Na de hol vannak a fiatalok?

Tele volt minden portál megint egy kutatással, ami arról szól, hogy a Facebook bajban van, mert elveszti a tinédzsereket. Az eMarketeer mutatta ki, hogy a 18–24 évesek között már most is többen használják Amerikában a Snapchatet, mint a Facebookot, és a tendenciák alapján ez a következő években csak erősödni fog. A Közösségi kalandozások cikkében többek között erről lesz szó, de aki figyel, a teljes piacról is pontosabb képet kap. 

A felhasználók mozgása persze csak félig rossz hír a Facebooknak, hiszen az Instagram elég erős és elég jól növekszik még akkor is, ha ez inkább a 20–30 év közöttiek közösségi hálózata. Persze a kutatásnak legjobban a Snapchat örülhet, meg is emelkedett a Snap Inc. részvényeinek az ára 6 százalékkal.

Ok, ezek az amerikai számok, de mi a helyzet itthon? Egyrészről azt gondolnánk, hogy hozzánk is bejönnek ezek a trendek előbb-utóbb, másrészről viszont azt is látjuk, hogy a magyar piac néha teljesen máshogy működik. Lásd például a Twittert.

Nézzük meg a problémát két oldalról, először is a Facebook saját számai alapján!

Ha a Facebook-felhasználók összetételét nézzük, azt látjuk, hogy a tendencia folytatódik: a fiatalok száma csökken, az időseké növekszik.

Kép: RG Stúdió

Az Instagram kicsit máshogy alakul: itt minden korcsoport növekszik, bár a növekedés sokkal nagyobb az idősebbek körében, mint a fiataloknál. Persze az alap is más, hiszen 1-2 éve már többen használták az Instagramot, mint most, így az idősebb csoportoknak könnyebb nagyobb növekedést produkálnia.

Kép: RG Stúdió

Persze nem szabad elfelejteni, hogy ezek az adatok a felhasználók saját bevallásaiból származnak, ezért fordulhat elő az, hogy a 18–24 éves felhasználói korosztály a Facebookon 20 százalékkal nagyobb létszámban van jelen, mint a valóságban (KSH adatai alapján). De még a 25–34 közötti korosztály is pár százalékkal nagyobb számban van jelen a Facebookon, mint az ország lakosai között. Az ok persze egyszerű: aki 13 alatt van, és szeretne Facebookozni, kicsit idősebbnek vallja magát.

Sajnos a Snapchattől saját adatokat nem tudunk, de vannak hazai mérések, amik segíthetnek tájékozódni. Ilyen adatokat kaptam már többször a MediaQ-tól, és ezeket összevetve lehet már valamilyen fogalmunk.

Először is lássuk a mostani aktuális állapotot a MediaQ számai alapján!

Kép: MediaQ

Itt a számok kicsit mások, de az arányok nagyjából stimmelnek. Amit látunk, az az, hogy a Facebook-felhasználókhoz képest a Snapchaten kb. 10 százaléknyi ember van, Instagramhoz képest pedig kb. 35 százalék. Ha pedig az időszakot nézzük, fél év alatt a Snapchat-felhasználók száma nagyjából 15 százalékkal nőtt Magyarországon a MediaQ adatai alapján.

Az online eltöltött idő eloszlásával kapcsolatos aktuális adatokat a következő táblázatban találjátok.

Hol töltjük el az időnket online? Ez generációnként drasztikusan változik. - Kép: MediaQ

A nemzetközi trendek valamilyen szinten itthon is láthatóak: a Facebook mint platform egyre kevésbé vonzó a fiataloknak. Persze a Facebook (mint cég) kezében ott van az Instagram, a Messenger és a Whatsapp, amik viszont kifejezetten izgalmasak nekik.

A Facebook tehát felkészült, kérdés, hogy a cégek, akiknek a fiatalok a célcsoportjai, felkészültek-e.

Szerző: Lévai Richárd

Véleményvezér

Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett

Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett 

Mohó volt az állam, ami elég gyakori probléma manapság.
Elkészült a világ első olyan robotja, amely már beszél és reagál, természetesen Tesla - video

Elkészült a világ első olyan robotja, amely már beszél és reagál, természetesen Tesla - video 

8 millió forint lesz az ára az új szuper robotnak.
Titkos viszonyra derült fény Donald Trump és Putyin között

Titkos viszonyra derült fény Donald Trump és Putyin között 

Újabb botránykönyv érkezik a piacra.
Hatalmas bakot lőtt Orbán Viktor

Hatalmas bakot lőtt Orbán Viktor 

Lesz-e bocsánatkérés egy ilyen fajsúlyos tárgyi tévedés után?
Kamu jelenléti íveket írtak alá a fideszes EP-képviselők

Kamu jelenléti íveket írtak alá a fideszes EP-képviselők 

Eddig se feszítették szét a munka istrángját a fideszes EP-képviselők.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo