Mennyire fogjuk megérezni az áru- és raktérhiányt idén húsvétkor?

A fejlett világban egy mai fogyasztó számára elképzelhetetlen, hogy valamilyen termék, amit meg tud fizetni, ne legyen. Ezt most még csak tanuljuk, nehezen értjük, de az elkövetkezendő években ezzel várhatóan együtt kell majd élnünk. Így különösképpen örülhetünk, hogy húsvétkor – ha drágábban is, de legalább – a gyerekeknek biztosítani tudjuk a húsvét varázsát a megszokott módon és minőségben.

Gyulai Krisztina, közgazdász, az Incon-Logistic Kft. alapító-ügyvezetőjének, a precíziós szállítmányozás szakértőjének véleménycikke.

A jelenlegi nehéz gazdasági környezetben mozogni már önmagában is kihívás. De mit is jelent egy közelgő ünnep ezekben a kaotikus időkben? Ünnepek előtt – a pandémiás időszakot leszámítva – a kiskereskedelmi szereplők jelentős forgalomnövekedésben bíznak. A kiskereskedelmi láncok meghatározó szereplői az idei húsvéti értékesítéseket tekintve 10 százalékos forgalomnövekedést várnak, de minimum a pandémia előtti 2019-es év forgalmának megfelelő értékesítéssel számolnak.

Gyulai Krisztina

Szűk kínálat, magasabb ár

Jelen pillanatban a fuvarozási piacra jellemző, hogy az átlagos szállítási idő a korábban megszokotthoz képest megnőtt. A tengerentúli beszerzéseknél az átlagos szállítási késedelem 20-30 nap. Egy-egy Európán belüli szállításnál is sajnos 1-2 hetes csúszással kell kalkulálni, ha nem a spot piaci áron (előre szerződött áron) szeretnénk szállítani.

Gondoljunk csak arra, hogy szeretnénk egy cipőt vásárolni. Amennyiben nagy a kínálat, bőséges a választék, úgy kedvünkre válogathatunk, megnézzük az árgépen és kiválasztjuk a legoptimálisabb terméket. Amennyiben megfeledkezünk a rendelésről, vagy nem feledkezünk meg, de szűk a kínálat, ugyanakkor nekünk azonnal kell, akkor sokkal magasabb árat vagyunk kénytelenek adni érte. Nos, ez így van most a fuvarpiacon is.

Szezonális termék nem késhet

Logisztikai szempontból nézve a szezonális termékek beszerzése és leszállítása már jóval az ünnepek előtt elkezdődik. Húsvéti terméket az év többi részében nem, vagy csak nagy kedvezménnyel lehet értékesíteni. Képzeljük el, hogy egy csokoládé nyuszi rakomány nem érkezik be időben, a logisztikai lánc nem képes a kiskereskedelmi polcokra kellő időben eljuttatni a terméket. Vevők lennénk a csokinyuszira májusban is? Hát maximum, ha jó áron adják, s magas minőséget képvisel. Ez senkinek nem éri meg, ezért egy megkésett szállítás kockázatát senki sem szeretné felvállalni.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo