Mi áll valójában a termékvisszahívások hátterében?

Szinte minden termékkör esetében előfordul, hogy valamilyen termék visszahívására kerül sor- az autóiparban olykor súlyos balesetek előzik ezt meg, mondjuk egy hibás alkatrész miatt, de itthon is volt olyan példa, amikor egy élelmiszeripari termék estében „kifogásolható terméket” találtak a csomagolásban. De honnan lehet tudni, hol a bibi?

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Soha nem látott méretű visszahívási akciót jelentett be az IKEA: 27 millió darab (más források szerint 29 millió) Malm elnevezésű bútordarabot hív vissza az IKEA Észak-Amerikában, miután három gyermek is életét vesztette a bútor hiányos rögzítése miatt. Az amerikai vásárlóknak a cég pénzbeli jóvátételt vagy javító készletet küld, ez utóbbival a bútort biztonságosan lehet rögzíteni. A 2002 után vásárolt bútorokra teljes, míg a 2002 előtti darabokra részleges kártérítést ígér a cég. Az aktuális hír is rávilágít, bármely termékkör esetében szükség lehet rá, hogy visszahívjanak bizonyos sorozatokat a piacról.

A gyártók azonban egyik esetben sem tudták volna egészen pontosan, akár kocsira/kiszerelésre megmondani, hogy hol van a bibi, ha nem lenne professzionális nyomon követési szoftverük és folyamatuk.

Hogyan néz ki (egyszerűen) egy nyomon követési folyamat?

Az alábbi ábrán látható, hogy a gyártók több beszállítótól, különböző időpontokban szereznek be alapanyagokat, alkatrészeket. Ezeket a beszerzéseket gondosan, egyedi azonosítóval látják el, melynek az a célja, hogy azonosítható legyen a beszállító, az átvétel dátuma, lejárati dátum, ki vette át, melyik raktár, melyik rakhelyére lett letárolva.

Forrás: Modern Döntés

Ezekből a beszerzésekből mindig történik mintavétel és minőségi ellenőrzés, hogy a termék megfelel-e a követelményeknek. Amennyiben nem, két lehetőség van:

  •    át sem veszik,
  •    visszaküldik a gyártónak, nem ritkán kiszámlázva a MEO és egyéb költségeket (kötbér stb.)
Ezt batch, srazs, LOT, gyári stb. számokkal szokták azonosítani a cégek.

A gyártásba adás során pontos receptúra/darabjegyzék/technológiai leírás alapján elkezdődnek a gyártási műveletek, így pontosan lehet tudni, hogy milyen azonosítóval, melyik gépen éppen mi készül, milyen adagokban, milyen normákkal. A MEO itt is „lesben” áll, és programozottan, valamint random módon is tesz minőségi vizsgálatokat. Amennyiben azok értéke nem megfelelő, úgy akár a gyártást is leállíthatja. Nemcsak a termékhibákat ellenőrzik, hanem a gépeket, szerszámokat, munkatársakat is, tehát minden olyan körülményt, ami a termékre hat.

A készre gyártott terméket szintén ellenőrzik, ezután megfelelően csomagolják/beépítik, majd bekerül a késztermék raktárba (természetesen megfelelő azonosítóval ellátva, ami pontosan végigköveti a termék életútját). Ezután történik a kiszállítás a kereskedelmi egységekbe, ahol átveszik, majd értékesítik a termékeket a végfelhasználók felé.

Ennek köszönhető, hogy a gyártók pontosan tudják azt is, hogy egy adott sorozatú termékből melyik boltba mennyit vittek ki és mikor. Ez nagyban megkönnyíti a termékek visszahívását és esetleges megsemmisítését. Alapesetben eddig látnak a cégek, az autógyártók egészen a végfelhasználóig.

Mikor kezdődnek a gondok?

A legnagyobb gond, ahogy a 2. ábrán is látszik, ha az adott termék visszahívása során (kék nyíl) olyan esetek derülnek ki, ami visszafelé haladva más termékeket is érintenek.

Forrás: Modern Döntés

Mik lehetnek ezek? (néhány kritikus példa)

  • A csomagoló anyag, amit felhasználtak nem megfelelő és több terméket is ebbe csomagoltak (nem véd megfelelően, vagy épp mérgező az anyaga).
  • A gyártáshoz használt gép/szerszám nem működött megfelelően, vagy nem származék anyagot juttatott a termékbe (oldás következett be)
  • A felhasznált adalék vagy alapanyagokat más termék előállításához is felhasználták.
Utóbbi esetben ez a sor másik terméket is érinthet, főleg akkor, ha egy alap összetevőről van szó, mondjuk nyers mogyoróról, amit sós vagy nem sózott diákcsemegéhez is hozzáadtak.

Belátható, hogy a nyomon követés komoly fegyelmet és adminisztrációt jelent, azonban az előnyei halmozottan meghozhatják az eredményt, főként termékvisszahívás esetén.

Biztosra menni

Az alapvető megoldás a megfelelő folyamatok kialakítása és bevezetése, valamint mindezeknek a megfelelő szoftveres támogatása. Láttam már és működik mindez papíron is, de jaj, ha vissza is kell keresni! Meglesz minden, viszont ilyenkor jobb, ha mi lépünk, semmint a sajtó rúgja ránk az ajtót, főleg ha PR katasztrófa fenyeget.

Egy megfelelő ERP/VIR rendszer segíthet, hogy gyorsan és biztosan legyen adatunk, és ne ügyfél reklamáció nyomán legyen szükség a visszahívásra, hanem a gyártó maga léphessen. Ezzel nem mellesleg a PR katasztrófát is elkerülhetjük.

De probléma sajnos bármikor előfordulhat, még a leggondosabb gyártók esetében is. Az élelmiszeripar számára komoly kockázatot jelent a termékszennyeződés miatt fellépő pénzügyi veszteség. A gyártók sokszor nincsenek is tisztában egy darab csokoládé, vagy bébiételben talált vasdarab, vagy üvegszilánk következményeivel – mondja a Dr. Risk vezető tanácsadója. Amennyiben bejelentésre kerül a szennyeződés, több ezer, vagy tízezer terméket kell azonnal visszahívni a boltok polcairól, hiszen nem lehet tudni, hogy melyik termék tartalmaz egészségre káros idegen anyagot, vagy szennyeződést.

A termékvisszahívás események különösen nagy médiavisszhangot kapnak, amely miatt a gyártó jó hírneve, akár piaci pozíciója is jelentősen meginoghat, így fontos, hogy a gyártó minél hatékonyabban kezelje a kialakult helyzetet – ehhez akár termékfelelősség-biztosítás is segítséget nyújthat. A termékfelelősség-biztosítás keretében a biztosító – a szerződésben megállapított mértékben és feltételek szerint – mentesíti a biztosítottat, a termék gyártóját, importálóját, forgalmazóját, a termék hibája által a biztosítón és a biztosítotton kívüli személynek okozott olyan személysérüléses károk és dologi károk megtérítése alól, amelyekért a biztosított a termékfelelősségre vonatkozó jogszabályok szerint felelősséggel tartozik.

Poór Károly Modern Döntés

Véleményvezér

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására 

Még soha nem volt mélységű lejárató kampány indult Magyar Péter ellen.
Mellár Tamás otthagyja a református egyházat

Mellár Tamás otthagyja a református egyházat 

Balog Zoltán személye sok református számára elfogadhatatlan.
Forrong a református egyház a pedofil-ügy miatt

Forrong a református egyház a pedofil-ügy miatt 

Amíg marad a református egyház jelenlegi vezetése, addig lemond lelkipásztori fizetés-kiegészítéséről
Lecsúsztunk az OECD inflációs listáján, már Ausztria is előttünk

Lecsúsztunk az OECD inflációs listáján, már Ausztria is előttünk 

Kiszámíthatóbb gazdaságpolitikára lenne szükség.
Taxis balhé tört ki Romániában

Taxis balhé tört ki Romániában 

Ki lesz az erősebb? A hagyományos taxisok, vagy az utazásmegosztók?
Az euróövezet inflációja a szankciók ellenére nem mutat rossz képet

Az euróövezet inflációja a szankciók ellenére nem mutat rossz képet 

A kormánypropaganda a magyar csúcsinfláció miatt a szankciókat okolta, de a számok világméretű összehasonlításban ezt nem igazolják.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo