár össze is hasonlíthatják a „valóságot”, az önéletrajzodban vagy motivációs leveledben állítottakkal. Az pedig, hogy mit találtak rólad, egyértelműen befolyásolhatják az esélyeid, akár pozitív akár negatív irányba is.
Ma már rengeteg közösségi média oldal van, és egyre több felületen is vagyunk jelen. Nem csak Te, hanem korábbi munkáltatóid, alkalmazottaid, tanáraid, barátaid is. Ha beindul egy negatív információáradat, akkor nagyon nehéz lesz „tisztán” tartani a profilodat, és a rólad kialakult pozitív kép könnyen negatív irányba fordulhat.
Munkakeresőknek már a munkakeresés folyamata előtt érdemes belekezdeni a személyes márkaépítésbe, tekintve hogy ez hosszú távú és folyamatos feladat. Ezeket a módszereket nem hagyhatod ki, ha személyes márka építésén dolgozol.
Mit tudsz tenni, hogy megóvd az online reputációdat?
Számos megoldás létezik, hogy javítsd és fejleszd az online megítélésed, ezek közül osztok meg néhány konkrét tippet, amikkel már a cikk olvasása után elkezdheted a kezedbe venni a digitális lábnyomod irányítását.
Rendszeresen keress rá saját magadra a Google-ban, akár több kulcsszóval (pl.: Sepsey Barna, Barna Sepsey) is próbálkozva. Állíts be a nevedre Google Értesítést (Google Alert), így minden alkalommal, amikor új tartalom jelenik meg rólad az interneten, a Google automatikusan e-mailben értesíteni fog. Így negatív tartalmak esetén akár azonnal lehetőséged nyílik reagálni, és nem érhet már kellemetlen meglepetésként. Pozitív hírek esetében pedig fel is tudod erősíteni a hír hatását, ha például megjelenik egy cikk vagy ajánlás rólad vagy a cégedről egy független forrásnál, akkor ezt tovább tudod osztani saját közösségi csatornáidon, kiküldheted a hírleveledben, elküldheted barátaidnak vagy bárkinek, akinek a tudomására akarod hozni ezt a számodra pozitív megjelenést.
Vásárold meg a saját domainneved
Érdemes megvásárolni a saját neveddel ellátott domainnevet (pl: sepseybarna.hu, barnasepsey.com). Így élét veszed annak, hogy valaki más vásárolja meg helyetted. A nevedet tartalmazó domainnév nagy érték, így sokan nem csak a .hu végződéssel vásárolják meg, hanem akár .com, .eu végződésekkel is. Egy domain fenntartása évente pár ezer forint, szóval ha komolyan gondolkodsz a saját márkád építésén, még úgy is megéri a befektetés, ha 1-2 évig nem is kezdesz vele semmit.
Gyűjtsd egy helyre a tartalmaid
A social media oldalakkal szemben a honlapodnak nagy előnye, hogy teljesen a sajátot. Lehetőséget ad összegyűjteni minden tartalmat, ami rólad szól, és szeretnéd az embereknek megmutatni. A rád kíváncsiak így mindent megtalálnak egy hiteles forrásból, és nem akarnak majd különböző forrásokból értesülni a fejleményekről. Másrészről pedig ez egy jó módszer lehet arra is, hogy folyamatosan figyelemmel kísérhesd a személyes és szakmai fejlődésed.
A Facebook, Twitter és LinkedIn ma már megkerülhetetlennek számítanak a közösségi média csatornák között. Ha nem is építesz követőtábort, akkor is érdemes legalább regisztrálni, és időnként friss tartalmat publikálni.
Ha viszont aktív vagy ezeken a csatornákon, akkor sokkal hatékonyabban tudod eljuttatni a saját üzeneteid a követőidnek, fel tudod erősíteni a pozitív híreket, és egy plusz eszköz áll rendelkezésedre a negatív tartalmakkal szemben.
Optimalizáld a social media profiljaid
- Töltsd ki minél jobban a profilod
- Ismételd el többször a neved
- Hozz létre egyéni URL-eket
- Linkelj a közösségi média profiljaidat között, egyikről a másikra
- Figyelj oda (olvasd el figyelmesen) az adatvédelmi beállításokat, hogy milyen információkat kivel osztasz meg
- Ha esetleg negatív tartalom jelenik meg rólad, próbáld meg levetetni a kínos tartalmat a közösségi média oldalakról vagy akár a tartalom közzétevőjétől
Mindannyian követünk el hibákat – ez emberi dolog. De érdemes ezekre reagálni, mielőtt a hír még futótűzként kezdene terjedni.
- Figyeld, ha egy nem kívánt tartalom erősödni kezd!
- Ásd el az ősrégi, kínos tartalmakat
- Kérd a tartalom eltávolítását
- Korlátozd az oldalaid hozzáférhetőségét
- Bérelj fel egy profit
Szerző:
Sepsey Barna
A Reputation.hu alapító-ügyvezetője,
a The Pitch online marketingblog társalapítója