Mit tud tenni egy cégvezető válsághelyzetben?

A vállalatvezetőnek sosincs könnyű dolguk, főleg nem krízis idején. Válsághelyzetben egy cég vezetőjeként még nagyobb felelősség hárul az emberre, és nagyban meghatározza a vállalkozás jövőbeli sikereit az, hogy hogyan reagál a jelen akadályaira. Az érzelmi intelligencia (EQ) egyébként is nélkülözhetetlen kvalitás, most azonban még inkább szükség van rá.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Koronavírusról a Piac & Profiton
Tovább olvasna a koronavírusról? Témában írt cikkeinket itt találhatja meg. >>>
Ma a döntéshozóknak már nem csupán vezetőként és menedzserként kell helyt állniuk, végre kezdenek teret nyerni az olyan EQ-hoz köthető ún. soft kompetenciák, mint például a motiválás, támogatás és elismerés képessége. De milyen intézkedéseket tesz, hogyan viselkedik egy érzelmileg intelligens vezető válsághelyzetben?

Nem esik pánikba, átgondol és tervez

A hazánkban is megjelent koronavírus következményeként jelentkező leállások egész iparágakat kényszerítettek térdre. Gazdasági területtől függetlenül rengeteg vállalatvezető szinte azonnal elbocsátotta az alkalmazottjait, nagy részüket leépítette vagy csökkentette a bérüket. Ahol a helyzet miatt teljesen ellehetetlenült a munkavégzés, ott ez a megoldás érthető. A gyors reakció azonban nem mindig a legjobb megoldás egy problémára. Krízis esetén nem célravezető azonnal, meggondolatlanul válaszolni. Higgadtan és tudatosan át kell gondolni, hogy mely változásoknak milyen hatásai lesznek a vállalatra (nem mindenkit ugyanúgy érintenek), és azokra terveket kell alkotni. Az alkalmazkodás nem egyszerű, mégis mindent meg kell tennünk, hogy elkerüljük a teljes leállást.

Kommunikál a munkavállalókkal

Normál helyzetben is nagyon fontos, hogy a vállalaton belüli kommunikáció asszertív és kétoldalú legyen. A vezetőknek érdemes meghallgatniuk az alkalmazottak véleményét, ötleteit, félelmeit, hiszen ezáltal több nézőpontot is megismernek, valamint a beosztottak is azt érzik, hogy számítanak. Fokozottan igaz ez válság idején, hiszen az ember rosszul viseli a bizonytalanságot és a kiszolgáltatottságot. Ha aszimmetrikus a kommunikáció, ha egyoldalú döntésekkel szembesítjük a munkavállalókat, akkor úgy érezthetik, hogy kihagyták őket olyan kérdések megvitatásából, ami pont őket érinti.

A kommunikációnak egyenesnek, konkrétnak és folyamatosnak kell lennie. A vezetőknek ki kell térniük a jelenlegi helyzetre, annak a vállalatra gyakorolt hatására, milyen lépéseket tettek eddig, miket tesznek most, mit várnak a munkavállalóktól, hogyan segítik az alkalmazottak minél gördülékenyebb munkavégzését, és milyen intézkedésekkel igyekeznek csökkenteni az új helyzet miatt képződő károkat. Mindezt pedig lehetőleg motiváló, támogató és megnyugtató stílusban tegyék.

Bízik a munkavállalóiban és segíti őket

Itthon főleg a kis- és középvállalatok vezetői ódzkodnak a home office gondolatától, mert nem bíznak abban, hogy a beosztottak valóban a kiadott feladattal foglalkoznak. Nem mintha az irodában teljes megfigyelés alatt lehetne tartani őket. Ebben a helyzetben viszont felelőtlen vezetői hozzáállás olyan alkalmazottaktól azt kérni, hogy továbbra is járjanak be, akik otthonról is el tudják végezni a munkájukat. A munkavállaló biztonsága és a vírus terjedésének lassítása most a legfontosabb. Lényeges, hogy a home office-ban lévő alkalmazottak megkapjanak mindenféle munkavégzéssel (laptop, hozzáférések), míg a „terepen” dolgozók minden egészségbiztonsággal (maszk, kesztyű, fertőtlenítők) kapcsolatos segítséget.

Gondol az embereire és a cég jövőjére is

A kapitalizmus időszakában sokszor nem emberként, hanem profitgyártó „gépként” tekintenek a munkavállalókra, ami hatalmas hiba. Mind etikai, mind márkaépítési szempontból.

„Soha semmilyen élethelyzetben nem szabad elfelejtenünk, hogy emberek vagyunk. Emberekkel dolgozunk, és munkáltatóként felelősek vagyunk értük, közvetve pedig a családjukért. Nem mellesleg krízishelyzetben az alkalmazottak és a társadalom is árgus szemekkel figyeli, hogy miként cselekszik a felsővezetés. És ők azok, akik a helyzet normalizálódása után is emlékezni fognak. Ez pedig nagyban kihat a márka megítélésére is” – mondja Kósa Erika, aki három évtizednyi üzleti tapasztalatát felhasználva alapította meg a vállalati EQ fejlesztéssel foglalkozó Kósa Erika Akadémiát.
Az etikátlanul, nem megfelelő eljárással elbocsátott vagy rossz körülmények között foglalkoztatott munkaerő nagyon kedvezőtlen hatással lehet a vállalat jövőbeli megítélésére. A külső és a belső márkaimázs is károkat szenvedhet, ezeket pedig nagyon nehéz később helyreállítani.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo