Mit csinál nyáron a Mikulás?

Szezonális vállalkozást üzemeltetni egészen különleges életforma. Az üzlet ritmusának köszönhetően a megfeszített munkatempójú, pihenés nélküli időszakok után jut némi idő a lazításra, majd jön a következő szezonra való felkészülés – ha sikerül elég tartalékot felhalmozni. Van, aki több, különböző szezonban futó profil váltogatásában találta meg a megoldást.

Nem lehet lábat lógatni –  Kép:SXC

A szezonális vállalkozások működtetésének két alapvető módszere az lehet, hogy a tényleges szezonon kívül felfüggeszti a működést – így nem kell fizetni az alkalmazottakat és egyéb költségeket –, vagy több, egymás kiegészítő szezonális témára szakosodik. A klasszikus példa szerint aki nyáron füvet nyír, azt télen várja a hótakarítás, a síoktató pedig jól teszi, ha a búvárképesítést is megszerzi, a nyári szezonban érdeklődők kiszolgálása érdekében.

Amiről feltétlenül gondoskodni kell egy időszakos üzlet esetében, az egyrészt a tudatos cash-flow-gazdálkodás, vagyis a felkészülés a nehezebb időszakokra, a másik pedig az alkalmazottakról való gondoskodás. A jó alkalmazottak ugyanis alapvetőek ahhoz, hogy amikor kell, az üzlet az első naptól gördülékenyen menjen. Ha előre tervezünk, és a munkatársakkal megbeszéljük, mikortól meddig számítunk rájuk a következő időszakban, akár évekre előre, nagyobb az esély, hogy újra és újra visszatérjenek hozzánk. A szezonális üzletekben ugyanakkor jó munkaerők lehetnek a diákok és a nyugdíjasok is. Előbbiek természetesen az iskolaszünethez igazodva mozgósíthatóak, utóbbiak pedig lehet, hogy akár sokéves tapasztalattal rendelkeznek a nekünk szükséges területen, viszont már sem erejük, sem kedvük egész évben dolgozni. Néhány hónapnyi munkára azonban szívesen vállalkoznak.

Minden hónapnak van olyan jellegzetessége, amire szezonális üzletet lehetne építeni. Az inc.com szerint január különösen jó az egészségügyi szolgáltatások szempontjából – feltételezzük, hogy az újévi fogadalmak is szerepet játszhatnak ebben. Februárban, ami egyébként az év leglassabb hónapja, a Valentin-nap az, amire építeni lehet. Márciusban a templomok látogatottsága és a vallási tevékenység ugrik a szokásosnál magasabbra. Áprilisban kezdődik a tavaszi nagytakarítás és az otthonok felújításának időszaka. Májusban az anyák napja az aranytojást tojó tyúk, júniusban a családi ünnepeké – esküvők, ballagások hozhatnak üzletet. Július ideális minden nyári termék értékesítésére, augusztusban elsősorban az utazásokra érdemes koncentrálni – ekkor mennek a legtöbben szabadságra. Szeptemberben az iskolakezdésre érdemes építeni, októberre pedig marad a nálunk épp csak éledező halloween. Végül, de elsősorban november és december minden kereskedő évének legcsillogóbb időszaka.

Minden hónapnak van olyan jellegzetessége, amire szezonális üzletet lehetne építeni.
Speciális problémák

Bizonyos szezonális bizniszek inkább csak kiegészítésként szolgálnak a „nyolcórás” munka mellett. Tipikusan idetartozik a már emlegetett Mikulás – kizárólag ebből nem lehet megélni – mondta el a Budapest Business Meetup legutóbbi rendezvényén a bohócként dolgozó Toroczkai Zsuzsi. A gyerekszórakoztatás területén ugyan az igazán erős szezon alig néhány nap egy évben – Mikulás, gyereknap elsősorban – erre ugyebár nem lehet üzletet építeni.  Aki mégis szeretne, annak több területen is jelen kell lennie, komplex szolgáltatást nyújtva. Így az egész évben megrendezett céges és családi rendezvények, fesztiválok hidalják át a holtszezonokat. Ebben az esetben viszont a legtöbben már nem maguk öltik fel a jelmezt a vállalkozók közül, hanem a szervezésben, koordinálásban játszanak szerepet, az egyes programokat – vagyis a Mikulást magát – pedig alvállalkozók oldják meg. A szolgáltatási paletta olyan fokig szélesedhet, hogy például az eredetileg csak kiegészítő szolgáltatásként kínált gyermekfotózás válik a cég fő eltartójává. A szezonális szolgáltatások esetében különösen fontos az internetes jelenlét és a jól megcsinált, a keresőkben jó helyen futó weboldal is, hiszen a csúcsidőszakokban rengetegen keresnek rá az adott témára, hatalmas a verseny.

Sebesvári Bence, az Erasmus Student Network Corvinus képviseletében a legnagyobb megoldandó problémaként a saját csapat folyamatos fenntartását és motiválását emelte ki. (Vannak olyan motivációs módszerek, amihez nem igazán van szükség pénzre.) A szervezet tevékenysége (a külföldi diákok integrálódásának segítése) tulajdonképpen kétszer két hónapra korlátozódik a szemeszterek elején. Ilyenkor szinte mindennap szerveznek programokat, van feladat, tehát rengeteg embert kell mozgósítaniuk, akikkel aztán hónapokig szinte teljesen megszakad a kapcsolat. Csapatépítő együttlétekkel, levelezőlistákkal igyekeznek fenntartani az érdeklődést, hogy amikor kell, egyik napról a másikra rendelkezésre álljon a munkaerő.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo