Az online pénztárgépek bevezetésének véghatáridejéről szóló július végi NGM-közleményt követően hétfőn a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is közzétett egy hírt honlapján. A korábbi NGM-közleményen kívül a hatóság felhívja a figyelmét azoknak a vállalkozásoknak, amelyek pénztárgép-használati kötelezettséggel járó tevékenységüket 2014. augusztus 31-ét követően kezdik meg, hogy szeptember 1-jét követően azt már csak online pénztárgéppel tehetik meg.
Továbbá kiemelték, hogy az online pénztárgép-rendelés céljából létrehozott eBEV-felületen keresztül 2014. augusztus 15-től már nem lesz lehetőség új rendelést leadni. A rendelési felületet augusztus 31-e után pedig egyáltalán nem lehet majd elérni –figyelmeztet Fekete Zoltán Titusz az RSM-DTM adómenedzsere legfrissebb blogbejegyzésében.
Szemétbe a régi géppel!
2014. augusztus 31-étől önmagában az online pénztárgép beszerzésére vonatkozó szerződés vagy a pénztárgép forgalmazója által visszaigazolt megrendelés megléte nem mentesíti az adóalanyt az online pénztárgép tényleges használata, valamint a használat hiányából adódó jogkövetkezmények alól. (Ráadásul ősztől rákapcsol az ellenőrzésekre a NAV!)
Fontos változás, hogy a tevékenységét 2014. augusztus 31-ét követően kezdő, pénztárgép használatra kötelezett adóalany, illetve a 2014. augusztus 31-ét követően pénztárgép használati kötelezettséggel járó tevékenységet kezdő adóalany nyugtakibocsátási kötelezettségének – már a tevékenysége kezdetétől – kizárólag online pénztárgéppel tehet eleget.
Ha az online pénztárgép üzembe helyezésre került, az üzemeltető köteles az üzlet eladóteréből a hagyományos pénztárgépet eltávolítani – olvasható a NAV közleményében.
2015. január 1-jéig üzemeltetheti a hagyományos pénztárgépet a pénztárgép használatra nem kötelezett adóalany, illetve az adóalany azon tevékenysége tekintetében, amely vonatkozásában nem kötelezett pénztárgép használatra.
2014. december 31-ig – átmenetileg – jogosult üzemeltetni a hagyományos pénztárgépet az üzemeltető abban az esetben, ha az üzembe helyezett online pénztárgép meghibásodik, de csak abban az esetben, ha az alábbi feltételek kivétel nélkül teljesülnek!
A szerviz nem tud cserepénztárgépet biztosítani, melynek tényét a szerviz rögzíti a pénztárgépnaplóban, illetve nincs más olyan pénzátvételi hely, ahol a fizetések lebonyolítása aránytalan nehézség nélkül megoldható lenne és az üzemeltető a pénztárgép meghibásodását haladéktalanul bejegyzi a pénztárgépnaplóba, továbbá amennyiben a pénztárgép javítását, vagy a meghibásodott pénztárgép helyett más pénztárgép üzembe helyezését kéri valamely szerviztől (bejelentés), a bejegyzést haladéktalanul kiegészíti a bejelentés megnevezésével (javítás vagy üzembe helyezés) és időpontjával, továbbá a javítást, illetve az üzembe helyezést vállaló szerviz által közölt egyedi sorszámmal és közlésének időpontjával, és a műszerész a pénztárgép javítási célú elszállítását a pénztárgépnaplóba bejegyzi.
Ha kész a javítás, be kell ütni a tételeket!
Az üzemeltetőnek az online pénztárgépbe a javítás befejezését követően (első tételként) a hagyományos pénztárgéppel bizonylatolt bevételeket is be kell ütnie külön megjelöléssel vagy az erről utólag egy összegben készült gépi nyugtán történő feljegyzéssel, a bizonylat megőrzése mellett. (A kézi nyugtán vagy egyéb nyilvántartásban szükséges az értékesített termékeket/szolgáltatásokat adómértékenként megbontani és a pénztárgépben az összegeket ennek megfelelően a tényleges áfa-gyűjtő alá rögzíteni, tekintettel arra, hogy ennek hiányában az adóalany áfa bevallási kötelezettségének nem tud majd jogszerűen eleget tenni.)
Az üzemeltető köteles a hagyományos pénztárgép adómemóriáját 2013. január 1-je és a pénztárgép használatból történő kivonása közötti időszak vonatkozásában – a használatból történő kivonást követő két hónapon belül – kiíratni, és azt az adó megállapításához való jog elévüléséig megőrizni. A szerviznek az online pénztárgép javítási célú átvételéről, valamint a javítás befejezését követő visszaadásáról adatot kell szolgáltatnia az állami adóhatóság részére az átvételt illetve visszaadást követő 3 munkanapon belül, a PTGTAX jelű nyomtatvány alkalmazásával.