Olajhamisítás és autónepperek rontják a gépjárműpiacot

Drasztikusan megnőtt az adóelkerülés a magyarországi gépjármű-értékesítési piacon a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) szerint, s ez versenyhátrányba hozza a legális autókereskedőket.

Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke csütörtökön Budaörsön sajtótájékoztatón elmondta, a használt autók importját megkönnyítő regisztrációs adó csökkentése az illegális kereskedelem lehetőségeit bővítette. Az ágazatban kialakult anomáliák kezelésére a GÉMOSZ javaslatokat fogalmazott meg, amelyeket eljutatott a gazdasági kormányzatnak.

A Carinfo adatai szerint Magyarországon az idén az első öt hónapban 22.829 személygépjárművet helyeztek forgalomba, ami 20,4 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Gablini Gábor szerint azonban ez a statisztika hamis képet ad a magyar piacról, mert a forgalomba helyezés 15-20 százaléka virtuális, vagyis valójában reexport, amelynek során rövid időn belül ki is vonják a forgalomból a járművet és külföldön eladják. Az elnök szerint a manipulált adatok hatására a gyártók megemelhetik a ma még kedvező magyarországi áraikat, ami rontja a vevők pozícióját. A GÉMOSZ ezért azt javasolja, hogy a reális statisztika érdekében a kivonásokkal korrigálják az adatokat.

A gödör aljában az autókereskedők
A következő két évben a járműpiac nagyon lassú fejlődését várja a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), amely azzal számol, hogy évente 5-10 százalékkal nő a piac. Az ügyvezető elnök szerint az ágazat mély válságot él át, amely most már nemcsak az új gépjárművek értékesítése, hanem a szolgáltatói szektor visszaesését is jelenti. Így a hazai reálisnak gondolt vásárlóerő felének megfelelő új gépjárművet értékesítenek. Erdélyi Péter, az egyesület ügyvezető elnöke szerint legalább további 3-4 év kell ahhoz, hogy a magyar piacon a reális felvevőképességnek megfelelő mennyiségű (100-120 ezer) új gépjármű kerüljön forgalomba". Nagy jelentősége van annak, hogy a gépjárműpark jelentősen eltolódjon a kevésbé környezet szennyező irányba, illetve közlekedés-biztonsági szempontból is korszerűbb legyen. Az ügyvezető elnök szerint az ágazat mély válságot él át, amely most már nemcsak az új gépjárművek értékesítése, hanem a szolgáltatói szektor visszaesését is jelenti. Így a hazai reálisnak gondolt vásárlóerő felének megfelelő új gépjárművet értékesítenek.

A szövetség javaslatot tett arra is, hogy csak regisztrált és bankgaranciával rendelkező vállalkozások importálhassanak használt autókat. A magánszemélyként importáló nepperek ugyanis nem fizetnek semmilyen adót a tevékenységük után, holott egy átlagos nepper 80-100 autót is behoz egy év alatt - mondta Gablini Gábor. A GÉMOSZ szerint a közlekedés biztonságát is veszélyezteti, hogy minősítetlen, gyenge minőségű alkatrészek özönlenek az országba. Ennek megakadályozására a rendszeres hatósági ellenőrzés visszaállítását, az engedély nélkül javítók kiszűrését szorgalmazzák.

Súlyos problémának látja a szervezet a "nagyüzemi" olajhamisítást, ami az olajcégek adatai szerint Magyarországon már a piac 50 százalékát jelenti. A GÉMOSZ javasolja, hogy csak engedéllyel, hatóság által nyilvántartásba vett, fáradtolaj-tárolóval rendelkező szerviz forgalmazhasson kenőanyagot, benzinkúton pedig csak helyszíni utántöltésre lehessen olajat vásárolni 

A szövetség javaslatai között szerepel az is, hogy a közbeszerzéseknél, a hazai kis- és középvállalkozások támogatása érdekében, a gépkocsi beszerzést és szervizt magyar márkakereskedők végezhessék. A GÉMOSZ javasolja továbbá, hogy csak az a vállalkozás kereskedhessen, szolgáltathasson termékdíjas terméket és kezelhessen veszélyes hulladékot, amelynek telephely engedélye van.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo