Na de hol vannak a fiatalok?

Tele volt minden portál megint egy kutatással, ami arról szól, hogy a Facebook bajban van, mert elveszti a tinédzsereket. Az eMarketeer mutatta ki, hogy a 18–24 évesek között már most is többen használják Amerikában a Snapchatet, mint a Facebookot, és a tendenciák alapján ez a következő években csak erősödni fog. A Közösségi kalandozások cikkében többek között erről lesz szó, de aki figyel, a teljes piacról is pontosabb képet kap. 

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A felhasználók mozgása persze csak félig rossz hír a Facebooknak, hiszen az Instagram elég erős és elég jól növekszik még akkor is, ha ez inkább a 20–30 év közöttiek közösségi hálózata. Persze a kutatásnak legjobban a Snapchat örülhet, meg is emelkedett a Snap Inc. részvényeinek az ára 6 százalékkal.

Ok, ezek az amerikai számok, de mi a helyzet itthon? Egyrészről azt gondolnánk, hogy hozzánk is bejönnek ezek a trendek előbb-utóbb, másrészről viszont azt is látjuk, hogy a magyar piac néha teljesen máshogy működik. Lásd például a Twittert.

Nézzük meg a problémát két oldalról, először is a Facebook saját számai alapján!

Ha a Facebook-felhasználók összetételét nézzük, azt látjuk, hogy a tendencia folytatódik: a fiatalok száma csökken, az időseké növekszik.

Kép: RG Stúdió

Az Instagram kicsit máshogy alakul: itt minden korcsoport növekszik, bár a növekedés sokkal nagyobb az idősebbek körében, mint a fiataloknál. Persze az alap is más, hiszen 1-2 éve már többen használták az Instagramot, mint most, így az idősebb csoportoknak könnyebb nagyobb növekedést produkálnia.

Kép: RG Stúdió

Persze nem szabad elfelejteni, hogy ezek az adatok a felhasználók saját bevallásaiból származnak, ezért fordulhat elő az, hogy a 18–24 éves felhasználói korosztály a Facebookon 20 százalékkal nagyobb létszámban van jelen, mint a valóságban (KSH adatai alapján). De még a 25–34 közötti korosztály is pár százalékkal nagyobb számban van jelen a Facebookon, mint az ország lakosai között. Az ok persze egyszerű: aki 13 alatt van, és szeretne Facebookozni, kicsit idősebbnek vallja magát.

Sajnos a Snapchattől saját adatokat nem tudunk, de vannak hazai mérések, amik segíthetnek tájékozódni. Ilyen adatokat kaptam már többször a MediaQ-tól, és ezeket összevetve lehet már valamilyen fogalmunk.

Először is lássuk a mostani aktuális állapotot a MediaQ számai alapján!

Kép: MediaQ

Itt a számok kicsit mások, de az arányok nagyjából stimmelnek. Amit látunk, az az, hogy a Facebook-felhasználókhoz képest a Snapchaten kb. 10 százaléknyi ember van, Instagramhoz képest pedig kb. 35 százalék. Ha pedig az időszakot nézzük, fél év alatt a Snapchat-felhasználók száma nagyjából 15 százalékkal nőtt Magyarországon a MediaQ adatai alapján.

Az online eltöltött idő eloszlásával kapcsolatos aktuális adatokat a következő táblázatban találjátok.

Hol töltjük el az időnket online? Ez generációnként drasztikusan változik. - Kép: MediaQ

A nemzetközi trendek valamilyen szinten itthon is láthatóak: a Facebook mint platform egyre kevésbé vonzó a fiataloknak. Persze a Facebook (mint cég) kezében ott van az Instagram, a Messenger és a Whatsapp, amik viszont kifejezetten izgalmasak nekik.

A Facebook tehát felkészült, kérdés, hogy a cégek, akiknek a fiatalok a célcsoportjai, felkészültek-e.

Szerző: Lévai Richárd

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo