December 30-án a nemzetgazdasági miniszter módosította a pénztárgép-támogatási rendeletet, ezért a vállalkozók 2014-ben is csökkentett áron juthatnak pénztárgéphez. Az állam gépenként 50 ezer forintos támogatást nyújt a kasszacseréhez.
Idén is lehet támogatást igényelni
A közlemény szerint az online pénztárgépekre való átállás gördülékeny megvalósulását segítő munkabizottság áttekintette az aktuális piaci helyzetet, és megállapította, hogy számos jogkövető kisvállalkozó eshet el az állami támogatástól, ha a támogatást csak a december 31-ig üzembe helyezett gépek után lehet igénybe venni. A minisztérium álláspontja szerint nem lenne helyes, ha a gyártás csúszása miatt a hazai kisvállalkozók elesnének a pénztárgépvásárláshoz nyújtott állami támogatástól. A tárca továbbra is elkötelezett amellett, hogy az átállást támogassa, ezért az 500 millió forint éves árbevétel alatti vállalkozások legfeljebb 5 pénztárgép után – gépenként 50 ezer forintos – támogatásban részesülnek.
Hatósági áras adatforgalom
A miniszter az adatkapcsolat tekintetében döntött a rögzített hatósági ár bevezetéséről is, amely lényegesen csökkenti a kereskedők, a vendéglátó iparban dolgozók online pénztárgéppel kapcsolatos üzemeltetési költségeit. A nemzetgazdasági tárca – közleménye szerint – figyelmet fordít az átállással járó további költségek minimalizálására is. Az új rendszernek a beüzemeléstől kezdve lesz egy havonta jelentkező fix költsége, tekintettel arra, hogy a folyamatos adatkapcsolatot külső piaci szereplők szolgáltatják. Annak érdekében, hogy az online rendszer működtetése a kereskedőket ne terhelje túlzott mértékben, a miniszter rögzített hatósági ár bevezetéséről döntött, amely a „kiskasszás” vállalkozások esetében gépenként nettó 1500 forintra csökkenti a havonta jelentkező díjat, a PC alapú kasszát üzemeltetők körében pedig nettó 2500 forintban állapítja meg a havi üzemeltetési költséget. A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság a jövőben kiemelten vizsgálja, hogy szolgáltató ne tudjon kibújni a hatósági ár megállapítása alól, illetve ne tudja az egyéb költségeit ráterhelni az üzemeltetőre.
Folytatódnak az ellenőrzések, de nem szankcionálnak
A NAV is önmérsékletet gyakorol, szemben a korábbi állításaival, mely szerint nem engednek a határidőből, és az át nem álló cégeket szankcionálják. A legtöbb cég megrendelte az új pénztárgépet, és beszerezte a kódot, de a kasszák valójában kevesebb helyen indultak el. Akinél már az online kasszának kellene üzemelnie, de mégsem sikerült átállnia, annak sem kell drasztikus fellépésre számítania. Aszalós Andrea, a NAV sajtóreferense a Magyar Nemzetnek úgy nyilatkozott: januárban elsősorban azoknál a kereskedőknél és más, kisebb vállalkozásoknál vizsgálódnak újra, akik/amelyek a tavalyi ellenőrzéskor nem tudtak felmutatni megrendelést. A sajtóreferens közölte azt is, a szabályok szerint az érintettek mindaddig használhatják korábbi kiskasszájukat, amíg meg nem kapják új gépüket. Feltétel ugyanakkor, hogy az adott vállalkozás megszerezte már a szükséges kódot, és megrendelést is adott valamely új típusú készülékre.
Az elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet használók körében a megrendelt új gépek legyártása, az egyedi szoftverfejlesztések, az adóügyi ellenőrző egységeket érintő beszerzési nehézségek miatt várhatóan több társaság csak a jövő év első hónapjaiban tudja üzembe helyezni a megfelelő gépeket. Az adóhatóság az ügy valamennyi körülményének értékelése alapján dönt a szankció alkalmazásáról, annak mértékéről, illetve – amennyiben az adóalany minden tőle elvárhatót megtett kötelezettsége határidőben történő teljesítése érdekében – annak mellőzéséről.
Összességében az ellenőrzések tapasztalatai arra utalnak, hogy azok az adózók, akik online adatkapcsolatra képes pénztárgép használata mellett végezhető tevékenységüket a jövőben is folytatják, az átállással kapcsolatos jogszabályi kötelezettségüknek – néhány kivétellel – rendre eleget tettek. A NAV adóellenőrei és pénzügyőrei a legritkább esetekben találkoztak szándékos és súlyos mulasztással, éppen ezért csak elvétve kellett bírságot kiszabniuk – közölte sajtóközleményében a hivatal.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal december végi adatai szerint az üzembe helyezett pénztárgépek száma meghaladta a tízezret, ami édeskevés a várt 205 ezerből. Az év végi nagyobb boltokra, benzinkutakra, patikákra vonatkozó határidő elérkezett, de a nagykasszák közül csak 51-et kötöttek be. A december 31-i határidőn nem változtatott az adóhivatal, ugyanakkor a becslés mindenképp túlzó volt a hivatal részéről, hiszen számos cég magyarázta az adott tevékenység szüneteltetésével, illetve befejezésével a pénztárgépbeszerzés elmaradását. Előfordult olyan vállalkozás is, amely minden vevője számára számlát állít ki ahelyett, hogy pénztárgépet használna – közölte a NAV. A szezonálisan működő cégek egy része is a nyitásra időzítette a pénztárgép vagy az adóügyi ellenőrzési egység (AEE) megrendelését, illetve üzembe helyezését; ezek – mivel tavaszig nem nyitnak ki – nem követnek el szabálytalanságot.
A tavaly február 15-én megjelent 3/2013 NGM rendeletben rögzítették a szuperkasszákkal szembeni követelményeket is. Ám a rendeletet és az informatikai követelményrendszert májusban módosították, ami azt jelentette, hogy az Adóügyi Ellenőrző Egységek (AEE) addig végrehajtott fejlesztését újra kellett kezdeni. Szeptemberben irányelvet adtak ki, és újabb változtatásokat írtak elő. Akkor egy hónapnyi fejlesztőmunka veszett kárba. Így összesen négy hónapot vesztett az AEE egység fejlesztése, amit a gyártás beindításával meg kellett várni. Emiatt nincs elegendő AEE egység a piacon. A fejlesztések elhúzódása miatt az átállás át fog csúszni a jövő évre, és Vámos György szerint akár júniusig is eltarthat.
Komoróczki István, a Coop Hungary Zrt. szóvivője nemrég úgy becsülte, reálisan 2014. február végéig, március elejéig valósulhat meg a kasszacsere a teljes kereskedelemben.