A jóhiszemű fuvarozók jogosultságukat utólag, de legfeljebb a használat észlelését követő nyolc órán belül váltották meg, vagy az előre meghatározott útvonalról funkcionálisan párhuzamos, adott esetben olcsóbban igénybe vehető szakaszra tértek le. Az ismétlődően elhibázott díjfizetés alkalmanként akár 165 ezer forintos bírság kiszabásához vezethetett. A probléma a fuvarozók egy kisebb csoportját érinti, a becslések szerint 100-120 vállalkozás jelentős részét azonban közbeavatkozás híján tönkre is tehetné a felhalmozódott bírságteher megfizetése. (Befizetni is egyszerűbb lesz az útdíjat.)
A kezdeményezés szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. a bírság megfizetésére kötelezett kérelme alapján, esetenként 12 ezer forintos szolgáltatási díj fejében igazolást állíthatna ki. A dokumentum megerősíti, hogy a kérelmező a törvény hatálya alá tartozó esetek valamelyikét valósította meg, és így mentesül a bírság alól. A kiállított igazolás alapján a Rendőrség visszavonja a bírságot kiszabó határozatát. A törvény lehetővé teheti a visszafizetést is. A törvénytervezet hatálya alá tartozó bírságok összege az előzetes számítások szerint legfeljebb 2 milliárd forint lehet. A díjfizetés szándékos elkerülését az ellenőrző szervek a továbbiakban is következetesen büntetik.
A kormány március végén döntött arról, hogy bizottságot hoz létre az elektronikus útdíjjal kapcsolatos bírságok méltányos szabályozásának kialakítására. A törvénymódosító javaslat a szakminisztériumok és fuvarozói érdekképviseletek képviselőiből napokon belül megalakult testület folyamatos egyeztetéseinek eredményeként készült el.
A tervezet indoklása szerint a sikeresen bevezetett e-útdíj rendszer finomhangolásával a méltányosan kiszabott bírságok és a hatékony ellenőrzés még eredményesebben védhetik a jogkövető felhasználókat. A tévedés lehetőségét kizáró fedélzeti eszközt használók száma folyamatosan nő. Tíz hazai regisztrált fuvarozóból kilenc ma már így intézi a bevallást, a probléma újratermelődésére ezért sem lehet számítani.