Piackutatás? Lehet ingyen is!

Ahhoz, hogy ne vaktában lövöldözzük el a marketingre szánt pénzeket nagyon fontos minél több és pontosabb adattal rendelkeznünk. A kkv-k hajlamosak azt hinni, hogy a piackutatás csak a nagyon játszótere, ahol súlyos pénzeket kell költeni az adatokra. Pedig néhány alapvető és nagyon hasznos dolgot teljesen ingyen is kikutathatunk.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A sikeres üzletvitelhez elengedhetetlen, hogy adatokkal rendelkezzünk a cégünk működéséről, a vásárlóin szokásairól, a körülöttünk lévő világ trendjeiről. Persze, hagyatkozhatunk a megérzéseinkre is, de ha ezeknek semmi nem ad alapot, leginkább vakon repülünk.

A cégen belüli működés pontos átlátása elsődleges – szakértőnk itt adott tippeket ahhoz, hogy hogyan építhetünk használható információs rendszert magunknak.

A cégünk eredményeinek, folyamatainak átlátása azonban csak az egyik oldal. A másik, hogy minél több információra lenne szükség a potenciális vagy meglévő vásárlóinkról. A vállalkozók hajlamosak azt gondolni, hogy kutatásokat megrendelni csak a nagy cégek kiváltsága, ami ugyan korántsem igaz, de tény, hogy a legtöbb büdzséjébe pedig tényleg nem nagyon fér bele a rendszeres felmérés.

Kivéve, ha ingyen juthatunk adatokhoz.

Igen, erre is van lehetőség! Persze így általánosabb információkhoz juthatunk, de mindenképpen érdemes megismerkedni néhány jól használható, ingyenes piackutatási eszközzel.

Kép:Pixabay

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által begyűjtött és kiadott rengeteg anyag bizony a vállalkozások számára is hasznos! A honlapon rengeteg információ elérhető – bár igényel némi türelmet és gyakorlatot, hogy megtaláljuk köztük, amit keresünk. Számos letölthető kisebb elemzés is rendelkezésre áll, ami kiváló alap tudást adhat. Érdemes rendszeresen körülnézni, mik az újdonságok.

A Google a barátunk

A Google Adwords nem csak a hirdetések menedzselésére kínál felületet, hanem arra is, hogy megismerjük, hogy gondolkodnak azok a potenciális vásárlók, akiket a kampányunkkal el akarunk érni. A kampány sikerességében rengeteget számít, hogy pontosan milyen kifejezéseket használunk. Olyanokat kell találnunk, amelyeket a célcsoportunk megért és használ. Az ilyen kifejezések felkutatásában segíthet az Adwords. Ha megadunk egy keresőszót, a rendszer megmutatja, mennyi a havi lekérdezés és milyen a verseny az adott kulcssszó estében, milyen más javaslatok merülhetnek fel például a „long tail” elmélet alapján.

A Google további hasznos eszközöket is kínál ingyenesen a kisvállalkozásoknak. A Keresési trendek (Insight) segítségével egyszerűen és gyorsan kideríthető, hogy egy személy, esemény, márka vagy bármilyen kifejezés mikor mennyire volt népszerű, hogyan alakult az adott téma iránt a Google felhasználók érdeklődése, de megadhatunk akár több kifejezést is, hogy azokat összehasonlítsa a rendszer.

Lehetőség van külön keresni kategóriákon belül is, így a saját piacunkat még pontosabban tudjuk feltérképezni, ráadásul a keresések földrajzi elosztása is megjeleníthető.

Mit szeretnek?

Az online fogyasztói magatartás megismerését szolgálja a Google Consumer Commerce Barometer (CCB). Az IAB Europe-pal együttműködésben elindított kutatási eszköz a TNS adataira támaszkodva szolgáltat információt a fogyasztói szokásokról összesen 45 országban, 36 termékkategóriában.

A felhasználók (hirdetők és ügynökségek) az eszközt használva országok és termékkategóriák mentén hasonlíthatják össze célcsoportjuk online információgyűjtési és vásárlási szokásait. Az évente frissülő adatoknak köszönhetően a trendekben bekövetkező változások is nyomon követhetők és mérhetők a szolgáltatás segítségével.

De ennél azért személyre – vagyis cégre – szabottabb megoldásokhoz is juthatunk némi munkával. Saját közvélemény kutatást is készíthetünk ingyenesen, például az amerikai központú Survey Monkey eszközét használva. Az online kérdőív-gyártó rendszer a szakértők szerint elég erős elemzéseket is képes készíteni, nagyobb cégek is használják vásárlói felmérésekhez.

Bizonyos kiemelten fontos esetekben - például egy új termék bevezetésekor - nem érdemes megspórolni a komolyabb piackutatást. Erre is több módszer létezik, ezekről szakértőnk itt nyújtott egy kis áttekintést.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo