Amikor a vállalatok egy szolgáltató központ (SSC) helyszínéről döntenek, számos szempontot mérlegelnek. Figyelembe veszik például a rendelkezésre álló munkaerő számát és képzettségét, a munkabéreket és azok adóvonzatát, a munkajogi környezetet, az irodabérleti piac és az IT infrastruktúra fejlettségét, a megközelíthetőséget, az életminőséget, valamint az országot jellemző egyéb tényezőket, így a politikai stabilitást, az adórendszer kiszámíthatóságát és még a korrupciós indexet is. „A közép-kelet-európai régió világszinten is vonzó terep az SSC-k számára: különösen a hozzáadott értéket is képviselő front-office (ügyfélkapcsolati) szolgáltatások tekintetében" - mondta Pintér Mónika, a PricewaterhouseCoopers SSC tanácsadás üzletágáért felelős igazgatója a Randstad Hungary legutóbbi, az SSC-k gazdasági szerepét és lehetőségeit bemutató előadásán. (A pénzügyi szolgáltató központok területén is az élvonalban van a KKE régió.)
Hazánk előnyei közé sorolhatjuk a nagyszámú képzett munkaerőt és éves szinten a munkaórák magas számát, a központi elhelyezkedést (1000 km-es körzetben 250 milliós piac érhető el), valamint azt, hogy a felénk kacsintgató SSC-knek nem kell mindent elölről kezdeniük: már - jórészt - létezik a működésükhöz szükséges feltételrendszer. Szintén kiemelendő a magas életminőség, mellyel hazánk az International Living elemzése szerint világviszonylatban a 20. helyen áll (példának okáért Norvégiával azonos pontszámmal). Sőt, a régióhoz képest magas munkanélküliségi ráta (10,7%, KSH) is a javunkra írható, hiszen sok állás nélküli, képzett szakember közül könnyebben lehet meríteni. Mindezek ellenére 2010-től kezdve megtorpanást tapasztalnak a szakemberek Magyarországon.
Átláthatóbb körülmények kellenek
Ez részben annak köszönhető, hogy a világ más országai is felfedezték, az SSC-k befogadása mennyire kedvezően hat a nemzetgazdaságra. A Fülöp-szigetek például mára az egyik legvonzóbb célpont. A dél-kelet-ázsiai országban a gazdasági stratégia részévé tették, hogy világelsőkké váljanak a szolgáltató központok tekintetében. Az üzleti folyamatok kiszervezése (Business Process Outsourcing, BPO) területén 2006 óta éves szinten 46 százalékkal növekszik az ország, s míg az idei évre 11,6 milliárd USD bevételt prognosztizáltak a szakértők, a jelenlegi tendenciák mellett 2016-ban már 25 milliárddal számolnak. Hasonló stratégiába kezdett Kína, Litvánia, Lettország és Egyiptom is.
„Fontos lenne, hogy a kormányzat nálunk is lássa a potenciált az SSC-kben. Ahhoz, hogy a szolgáltató központok számára hazánk továbbra is vonzó célország legyen, kiemelten fontos az ország imázsának építése, valamint a kiszámítható gazdasági és jogi környezet" - mondta Pintér Mónika. A Randstad Hungary előadásán szó esett arról is, hogy a Budapest-központúság ellensúlyozására a kisebb városoknak össze kellene fogniuk, s együtt kialakítani olyan régiókat, melyek biztosítani tudják a szolgáltató központok működéséhez szükséges feltételeket, mivel egy-egy kisváros egyedül nem versenyezhet a kelet-közép-európai régió nagyjaival.