Ne féljen a kérdésektől!

Képzelje el, mi történne, ha egyik nap a beosztottja odaállítana Önhöz, hogy kitalált egy módszert, amivel hatékonyabban lehetne dolgozni vagy megszüntetni egy felesleges tevékenységet! Támogatná az ötlet megvalósítását, vagy lehurrogná a dolgozóját, féltve az állását és a tekintélyét? Válaszoljon őszintén!

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:FreeDigitalPhotos.net/pakorn

A hasonló helyzetben adott válaszok sajnos meghatározzák a cégkultúrát, a dolgozó várható lelépésének valószínűségét és sajnos a cég jövőjét is. A mai vállalatok nagy többsége katonai hierarchia alapján épül fel. A főnökök parancsokat adnak és eredményeket várnak, nem pedig kérdéseket vagy ellentmondást. A kérdésfeltevést a vezetők jó része nem csak azért nem támogatja, mert félti az állását, hanem azért is, mert a csapat fő feladata, hogy elvégezze a rá szabott feladatokat, így a kérdések feltevése csak felesleges időpocsékolás.

Pedig a kérdések feltevése, az új(szerű) ötletek kipróbálása igenis rengeteget javít egy cég piaci rugalmasságán, hatékonyságán és végső soron túlélési képességén. (Sőt, még a motiváció is múlhat egyetlen jó kérdésen.)De hogyan hozhat létre egy cég olyan környezetet, ahol a dolgozók igenis mernek kérdezni? Méginkább: hogyan lehet olyan környezetet teremteni, ahol a legjobb kérdéseket teszik fel, azokat, amelyek valóban hatékony eredményeket hoznak? Ha valóban sikeressé szeretné tenni cégét, az alábbi négy pontot tartsa szem előtt:

- A kérdezés kultúrája a csúcsról indul. A mai cégvezetők egyik fő feladata, hogy felvegyék a "fő kérdező" szerepét. Ez rengeteg vezető számára nehézséget jelent, mivel többségük úgy került a pozíciójába, hogy a megfelelő válaszokat adta a felmerülő kérdésekre, így ők maguk nem túl jók a kérdésfeltevésben. Ráadásul nem mindegy, egy vezető milyen kérdéseket tesz fel, hiszen a gyakorlatias, célratörő kérdések mellett bizony szükség van a szélesebb körű, átfogó kérdésekre is, melyek segítségével új lehetőségeket lehet felfedezni és kiaknázni. A jó vezetők manapság párbeszédet folytatnak a dolgozóikkal: "Mi ezt gondoljuk ebben a témában, mi a ti véleményetek?". Ez azonban újabb nehézség elé állítja a felelős pozíciókat betöltőket, hiszen akármilyen nehéz is egy kérdés vagy felvetés a dolgozók részéről, a vezetőségnek meg kell tudnia válaszolni. Mindez éles ellentétben áll a korábban megszokott, felülről érkező utasításokra épülő modellel, azonban csak ez tud megfelelő rugalmasságot és életképességet adni a vállalatnak.

- A kérdést feltevőket jutalmazni kell. De legalábbis nem büntetni. Hiába küldd ki körleveleket, ragaszt hangzatos szlogeneket a falra, a beosztottaknak el is kell hinniük, hogy nem kockáztatnak semmit azzal, ha kérdéseket tesznek fel. Sőt. Meg kell értetnie a vezetőkkel is, hogy a kérdések feltevése bátorítandó. "Ha megtaláltad a hibát, oldd is meg" - az ilyen típusú hozzáállás biztos, hogy mindenkit csak elijeszt a jövőben a kérdések feltevésétől. A legtöbb vállalatban azokhoz folyik a pénz, akik a legmagabiztosabban adják elő terveiket, vagy az eredménylistájuk a lehető legtökéletesebb. Pedig a cég szempontjából azok a tervek kecsegtetnek a legtöbb eredménnyel, ahol az ötletgazda képes rengeteg megválaszolatlan kérdést feltenni, ígéretes előzetes eredményeket mutat fel és képes ésszerűen kockázatokat vállalni.

- Hagyjon időt és teret az embereknek kidolgozni a kérdéseiket. Ahhoz hogy a beosztottai a meglátások és a hozzájuk kapcsolódó kérdések összességét valóban használható módon tudják kidolgozni, időre lesz szükségük, no meg egy kis térre, hogy egyet hátralépve átlássák a problémát. A Google például ara bátorítja a dolgozóit, hogy idejük 10-20 százalékában azzal a projekttel foglalkozzanak, amivel szeretnének, hogy így szülessenek újabb kreatív és eladható ötletek. Ha valóban kreatív munkakörnyezetet szeretne kialakítani, hagynia kell a dolgozókat, hogy kiléphessenek a cég által meghatározott korlátok közül és kielégíthessék kíváncsiságukat.

- Fejlessze a beosztottakat. A kérdezés nem magától értetődő tevékenység, sokkal inkább annak a készsége, hogy "a gondolatainkat olyasmi iránt szervezzük, amelyet nem iskerünk" - a Right Question Institute definíciója alapján. Hogy ezeket a készségeket minden munkatárs elsajátíthassa, szervezzen nekik közös gyakorlatokat, ahol megtanulhatják, tökéletesíthetik a kérdezéstechnikájukat. Különösen szükséges ez a vezetők megnyugtatására, akik attól félnek, hogy a dolgozók hülye kérdések tömkelegével fogják elárasztani őket. A cél az, hogy olyan kérdések feltevését támogassa a cég, amelyek kifejezetten a cég ügyeit, kihívásait érintik.

A cikk az alábbi írás alapján készült.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo