Öt jel, hogy valami nagyon nincs rendben

A legjobb vezetőknek sem tűnik mindig fel, ha valami nagy baj van a cégnél. Mutatunk néhány olyan jelet, amelyek jelzik, hogy a vállalat jövője veszélyben van, és sürgős lépéseket kell tenni a csőd elkerülése érdekében.

Magyarországon még az óvodás kort is kevés vállalat éri meg, egészen konkrétan tíz induló vállalkozásból csak egy. Sokszor a cégvezetőket derült égből villámcsapásként éri, ha csődveszélybe kerülnek, pedig a legtöbb esetben idejében észre lehet venni azokat a jeleket, amelyek arra figyelmeztethetnek, hogy valami nagyon nem megy rendben. Mutatunk ezekből néhányat.

Kép: Fotolia

Zuhannak az eladások

Talán ez a legnyilvánvalóbb jel, hogy valami nincs rendjén: ha két egymást követő negyedévben – kizárva így az esetleges szezonális hatásokat – csökken az értékesítés, biztos, hogy valami nincs rendben a vállalatnál. Folyamatos eladások nélkül a cég hamar pénzzavarba kerülhet. Ez nem jelenti azt, hogy azonnal beütött a krach, mert ezen a területen is megvannak azok a praktikák, melyek bevetésével felturbózhatóak az eladások. Indíthatunk akciót, marketingkampányt, vagy koncentrálhatunk a jobb ügyfélkiszolgálásra. (Értékesítési praktikákról itt olvashat!)

Tavaszi megújulás? A cégre is ráfér!
Tavasszal sokan késztetést érzünk, hogy rendet rakjunk magunk körül, kitakarítsuk a lakást, megszabaduljunk a felesleges kacatoktól. Olyan apró rendetlenségeket is felfedezünk, ami mellett hónapokig elmentünk naponta, de mégsem „láttuk”. A vállalkozásunkban is lehetnek ilyen megbújó „koszfoltok”, amelyeket érdemes tavasszal kisöpörni.
Nem is emlékszik, mikor beszélt új ügyféllel

Habár a cégvezetőnek nem szabad elvesznie a részletekben, az ügyfelekkel való kapcsolattartást, legyenek azok új, vagy már meglévő biztos vásárlóink, nem szabad elhanyagolni. Természetesen nem azért, hogy a cégvezető lássa el az értékesítő vagy az ügyfélszolgálat munkáját, hanem hogy tisztában legyen az ügyfelek esetleg változó igényeivel, szükségleteivel, amelyekre reagálnia kell a cégnek.

Senki sem beszél rólunk

Titokban sokan örülnek, ha nincs szó a cégről, csak azt látják, hogy így nem teregetik ki a cég „szennyesét”, vagy nem érkeznek sorra felháborodott kommentek a Facebook-oldalukra. Valójában inkább vészjósló, ha a követőink feltűnően inaktívak. A közösségi oldalakon akkor tudunk sikeres marketingtevékenységet folytatni, ha aktív követőkkel rendelkezünk, így ne hanyagoljuk el őket, és rázzuk fel a közösségünket. Persze szó sincs róla, hogy a „trollokra” kellene vágyni, de egy aktív oldalon néha ők is megjelennek. Ezt is lehet kezelni.

Menekülnek az alkalmazottak

Ha egy vállalkozásnál sorra mondanak fel az alkalmazottak, akkor érdemes elgondolkodnunk azon, hogy mit csinálunk rosszul. Lehetséges, hogy csak a versenytársaink erősítenek, és próbálják elszipkázni a tehetséges munkavállalóinkat, ám sajnos sokkal valószínűbb, hogy az alkalmazottaink nem elégedettek a munkahelyükkel, a fizetésükkel vagy éppen a vezetési stílusunkkal. Márpedig ha magas a fluktuáció, az igencsak drága mulatság lehet egy cégnek, egy-egy kulcsfontosságú munkatárs elvesztése pedig akár a vállalat végét is jelentheti.

A rugalmasság a túlélés kulcsa
A folyamatosan változó gazdasági környezetben kulcsfontosságú a vállalkozások rugalmassága és megfelelő üzleti kultúrája. Egy friss felmérés szerint azonban a magyar vállalkozások ebben az átlag alatt teljesítenek.
Gond van a forgótőkével

A forgótőke a vállalkozás folyamatos működésének és fennmaradásának elengedhetetlen eszköze. Minél kevesebb áll belőle rendelkezésre, annál nehezebben biztosítható a problémamentes üzletmenet. Éppen ezért fontos, hogy figyeljünk az első tünetekre, amikor csökken vagy negatív a szabad cash flow, egyre gyakoribb a rövid lejáratú kötelezettségek elmulasztása. Sorra halmozódnak a számlák, egyre több a kifizetetlen adósság, vagy szűkülnek a beszállítói határidők. Ha ezek a tünetek jelentkeznek, fontos alaposan áttekintenünk a vállalatunk pénzügyeit, mert súlyos problémák bújhatnak meg a mélyben.

Természetesen egy cég életének a végéhez közeledve nem mindig kapunk ilyen „óment”. Előfordulhat, hogy olyan külső, ellenőrizhetetlen hatás jelentkezik, egy váratlan versenytárs bukkan fel a semmiből, vagy a jogszabályi környezet változik meg egyik napról a másikra. Azonban ha ilyen jeleket észlelünk a vállalkozásunkban, mindig érdemes utánanéznünk az ügyeknek, mert valószínűleg rossz irányba mennek a dolgok.

Véleményvezér

Kamu jelenléti íveket írtak alá a fideszes EP-képviselők

Kamu jelenléti íveket írtak alá a fideszes EP-képviselők 

Eddig se feszítették szét a munka istrángját a fideszes EP-képviselők.
Nagy a baj, már többet fizetünk az uniónak, mint amit kapunk

Nagy a baj, már többet fizetünk az uniónak, mint amit kapunk 

Meddig megyünk lefelé a gödörbe?
Olimpiát rendeznénk, de közben a több mint 60 éves HÉV szerelvények cseréjére sincs pénz

Olimpiát rendeznénk, de közben a több mint 60 éves HÉV szerelvények cseréjére sincs pénz 

Lassú, de legalább rázós a magyar HÉV élmény.
Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon 

Magyar Péter és a kormánytagok most Európa színe-java előtt vívnak egymással.
Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell 

Nem finom, de legalább nem is gusztusos.
Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo