Kiszámítható gazdaságpolitika és a nagyvállalatoknak beszállító kkv-k lehetnek a gazdaság motorjai. A sokak által hangoztatott – már-már közhellyé vált – mondat teljesítése azonban nem tűnik egyszerűnek. A nagyvállalatok elvárásai a beszállítókkal szemben iparágtól függetlenül nagyon komolyak. Ezeknek nem könnyű és nem is olcsó megfelelni, de a befektetés legtöbb esetben sokszorosan megtérül.
A minimális kiindulási alap
Az elvárások listája hosszú. A multik a megfelelő kapacitásszint, a versenyképes árképzés, a nyelvtudás és a vevőközpontú menedzsment mellett komoly minőségi követelményeket is támasztanak.
– A megfelelő minőségirányítási rendszer megléte a minimális kiindulási alap. Emellett a rugalmasság, a vevőközpontúság és az etikus magatartás azok a tulajdonságok, amelyek szükségesek ahhoz, hogy egy kkv megfelelő beszállító lehessen – vélte Papp Szilárd, a Grundfos Magyarország Gyártó Kft. beszerzési vezetője.
Lendvai Ádám, a Tesco Global Áruházak Zrt. regionális kereskedelmi üzletágának igazgatója is első helyen említi a jogilag tiszta és törvényes cégműködést, ez, azonban még kevés.
– Olyan termékekkel kell a beszállítóknak megjelenniük, amelyek nemcsak a mindenkori minőségbiztosítási elvárásoknak felelnek meg, hanem versenyképesek is. Mennyiségileg egy áruházas a minimumbeszállítás, amit elő kell tudni állítani. Ha ez teljesült, akkor kezdhetjük el a közös, személyre szabott fejlesztést – emelte ki Lendvai Ádám, de hozzátette: a termékek létjogosultságáról nem a kiskereskedő dönt, hanem a vásárló. Ha a vásárlónak kell a termék, akkor a beszállító és a lánc is érdekelt a harmonikus együttműködésben. Ez a tiszta és gyors kommunikáción, valamint az egymás iránti kölcsönös bizalmon alapulhat.
Folyamatos fejlődést követelnek
Miután egy kisvállalat mindezeknek eleget tudott tenni, és sikeres partnerkapcsolatot alakított ki egy nagyvállalattal, szó sincs arról, hogy hátradőlhet. A beszállítói körben benn is kell maradni.
– Vállalatunk működésének középpontjában a vásárló igénye áll. Nélküle sem a beszállító cég, sem a kereskedő nem tud fejlődni. Ezért fontos figyelemmel kísérni a piaci trendeket és a vásárlói szokások változását egyaránt, hogy időben tudjunk közösen reagálni a megváltozott elvárásokra – mutat rá Lendvai Ádám.
Folyamatos fejlesztés, szükség esetén gyors és rugalmas kapacitásbővítés nélkül Papp Szilárd szerint sem fog tudni a beszállító hosszú távon is partner maradni.
A Grundfos például az általa kiadott és auditált Szállítói Etikai Kódex előírásait tartja alapvetőnek. Amelyik cég beszállít, meg kell feleljen az ebben foglalt paramétereknek, a megfelelést pedig éves rendszerességgel felülvizsgálja a vállalat.
– Azt várjuk például a szállítói bázisunktól, hogy a lehető legelőnyösebb logisztikai ellátási megoldásokat vezessék be, és a szállítási határidőket folyamatosan csökkentsék – hangsúlyozta Papp Szilárd.
Mit nyer a beszállító?
A cég fejlődésének is lökést ad a tartós partnerkapcsolat.
– Segítséget nyújtunk beszerzési, marketing- és minőségbiztosítási kérdésekben. A beszállítói akadémiánk keretében például elkészítettünk egy kiadványt, amely hasznos üzletvezetési tanácsokat tartalmaz – mondja Lendvai Ádám.
A Grundfos is képezi a partnereit: külső szakértői visszajelzést kaphatnak például a bevezetett fejlesztési projektekről és az elért eredményekről a Szállítói Kiválóság Program keretében. Ez alapja lehet az üzleti tervezésnek is.
Veszélyes is lehet
– A rugalmasság – a gyártási, humán- és finanszírozási kapacitás gyors alakítása – alapfeltételévé vált a tartós beszállítói kapcsolatoknak.
– Mivel alapvetően a nagyobbak tudnak flexibilisen reagálni a változásokra, nőtt a vállalati méret szerepe a beszállítói kapcsolatrendszerben.
– Elsősorban az (50–249) főt foglalkoztató középvállalati kör volt képes alkalmazkodni a gyorsan változó helyzethez, és kihasználni a beszállítói kapcsolatok nyújtotta előnyöket.
– Fontos szerepet játszik a beszállító és a megrendelő közötti kapcsolat stratégiai jellege, amely keretében az adott termék(ek) szállítása kiegészül a kapcsolódó szolgáltatások biztosításával, valamint bizonyos esetekben már közös üzleti (például K+F+I), valamint együttesen végzett külföldi tevékenységgel.
– A hosszú távú szerződések (és az ezen keresztül érvényesített megrendelői érdekek) mérséklik a beszállító cégek reagálási képességét.
– A nagyvállalatok igyekeznek saját veszteségeiket a beszállítókra „áthárítani”.
– Különösen a mikro- és a kisméretű (0–9, illetve 10–49 főt foglalkoztató) vállalkozásoknak gond, hogy a kapacitásaik jelentős hányada a megrendelések teljesítésére van lekötve, a termelési költségek változásának érvényesítése nehézségekbe ütközik, ami könnyebben áshatja alá a vállalatok eredményességét is.
– A megrendelőktől való függés a mikro- és kisvállalatok körében gyakran túlzott méretű beruházásokhoz, a kihasználatlan kapacitások magas szintjéhez vezet. Emellett növeli a külső forrásoktól való függést.
– A beruházásokhoz szükséges finanszírozás megteremtése mellett a beszállítói szerződéseknek való megfelelés jelentős forgóeszköz-finanszírozási igényt támaszt.