Magyar termékek, amelyekre van kereslet az osztrák piacon

Az Ausztriában megtelepedett magyar vállalkozások zöme inkább a szolgáltató-szektorban van jelen, mint az iparban. E jelenség leginkább a hazainál jóval drágább munkaerővel magyarázható, mely az osztrák piacra helyben gyártó cégek számára jelentősen megdrágítaná a termékek előállítását. Kereslet ennek ellenére lenne exportképes termékeket kínáló, az osztrák piaci sajátosságokat ismerő és felismerő cégekre. Volner-Szenci Ildikó, a bécsi Magyar Nagykövetség külgazdasági attaséja Ausztria üzleti környezeti specialitásairól és a kkv-k számára adódó osztrák piaci lehetőségekről beszélt a Piac & Profit Piacbővítés külföldön címmel tartott konferenciáján.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tavaly minden ötödik új céget a közel háromezerből közép-kelet-európai vállalkozás alapított Ausztriában. Az Ausztriában telephellyel rendelkező magyar érdekeltségű cégek száma pedig közel ezerre tehető – derül ki az osztrák befektetés-ösztönzési ügynökség (ABA) beszámolójából. Ami különösen jó arány, tekintve, hogy a magyar cégek ritkán merészkednek külföldre, pedig nagyon megéri!

"A munkaerő-piaci korlátozások 2011. május 1-i megszüntetése után az Ausztriába irányuló szolgáltatásexport (pl. építőipari, biztonsági, egészségügyi, karbantartási területen) a gazdasági kapcsolatok egyre fontosabb tényezővé vált. Ausztriába Magyarországról szinte kizárólag szolgáltató vállalatok/vállalkozók települnek ki, hiszen magyar ipari vállalatoknak nem éri meg osztrák munkabéreken dolgoztatni és osztrák ingatlanokat vásárolni" – húzta alá Voller-Szenci Ildikó, a bécsi Magyar Nagykövetség külgazdasági attaséja. Új tendencia, mint hangsúlyozta, hogy több, korábban a határon átnyúló szolgáltatásokat végző magyar cég alapít vállalkozást Ausztriában. Ami a szegmenseket illeti, leginkább a vendéglátás (panziók, éttermek, kávézók üzemeltetése), vegyeskereskedelem, illetve az IT-szolgáltatások keresettek.

 

Mindeközben az osztrák-magyar kétirányú áruforgalom 2010 óta folyamatosan növekvő tendenciája 2013-ban kis mértékben megtorpant, de annak értéke továbbra is közelíti a 10 milliárd eurót (ténylegesen 9428,9 M EUR). A magyar külkereskedelmi statisztika szerint így a kétoldalú áruforgalom 2013-ban 3,4 százalékkal csökkent 2012-höz képest. Az árustruktúra megfelel két fejlett ipari ország árucseréjének: a gépek és járművek, valamint a feldolgozott termékek teszik ki exportunk és importunk több mint kétharmadát (69,7%).

A külpiaci terjeszkedés nem olcsó mulatság, ezért csak szilárd anyagi alapokkal, biztos finanszírozási háttérrel érdemes belekezdeni. Segítünk, honnan lehet pénzt szerezni exportbővítésre!

Exportunkban a „gépek és szállítóeszközök”, továbbá a „feldolgozott termékek” forgalma növekedett (+2,3% ill. +2,5%), a többi árufőcsoport – élelmiszerek, nyersanyagok, energiahordozók – kivitele visszaesést mutatott 2013-ban. A külgazdasági attasé fontosnak azonban megjegyezni, hogy a visszaesés ellenére az osztrák gazdaság, az exportképes terméket magyar cégek számára nagy potenciállal bír:  fémipari/gépipari beszállítás, textilipari együttműködés és feldolgozott élelmiszer kivitel területeken.

Ausztriában tehát olyan cégeknek érdemes próbálkozniuk, akiknek van exportképes termékük, tapasztalatuk a külkereskedelmi ügyintézésben, vezetői beszélnek németül és van német (vagy angol) nyelvű honlapjuk, prospektusuk. (Hogy mi garantálja a sikert a külpiacon, arról itt olvashat bővebben!) A külgazdasági attaséi hálózat célja, hogy sikeres magyar-osztrák kétoldalú gazdasági, üzleti kapcsolatok tovább bővüljenek; a magyar kkv-k kijussanak az osztrák piacra. Rajtuk kívül még sokan segítenek, hogy ne induljon hátránnyal.

Piaci sajátosságok Ausztriában
- Az osztrákok alapvetően nyitottak a külföldi partnerek felé, fontos számukra a bizalmi elv
- Kiszámítható a gazdaságpolitikájuk, az adórendszerük, ügyfélbarát az adóhatóságuk
- Ausztriában erős regionális tudat, tudatosan vásárolnak osztrák terméket!
- Magas minőségi követelmények, de nyomott árak
- Nagyfokú kiskereskedelmi koncentráció (élelmiszer, lakberendezés)
- Fizetési morál jó, de új kapcsolat esetén mindig ellenőrizni kell a partnert
- A rövidtávú nyereségérdekelt hozzáállást nem minden esetben díjazzák

Véleményvezér

Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 
Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről 

Németország bekeményíthet Putyinnal szemben.
Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt

Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt 

Volna mit tanulnunk a lengyelektől.
Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója

Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója 

Egy szomorú pillanata a magyar gazdaságtörténelemnek.
Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire

Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire 

A magyarok több mint háromnegyede nem bízik az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo