Nem a kisboltok profitáltak a vasárnapi boltzárból

Csaknem egy évvel a vasárnapi boltzár bevezetése után már biztosan állítható, hogy a kormány érveivel ellentétben nem a vasárnap is nyitva tartó kisboltok profitáltak a kötelező zárvatartásból, hanem a közepes méretű üzletek.

Kép: MTI

Lassult az élelmiszerek kiskereskedelmének növekedési üteme a legutóbbi tizenkét hónap során. Közel 1 550 milliárd forintos bolti forgalmuk 2015. február-2016. január között 4 százalékkal nagyobb, mint az előző hasonló időszak során. Tavalyelőtt még 5 százalékkal emelkedett az eladás éves összehasonlításban. Szerepet játszik itt az is, hogy a legutóbb december-januári élelmiszer forgalom csak 3 százalékkal emelkedett, az előző hasonló periódushoz képest. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.

Mennyiséget tekintve 3 százalékos növekedést regisztráltak egyik tizenkét hónapos időszakról a másikra. Egy évvel korábban még plusz 5 százalék volt ez a mutató. Itt is érzékelhető a december-január, amikor mennyiségben ugyanannyit adtak el a boltokban, mint az előző hasonló két hónapos időszak alatt. Az átlagos 4 százalékot meghaladó mértékben nőtt február-januári összehasonlításban a boltok bevétele a Nielsen által mért legnagyobb forgalmú tíz kategória közül hatban: sör (5 százalék), szénsavas üdítőital (6), ásványvíz (10), gyümölcslé (11), gyümölcsjoghurt (7), hűtött szeletes édesség (9). (Bár az sem lehetetlen, hogy az emelkedés mögött részben a különösen forró nyár áll.)

„Figyelemre méltóan különbözik az egyes bolttípusok piaci pozíciója” – állapítja meg Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője. – „Az 51-2500 négyzetméter közötti üzletek értékben átlag 6 százalékkal nagyobb forgalmat bonyolítottak le február-január között, mint egy évvel előtte. Viszont a legnagyobb csatorna, a 2 500 négyzetméter feletti hipermarket forintban mért forgalma nem nőtt, hanem változatlan maradt tizenkét hónapos összehasonlításban. Ezzel egy időben majdnem hasonló a legkisebbek, az 50 négyzetméter és az alatti egységek helyzete; ugyanis mindössze 0,4 százalékkal emelkedett a bevételük”. Így csaknem napra pontosan a vasárnapi boltzár életbe lépése után már kijelenthető, hogy a kormány szándékaival szemben nem a családi vállalkozások által üzemeltetett kisboltok profitáltak az intézkedésből.

Regionálisan a Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrum kiskereskedelmének értékben mért forgalma élelmiszerből 7 százalékkal emelkedett legutóbb február-január között, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva. A növekedés mértéke nagyobb, mint egy évvel korábban. A többi régióban csökkent a növekedés mértéke: Északkeleten és délkeleten az átlagnak megfelelő plusz 4 százalékot regisztráltak. Viszont északnyugaton csak 2, sőt délnyugaton 1 százalékkal emelkedett a forgalom.

A multik híznak a nyúlon
A fogyasztók egyre inkább a magas minőségű csokitojásokat keresik Húsvétkor a boltokban, a korábban piacvezető nugátok egyre veszítenek népszerűségükből. A forgalmat egyértelműen a hipermarketek fölözik le.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo