A Magyar Közlöny 2019. április 10-én közzétett 62. számában kihirdették az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról a 2019. évi XXVI. törvényt, mely módosította az Art. kezelőszemélyzet nélküli automatákra vonatkozó rendelkezéseit. (Még egy éve sincs, hogy az étel- és italautomatákat be kellett kötni az adóhatósághoz.)
A változás hatálybalépését követően, 2019. április 13-tól az adóhatósághoz való bejelentési kötelezettség kiterjed minden olyan kezelőszemélyzet nélkül is működni képes berendezésre, amely termékértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás pénzbeli ellenértékének helyben történő megtérítésére szolgál – hívta fel a figyelmet szakértő partnerünk, a Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt.
Az automata berendezést üzemeltető adózó köteles a jogszabályban meghatározott adattartalommal – automata berendezésenként – a NAV-hoz elektronikus úton bejelenteni:
- az üzemeltetés megkezdését, legkésőbb az üzemeltetés megkezdését megelőző napon,
- az üzemeltetés szüneteltetésének megkezdését és befejezését legkésőbb a szüneteltetés megkezdésének, illetve befejezésének napján,
- az üzemeltetés megszüntetését, legkésőbb az azt megelőző napon,
- az üzemeltetésnek az adózó érdekkörén kívül eső okból bekövetkezett megszűnését, legkésőbb az üzemeltetés megszűnésének napján, valamint,
- haladéktalanul, a jogszabályban meghatározott adattartalomban bekövetkezett bármely változást.
Az automata berendezés üzemeltetőjének szerződést kell kötnie egy felügyeleti szolgáltatóval. A felügyeleti szolgáltató az adatok rögzítésének és a NAV felé történő szolgáltatásának technikai lebonyolítását végzi az AFE automata berendezésbe történő beszerelésével, és az automata berendezés működése során történő folyamatos működtetésével. A felügyeleti szolgáltatás minimális tartalma hatóságiár-köteles.