Más módszerekkel is lehet növelni az ügyfélhűséget, nem csak versenyképes árakkal. Az európai biztosítási ügyfelek körében ugyanis komoly igény mutatkozik olyan új típusú biztosításra, amelyben a biztosító szerepe nem korlátozódik a kockázatviselésre – derült ki a Deloitte felméréséből. „Az okoskészülékek egyre több területen válnak a mindennapi életünk részévé. A legtöbb iparágban megfigyelhető, hogy a szolgáltatók ezt a jelenséget kihasználva szorosabb kapcsolatot tudtak kialakítani az ügyfeleikkel. Sok biztosító nem tudja kivonni magát az éppen zajló változások alól, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy egyre nagyobb a verseny a piacon. Az más kérdés, hogy ezek az újszerű szolgáltatások mennyire fognak elterjedni, hiszen az a fogyasztói elfogadás ütemétől függ, ennek mértéke pedig országról országra változó lehet” - mondta Mérth Balázs, a Deloitte Zrt. pénzintézetekért felelős partnere.
Hipp-hopp váltanak az ügyfelek
A Deloitte becslései szerint a digitális alapú gépjármű-biztosítások európai piacának értéke 2020-ra akár a 15 milliárd eurót is elérheti. A piac értékének meghatározása során figyelembe vettük egyrészt, hogy az ügyfelek saját állításuk szerint mennyire lennének hajlandóak megosztani adataikat a szolgáltatókkal, másrészt azt, hogy az egyes országokban milyen lemorzsolódási arány várható. A gazdaság digitalizálódása és a szabályozói változások következtében nagyobb volatilitás figyelhető meg az ügyfelek körében. Ez a biztosítási piac esetében sincs másképp. Abban a kérdésben, hogy szerintük egy tízes skálán mennyire valószínű, hogy biztosítót fognak váltani (ahol a 0 az egyáltalán nem valószínű, a 10 pedig a nagyon valószínű), a felmérésben részt vevők által adott válaszok átlagpontszáma európai szinten 2015-ben még 3,7 százalék volt, 2016-ra viszont már 4,5 százalékra ugrott. Bár tömeges váltásra eddig még nem került sor, minden jel arra utal, hogy ez előbb-utóbb be fog következni.
A lényeg a szolgáltatás
Jelenleg az ár jelenti a fő vonzerőt a használatalapú biztosítások kapcsán. A biztosítóknak muszáj lesz egyre inkább a kedvezményalapú termékektől az értékalapú szolgáltatások felé elmozdulniuk, ehhez pedig az ügyfelek igényeit kell a középpontba helyezniük. Európai szinten a válaszadók több mint fele nyilatkozott úgy, hogy hajlandóak lennének megosztani az adataikat a biztosítókkal, ha cserébe az alábbi, gépkocsikhoz kapcsolódó szolgáltatások közül legalább egyet igénybe vehetnének:
- • Ingyenes országúti asszisztencia
- • Automatikus vészhelyzeti asszisztencia
- • Lopott autó helyének meghatározása, illetve visszajuttatása
- • Ingyenes olajcsere/szerviz, ha a használó összegyűjtött egy bizonyos számú pontot a biztonságos vezetésért.