A CIB Bank várakozásai szerint a szokásoshoz képest akár háromszorosára is emelkedhet a hazai webáruházak forgalma az idén november 24-ére eső Black Friday (Fekete Péntek) akcióban. A pénzintézet reprezentatív felmérése<1> szerint 10-ből 9 ember ismeri az akciót és harmaduk részt is vett már benne. A Black Friday forgalomra gyakorolt pozitív hatásait tükrözik a CIB Bank saját, tavalyi statisztikái is: ezen az egy napon a napi online forgalom több mint háromszorosára ugrott és elérte a 234,2 millió forintot a pénzintézetnél. A napi tranzakciószámra és az átlagos kosárértékre is kedvező hatást gyakorol az akció: a 2016-os Black Friday során 19,7 ezer darab online vásárlás valósult meg a CIB Bank rendszerén keresztül, ami 2,5-szer több mint egy átlagos napi tranzakció szám. A Black Friday akcióit kihasználó ügyfelek emellett a szokásosnál nagyobb értékben is vásárolnak: a tavalyi akció napján mért, 11 837 forintos, átlagos kosárérték 27 százalékkal magasabb volt az év egészére vetített napi értéknél. A CIB Bank tapasztalatai szerint már az adventi időszak is kiemelkedőnek számít a webes kereskedőknél: a tavalyi év decemberében a webáruházak tranzakciószáma 42,4 százalékkal haladta meg az év egészére kalkulált havi átlagot.
Az online vásárlások egyre inkább teret nyernek, így az akció ismertsége is igen magas. Ezt alátámasztják a pénzintézet felmérésének eredményei is, amelyek szerint a 18-59 éves korosztály 89 százaléka rendelkezik valamilyen szintű ismerettel a Fekete Péntekről. Az átlagnálkissé magasabb ugyanakkor a kezdeményezés ismertsége a 18-30 éves korosztály és a férfiak körében, és alacsonyabb az idősebbeknél. Figyelemre méltó, hogy a legtöbb válaszadó háztartási gépet tervez vásárolni – ezeket a megkérdezettek 47 százaléka említette –, majd a szórakoztató elektronikai cikkek (42 százalék) és a számítástechnikai eszközök (37 százalék) következnek, ezeket főleg a férfiak vásárolják. A nők jellemzően inkább ruhát, játékot, cipőt vásárolnak. A vásárlás célját tekintve többen a nők közül ilyenkor már a karácsonyra készülnek, a megkérdezettek 31 százaléka – ezen belül a nők 42 százaléka – nyilatkozott úgy, hogy a vásárlásai már ilyen célt is szolgálnak. A karácsonyi vásárlás mellett a háztartás számára fontos eszköz megvásárlása a leggyakoribb ok ezen az akciós napon történő vásárlásnál.
A fiatalok biztonságosnak tartják az internetes fizetést
A felmérés szerint az akcióban résztvevők döntő többsége az interneten vásárol: a megkérdezettek 86 százaléka nyilatkozott úgy a felmérés során, hogy már élt az online vásárlás eszközével a Black Friday akcióban, miközben a fizikai üzleteket felkeresők aránya 24 százalék. A megkérdezettek nagy része, 61 százaléka biztonságosnak tartja az online vásárlást, a 18-30 év közötti korosztálynál ez az arány még magasabb, 70 százalékuk tartja biztonságosnak a vásárlásnak ezt a módját.
<1> A kutatást a CIB Bank megbízásából a Maxus készítette online megkérdezéssel, 500 fő részvételével 18-59 éves mintán, mely nem, kor, végzettség, lakóhelytípus és régió szerint reprezentatív a magyar internetező lakosságra.