Magyarországon még az óvodás kort is kevés vállalat éri meg, egészen konkrétan tíz induló vállalkozásból csak egy. Sokszor a cégvezetőket derült égből villámcsapásként éri, ha csődveszélybe kerülnek, pedig a legtöbb esetben idejében észre lehet venni azokat a jeleket, amelyek arra figyelmeztethetnek, hogy valami nagyon nem megy rendben. Mutatunk ezekből néhányat.
Zuhannak az eladások
Talán ez a legnyilvánvalóbb jel, hogy valami nincs rendjén: ha két egymást követő negyedévben – kizárva így az esetleges szezonális hatásokat – csökken az értékesítés, biztos, hogy valami nincs rendben a vállalatnál. Folyamatos eladások nélkül a cég hamar pénzzavarba kerülhet. Ez nem jelenti azt, hogy azonnal beütött a krach, mert ezen a területen is megvannak azok a praktikák, melyek bevetésével felturbózhatóak az eladások. Indíthatunk akciót, marketingkampányt, vagy koncentrálhatunk a jobb ügyfélkiszolgálásra. (Értékesítési praktikákról itt olvashat!)
Habár a cégvezetőnek nem szabad elvesznie a részletekben, az ügyfelekkel való kapcsolattartást, legyenek azok új, vagy már meglévő biztos vásárlóink, nem szabad elhanyagolni. Természetesen nem azért, hogy a cégvezető lássa el az értékesítő vagy az ügyfélszolgálat munkáját, hanem hogy tisztában legyen az ügyfelek esetleg változó igényeivel, szükségleteivel, amelyekre reagálnia kell a cégnek.
Senki sem beszél rólunk
Titokban sokan örülnek, ha nincs szó a cégről, csak azt látják, hogy így nem teregetik ki a cég „szennyesét”, vagy nem érkeznek sorra felháborodott kommentek a Facebook-oldalukra. Valójában inkább vészjósló, ha a követőink feltűnően inaktívak. A közösségi oldalakon akkor tudunk sikeres marketingtevékenységet folytatni, ha aktív követőkkel rendelkezünk, így ne hanyagoljuk el őket, és rázzuk fel a közösségünket. Persze szó sincs róla, hogy a „trollokra” kellene vágyni, de egy aktív oldalon néha ők is megjelennek. Ezt is lehet kezelni.
Menekülnek az alkalmazottak
Ha egy vállalkozásnál sorra mondanak fel az alkalmazottak, akkor érdemes elgondolkodnunk azon, hogy mit csinálunk rosszul. Lehetséges, hogy csak a versenytársaink erősítenek, és próbálják elszipkázni a tehetséges munkavállalóinkat, ám sajnos sokkal valószínűbb, hogy az alkalmazottaink nem elégedettek a munkahelyükkel, a fizetésükkel vagy éppen a vezetési stílusunkkal. Márpedig ha magas a fluktuáció, az igencsak drága mulatság lehet egy cégnek, egy-egy kulcsfontosságú munkatárs elvesztése pedig akár a vállalat végét is jelentheti.
A forgótőke a vállalkozás folyamatos működésének és fennmaradásának elengedhetetlen eszköze. Minél kevesebb áll belőle rendelkezésre, annál nehezebben biztosítható a problémamentes üzletmenet. Éppen ezért fontos, hogy figyeljünk az első tünetekre, amikor csökken vagy negatív a szabad cash flow, egyre gyakoribb a rövid lejáratú kötelezettségek elmulasztása. Sorra halmozódnak a számlák, egyre több a kifizetetlen adósság, vagy szűkülnek a beszállítói határidők. Ha ezek a tünetek jelentkeznek, fontos alaposan áttekintenünk a vállalatunk pénzügyeit, mert súlyos problémák bújhatnak meg a mélyben.
Természetesen egy cég életének a végéhez közeledve nem mindig kapunk ilyen „óment”. Előfordulhat, hogy olyan külső, ellenőrizhetetlen hatás jelentkezik, egy váratlan versenytárs bukkan fel a semmiből, vagy a jogszabályi környezet változik meg egyik napról a másikra. Azonban ha ilyen jeleket észlelünk a vállalkozásunkban, mindig érdemes utánanéznünk az ügyeknek, mert valószínűleg rossz irányba mennek a dolgok.