Magyar termékek, amelyekre van kereslet az osztrák piacon

Az Ausztriában megtelepedett magyar vállalkozások zöme inkább a szolgáltató-szektorban van jelen, mint az iparban. E jelenség leginkább a hazainál jóval drágább munkaerővel magyarázható, mely az osztrák piacra helyben gyártó cégek számára jelentősen megdrágítaná a termékek előállítását. Kereslet ennek ellenére lenne exportképes termékeket kínáló, az osztrák piaci sajátosságokat ismerő és felismerő cégekre. Volner-Szenci Ildikó, a bécsi Magyar Nagykövetség külgazdasági attaséja Ausztria üzleti környezeti specialitásairól és a kkv-k számára adódó osztrák piaci lehetőségekről beszélt a Piac & Profit Piacbővítés külföldön címmel tartott konferenciáján.

Tavaly minden ötödik új céget a közel háromezerből közép-kelet-európai vállalkozás alapított Ausztriában. Az Ausztriában telephellyel rendelkező magyar érdekeltségű cégek száma pedig közel ezerre tehető – derül ki az osztrák befektetés-ösztönzési ügynökség (ABA) beszámolójából. Ami különösen jó arány, tekintve, hogy a magyar cégek ritkán merészkednek külföldre, pedig nagyon megéri!

"A munkaerő-piaci korlátozások 2011. május 1-i megszüntetése után az Ausztriába irányuló szolgáltatásexport (pl. építőipari, biztonsági, egészségügyi, karbantartási területen) a gazdasági kapcsolatok egyre fontosabb tényezővé vált. Ausztriába Magyarországról szinte kizárólag szolgáltató vállalatok/vállalkozók települnek ki, hiszen magyar ipari vállalatoknak nem éri meg osztrák munkabéreken dolgoztatni és osztrák ingatlanokat vásárolni" – húzta alá Voller-Szenci Ildikó, a bécsi Magyar Nagykövetség külgazdasági attaséja. Új tendencia, mint hangsúlyozta, hogy több, korábban a határon átnyúló szolgáltatásokat végző magyar cég alapít vállalkozást Ausztriában. Ami a szegmenseket illeti, leginkább a vendéglátás (panziók, éttermek, kávézók üzemeltetése), vegyeskereskedelem, illetve az IT-szolgáltatások keresettek.

 

Mindeközben az osztrák-magyar kétirányú áruforgalom 2010 óta folyamatosan növekvő tendenciája 2013-ban kis mértékben megtorpant, de annak értéke továbbra is közelíti a 10 milliárd eurót (ténylegesen 9428,9 M EUR). A magyar külkereskedelmi statisztika szerint így a kétoldalú áruforgalom 2013-ban 3,4 százalékkal csökkent 2012-höz képest. Az árustruktúra megfelel két fejlett ipari ország árucseréjének: a gépek és járművek, valamint a feldolgozott termékek teszik ki exportunk és importunk több mint kétharmadát (69,7%).

A külpiaci terjeszkedés nem olcsó mulatság, ezért csak szilárd anyagi alapokkal, biztos finanszírozási háttérrel érdemes belekezdeni. Segítünk, honnan lehet pénzt szerezni exportbővítésre!

Exportunkban a „gépek és szállítóeszközök”, továbbá a „feldolgozott termékek” forgalma növekedett (+2,3% ill. +2,5%), a többi árufőcsoport – élelmiszerek, nyersanyagok, energiahordozók – kivitele visszaesést mutatott 2013-ban. A külgazdasági attasé fontosnak azonban megjegyezni, hogy a visszaesés ellenére az osztrák gazdaság, az exportképes terméket magyar cégek számára nagy potenciállal bír:  fémipari/gépipari beszállítás, textilipari együttműködés és feldolgozott élelmiszer kivitel területeken.

Ausztriában tehát olyan cégeknek érdemes próbálkozniuk, akiknek van exportképes termékük, tapasztalatuk a külkereskedelmi ügyintézésben, vezetői beszélnek németül és van német (vagy angol) nyelvű honlapjuk, prospektusuk. (Hogy mi garantálja a sikert a külpiacon, arról itt olvashat bővebben!) A külgazdasági attaséi hálózat célja, hogy sikeres magyar-osztrák kétoldalú gazdasági, üzleti kapcsolatok tovább bővüljenek; a magyar kkv-k kijussanak az osztrák piacra. Rajtuk kívül még sokan segítenek, hogy ne induljon hátránnyal.

Piaci sajátosságok Ausztriában
- Az osztrákok alapvetően nyitottak a külföldi partnerek felé, fontos számukra a bizalmi elv
- Kiszámítható a gazdaságpolitikájuk, az adórendszerük, ügyfélbarát az adóhatóságuk
- Ausztriában erős regionális tudat, tudatosan vásárolnak osztrák terméket!
- Magas minőségi követelmények, de nyomott árak
- Nagyfokú kiskereskedelmi koncentráció (élelmiszer, lakberendezés)
- Fizetési morál jó, de új kapcsolat esetén mindig ellenőrizni kell a partnert
- A rövidtávú nyereségérdekelt hozzáállást nem minden esetben díjazzák

Véleményvezér

Kiderült, hogy milyen típusú orosz rakéta találta el a kijevi gyerekkórházat

Kiderült, hogy milyen típusú orosz rakéta találta el a kijevi gyerekkórházat 

Példátlan állami terrorcselekmény volt.
Croissant mindössze 2 ezer 500 forintért

Croissant mindössze 2 ezer 500 forintért 

Régen a lángos egy olcsó népi eledel volt, ma már egy másik kategória, ahogy sok egyéb élelmiszer is.
Varga Judit, Magyar Péter exneje jó párt választott a régi helyébe

Varga Judit, Magyar Péter exneje jó párt választott a régi helyébe 

Egy különleges közbeszerzés furcsaságai.
Hadházy Ákos újabb gyöngyszemet talált a piliscsabai erdőben

Hadházy Ákos újabb gyöngyszemet talált a piliscsabai erdőben  

2,2 milliárd forintból, EU-s támogatással épül egy tűzoltólaktanya. 
Ilyet még nem látott, újabb luxus bölcsődét talált Hadházy Ákos

Ilyet még nem látott, újabb luxus bölcsődét talált Hadházy Ákos  

i bölcsőde EU-s támogatással, 220 millióból épült Ürömön, leginkább egy villára hasonlít. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo