Mit csinál nyáron a Mikulás?

Szezonális vállalkozást üzemeltetni egészen különleges életforma. Az üzlet ritmusának köszönhetően a megfeszített munkatempójú, pihenés nélküli időszakok után jut némi idő a lazításra, majd jön a következő szezonra való felkészülés – ha sikerül elég tartalékot felhalmozni. Van, aki több, különböző szezonban futó profil váltogatásában találta meg a megoldást.

Nem lehet lábat lógatni –  Kép:SXC

A szezonális vállalkozások működtetésének két alapvető módszere az lehet, hogy a tényleges szezonon kívül felfüggeszti a működést – így nem kell fizetni az alkalmazottakat és egyéb költségeket –, vagy több, egymás kiegészítő szezonális témára szakosodik. A klasszikus példa szerint aki nyáron füvet nyír, azt télen várja a hótakarítás, a síoktató pedig jól teszi, ha a búvárképesítést is megszerzi, a nyári szezonban érdeklődők kiszolgálása érdekében.

Amiről feltétlenül gondoskodni kell egy időszakos üzlet esetében, az egyrészt a tudatos cash-flow-gazdálkodás, vagyis a felkészülés a nehezebb időszakokra, a másik pedig az alkalmazottakról való gondoskodás. A jó alkalmazottak ugyanis alapvetőek ahhoz, hogy amikor kell, az üzlet az első naptól gördülékenyen menjen. Ha előre tervezünk, és a munkatársakkal megbeszéljük, mikortól meddig számítunk rájuk a következő időszakban, akár évekre előre, nagyobb az esély, hogy újra és újra visszatérjenek hozzánk. A szezonális üzletekben ugyanakkor jó munkaerők lehetnek a diákok és a nyugdíjasok is. Előbbiek természetesen az iskolaszünethez igazodva mozgósíthatóak, utóbbiak pedig lehet, hogy akár sokéves tapasztalattal rendelkeznek a nekünk szükséges területen, viszont már sem erejük, sem kedvük egész évben dolgozni. Néhány hónapnyi munkára azonban szívesen vállalkoznak.

Minden hónapnak van olyan jellegzetessége, amire szezonális üzletet lehetne építeni. Az inc.com szerint január különösen jó az egészségügyi szolgáltatások szempontjából – feltételezzük, hogy az újévi fogadalmak is szerepet játszhatnak ebben. Februárban, ami egyébként az év leglassabb hónapja, a Valentin-nap az, amire építeni lehet. Márciusban a templomok látogatottsága és a vallási tevékenység ugrik a szokásosnál magasabbra. Áprilisban kezdődik a tavaszi nagytakarítás és az otthonok felújításának időszaka. Májusban az anyák napja az aranytojást tojó tyúk, júniusban a családi ünnepeké – esküvők, ballagások hozhatnak üzletet. Július ideális minden nyári termék értékesítésére, augusztusban elsősorban az utazásokra érdemes koncentrálni – ekkor mennek a legtöbben szabadságra. Szeptemberben az iskolakezdésre érdemes építeni, októberre pedig marad a nálunk épp csak éledező halloween. Végül, de elsősorban november és december minden kereskedő évének legcsillogóbb időszaka.

Minden hónapnak van olyan jellegzetessége, amire szezonális üzletet lehetne építeni.
Speciális problémák

Bizonyos szezonális bizniszek inkább csak kiegészítésként szolgálnak a „nyolcórás” munka mellett. Tipikusan idetartozik a már emlegetett Mikulás – kizárólag ebből nem lehet megélni – mondta el a Budapest Business Meetup legutóbbi rendezvényén a bohócként dolgozó Toroczkai Zsuzsi. A gyerekszórakoztatás területén ugyan az igazán erős szezon alig néhány nap egy évben – Mikulás, gyereknap elsősorban – erre ugyebár nem lehet üzletet építeni.  Aki mégis szeretne, annak több területen is jelen kell lennie, komplex szolgáltatást nyújtva. Így az egész évben megrendezett céges és családi rendezvények, fesztiválok hidalják át a holtszezonokat. Ebben az esetben viszont a legtöbben már nem maguk öltik fel a jelmezt a vállalkozók közül, hanem a szervezésben, koordinálásban játszanak szerepet, az egyes programokat – vagyis a Mikulást magát – pedig alvállalkozók oldják meg. A szolgáltatási paletta olyan fokig szélesedhet, hogy például az eredetileg csak kiegészítő szolgáltatásként kínált gyermekfotózás válik a cég fő eltartójává. A szezonális szolgáltatások esetében különösen fontos az internetes jelenlét és a jól megcsinált, a keresőkben jó helyen futó weboldal is, hiszen a csúcsidőszakokban rengetegen keresnek rá az adott témára, hatalmas a verseny.

Sebesvári Bence, az Erasmus Student Network Corvinus képviseletében a legnagyobb megoldandó problémaként a saját csapat folyamatos fenntartását és motiválását emelte ki. (Vannak olyan motivációs módszerek, amihez nem igazán van szükség pénzre.) A szervezet tevékenysége (a külföldi diákok integrálódásának segítése) tulajdonképpen kétszer két hónapra korlátozódik a szemeszterek elején. Ilyenkor szinte mindennap szerveznek programokat, van feladat, tehát rengeteg embert kell mozgósítaniuk, akikkel aztán hónapokig szinte teljesen megszakad a kapcsolat. Csapatépítő együttlétekkel, levelezőlistákkal igyekeznek fenntartani az érdeklődést, hogy amikor kell, egyik napról a másikra rendelkezésre álljon a munkaerő.

Véleményvezér

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon 

Magyar Péter és a kormánytagok most Európa színe-java előtt vívnak egymással.
Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell 

Nem finom, de legalább nem is gusztusos.
Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A folyamatos kormányzati sikerpropaganda mellett csak a számok ne lennének.
Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen

Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen 

Ingyen utazásokat és hotelszámlákat vizsgálnak.
Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték

Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték 

Az izraeli miniszterelnök megígérte az irániaknak, hogy hamarosan megszabadítják elnyomóitoktól.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo