Gyulai Krisztina, közgazdász, az Incon-Logistic Kft. alapító-ügyvezetőjének, a precíziós szállítmányozás szakértőjének véleménycikke.
A jelenlegi nehéz gazdasági környezetben mozogni már önmagában is kihívás. De mit is jelent egy közelgő ünnep ezekben a kaotikus időkben? Ünnepek előtt – a pandémiás időszakot leszámítva – a kiskereskedelmi szereplők jelentős forgalomnövekedésben bíznak. A kiskereskedelmi láncok meghatározó szereplői az idei húsvéti értékesítéseket tekintve 10 százalékos forgalomnövekedést várnak, de minimum a pandémia előtti 2019-es év forgalmának megfelelő értékesítéssel számolnak.
Szűk kínálat, magasabb ár
Jelen pillanatban a fuvarozási piacra jellemző, hogy az átlagos szállítási idő a korábban megszokotthoz képest megnőtt. A tengerentúli beszerzéseknél az átlagos szállítási késedelem 20-30 nap. Egy-egy Európán belüli szállításnál is sajnos 1-2 hetes csúszással kell kalkulálni, ha nem a spot piaci áron (előre szerződött áron) szeretnénk szállítani.
Gondoljunk csak arra, hogy szeretnénk egy cipőt vásárolni. Amennyiben nagy a kínálat, bőséges a választék, úgy kedvünkre válogathatunk, megnézzük az árgépen és kiválasztjuk a legoptimálisabb terméket. Amennyiben megfeledkezünk a rendelésről, vagy nem feledkezünk meg, de szűk a kínálat, ugyanakkor nekünk azonnal kell, akkor sokkal magasabb árat vagyunk kénytelenek adni érte. Nos, ez így van most a fuvarpiacon is.
Szezonális termék nem késhet
Logisztikai szempontból nézve a szezonális termékek beszerzése és leszállítása már jóval az ünnepek előtt elkezdődik. Húsvéti terméket az év többi részében nem, vagy csak nagy kedvezménnyel lehet értékesíteni. Képzeljük el, hogy egy csokoládé nyuszi rakomány nem érkezik be időben, a logisztikai lánc nem képes a kiskereskedelmi polcokra kellő időben eljuttatni a terméket. Vevők lennénk a csokinyuszira májusban is? Hát maximum, ha jó áron adják, s magas minőséget képvisel. Ez senkinek nem éri meg, ezért egy megkésett szállítás kockázatát senki sem szeretné felvállalni.