Milyen munkahellyel lehet becsábítani a fiatalokat?

A 20–36 éves álláskeresők nemcsak hogy szeretnének gyorsan elhelyezkedni és jól keresni, de mindezt úgy tennék, hogy a választott környezetben ne nyomásként éljék meg a feladatokat, hanem jó hangulatban töltsék el a munkaidőt – derül ki a Frissdiplomás Kft. felméréséből.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: EU

Az Y generáció munkahelyválasztási preferenciáinak élén az anyagi juttatások, a hosszabb távú perspektívák és az előrelépési lehetőségek hármasa áll. Az adatok további elemzése után az is elmondható, hogy a 20–36 éves álláskeresők nemcsak hogy szeretnének gyorsan elhelyezkedni és jól keresni, de mindezt úgy tennék, hogy a választott környezetben ne nyomásként éljék meg a feladatokat, hanem jó hangulatban töltsék el a munkaidőt. Számukra ennek akkora jelentősége van, hogy a legnagyobb félelmeik listáján holtversenyben a második helyen szerepel: a válaszadók 37 százaléka tart attól, hogy nem fogja jól érezni magát a munkahelyén. Ugyanennyien félnek attól is, hogy nem találnak állást – derült ki a Frissdiplomás Kft. felméréséből.

Nem kell a pörgős közeg

És hogy milyen cégnél dolgoznának szívesen? Talán meglepetés lehet, de az Y generáció tagjai nem feltétlenül vágynak pörgős, nemzetközi közegbe. Sokkal nagyobb arányban (a válaszadók 40 százaléka számára) a családias légkör jelenti az igazán motiváló munkakörnyezetet. (Persze azért a fizetés sem mindegy.)

Csak mindössze minden huszadik karrierépítő választana inkább multinacionális vállalatnál felkínált pozíciót. A munkában eltöltött idő emelkedésével (3–5 éves szakmai tapasztalattal) megfigyelhető, hogy ez a szempont már inkább háttérbe szorul. Míg a tanulók és pályakezdők 20 százalékánál fontos tényező az, hogy a mindennapokban egy összetartó csapat tagjaként, rugalmas keretek között végezhessék a rájuk bízott feladatokat, addig a több mint 5 év tapasztalattal rendelkező szakemberek szemében már inkább a korrekt, fix elvárások és az egyenrangúság értékelődik fel. (Sok munkahelyen azonban egyszerűen nem bírnak az Y generációs munkavállalókkal.)

Az álláskeresők preferenciáit szakterületi vonatkozásban vizsgálva az ideálisnak tartott cégről a következőképpen vélekednek: az informatikusoknál ebben a tekintetben is a versenyképes fizetésé a vezető szerep: 36 százalékuk ezzel jellemzi az ideális munkaadóját. Érdekesség azonban, hogy az IT szakemberek 13 százalékánál fogalmazódik meg csak döntő elvárásként, hogy leendő munkaadója dinamikus és innovatív környezetet kínáljon. Ezen a területen tanulóknak és dolgozóknak a pozíció megnevezése sokkal vonzóbb, mint a kínált környezet vagy a visszacsatolás lehetősége. Érdekes, hogy a mérnökök sokkal inkább vágynak az innovatív cégkultúrára, 20 százalékuk jellemzi ezzel a tulajdonsággal az ideális munkaadóját.

Egy helyen csak pár hónapot dolgozik az új generáció
Az új nemzedék felnőtt, és lassan beszivárog a munkaerőpiacra is. A vágyaik és az elvárásaik még merészebbek, mint az Y generációé voltak, és már a lojalitás is mást jelent a számukra: 70 százalékuk mindössze egy évig marad ugyanazon a munkahelyen.
Szabadidő, rugalmasság, közvetlen légkör

A felmérés alátámasztja azt a tendenciát, amely szerint a rugalmasság meghatározó lesz az elkövetkezendő évek munkaerő-piaci feltételei között. Az ezzel kapcsolatos igény egyre erőteljesebben fogalmazódik meg már a 20–36 éves korosztály munkavállalóinak körében is. Fontos számukra ugyanis, hogy a feladat megfelelő ellátása mellett privát elfoglaltságaikra is maradjon elég szabadidejük. Érdekes, hogy a munka–magánélet egyensúlyának felborulása miatti félelem ugyan 49 százalékuknál felmerült, de elkerülésének vágya mégsem jelent meg fontos feltételként leendő munkaadójukkal kapcsolatban. Mindössze 3 százalékuk törekszik ennek a veszélynek a megelőzésére már a cég kiválasztásakor.

A kutatás további érdekessége, hogy ez a korosztály a fejlődését, szakmai előrelépését elsősorban konkrét pozíciókhoz köti, nem vállalathoz. Ezt támasztja alá, hogy a munkaadó jellemzőinél 23 százalékkal ez a jelző áll a harmadik helyen, míg adott pozíciónál már a legfontosabbak közé tartozik. Mindez azért érdekes, mert ezek szerint sok esetben a pozíciót és a céget teljesen külön kezelik, időnként akár ellentmondásos elvárásokat is megfogalmaznak egy adott karrierlehetőséggel kapcsolatban.

Az eredmények alapján a szakemberek az tanácsolják a munkaadóknak, hogy ha szeretnék maguknak megnyerni az Y generációs munkavállalókat, akkor a versenyképes juttatási csomagon túl egy közösséget, fiatalos, közvetlen és támogató munkakörnyezetet kínáljanak úgy, hogy közben a szakmai fejlődési lehetőségeiket is támogatják. A belépő fiatalok ezt meghálálják, ugyanis ha jól érzik magukat a munkahelyükön, jó teljesítményükkel, tenni akarásukkal nagyban hozzájárulnak a csapatuk és így a cég eredményességéhez.

Hogyan lehet előnnyé fordítani a generációk közötti különbségeket?
A generációk együttműködésből számos üzleti előny származik, ám csak akkor képesek a közös munkára, ha megfelelően fel vannak készítve a kihívásokra.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo