Magyar termékek, amelyekre van kereslet az osztrák piacon

Az Ausztriában megtelepedett magyar vállalkozások zöme inkább a szolgáltató-szektorban van jelen, mint az iparban. E jelenség leginkább a hazainál jóval drágább munkaerővel magyarázható, mely az osztrák piacra helyben gyártó cégek számára jelentősen megdrágítaná a termékek előállítását. Kereslet ennek ellenére lenne exportképes termékeket kínáló, az osztrák piaci sajátosságokat ismerő és felismerő cégekre. Volner-Szenci Ildikó, a bécsi Magyar Nagykövetség külgazdasági attaséja Ausztria üzleti környezeti specialitásairól és a kkv-k számára adódó osztrák piaci lehetőségekről beszélt a Piac & Profit Piacbővítés külföldön címmel tartott konferenciáján.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tavaly minden ötödik új céget a közel háromezerből közép-kelet-európai vállalkozás alapított Ausztriában. Az Ausztriában telephellyel rendelkező magyar érdekeltségű cégek száma pedig közel ezerre tehető – derül ki az osztrák befektetés-ösztönzési ügynökség (ABA) beszámolójából. Ami különösen jó arány, tekintve, hogy a magyar cégek ritkán merészkednek külföldre, pedig nagyon megéri!

"A munkaerő-piaci korlátozások 2011. május 1-i megszüntetése után az Ausztriába irányuló szolgáltatásexport (pl. építőipari, biztonsági, egészségügyi, karbantartási területen) a gazdasági kapcsolatok egyre fontosabb tényezővé vált. Ausztriába Magyarországról szinte kizárólag szolgáltató vállalatok/vállalkozók települnek ki, hiszen magyar ipari vállalatoknak nem éri meg osztrák munkabéreken dolgoztatni és osztrák ingatlanokat vásárolni" – húzta alá Voller-Szenci Ildikó, a bécsi Magyar Nagykövetség külgazdasági attaséja. Új tendencia, mint hangsúlyozta, hogy több, korábban a határon átnyúló szolgáltatásokat végző magyar cég alapít vállalkozást Ausztriában. Ami a szegmenseket illeti, leginkább a vendéglátás (panziók, éttermek, kávézók üzemeltetése), vegyeskereskedelem, illetve az IT-szolgáltatások keresettek.

 

Mindeközben az osztrák-magyar kétirányú áruforgalom 2010 óta folyamatosan növekvő tendenciája 2013-ban kis mértékben megtorpant, de annak értéke továbbra is közelíti a 10 milliárd eurót (ténylegesen 9428,9 M EUR). A magyar külkereskedelmi statisztika szerint így a kétoldalú áruforgalom 2013-ban 3,4 százalékkal csökkent 2012-höz képest. Az árustruktúra megfelel két fejlett ipari ország árucseréjének: a gépek és járművek, valamint a feldolgozott termékek teszik ki exportunk és importunk több mint kétharmadát (69,7%).

A külpiaci terjeszkedés nem olcsó mulatság, ezért csak szilárd anyagi alapokkal, biztos finanszírozási háttérrel érdemes belekezdeni. Segítünk, honnan lehet pénzt szerezni exportbővítésre!

Exportunkban a „gépek és szállítóeszközök”, továbbá a „feldolgozott termékek” forgalma növekedett (+2,3% ill. +2,5%), a többi árufőcsoport – élelmiszerek, nyersanyagok, energiahordozók – kivitele visszaesést mutatott 2013-ban. A külgazdasági attasé fontosnak azonban megjegyezni, hogy a visszaesés ellenére az osztrák gazdaság, az exportképes terméket magyar cégek számára nagy potenciállal bír:  fémipari/gépipari beszállítás, textilipari együttműködés és feldolgozott élelmiszer kivitel területeken.

Ausztriában tehát olyan cégeknek érdemes próbálkozniuk, akiknek van exportképes termékük, tapasztalatuk a külkereskedelmi ügyintézésben, vezetői beszélnek németül és van német (vagy angol) nyelvű honlapjuk, prospektusuk. (Hogy mi garantálja a sikert a külpiacon, arról itt olvashat bővebben!) A külgazdasági attaséi hálózat célja, hogy sikeres magyar-osztrák kétoldalú gazdasági, üzleti kapcsolatok tovább bővüljenek; a magyar kkv-k kijussanak az osztrák piacra. Rajtuk kívül még sokan segítenek, hogy ne induljon hátránnyal.

Piaci sajátosságok Ausztriában
- Az osztrákok alapvetően nyitottak a külföldi partnerek felé, fontos számukra a bizalmi elv
- Kiszámítható a gazdaságpolitikájuk, az adórendszerük, ügyfélbarát az adóhatóságuk
- Ausztriában erős regionális tudat, tudatosan vásárolnak osztrák terméket!
- Magas minőségi követelmények, de nyomott árak
- Nagyfokú kiskereskedelmi koncentráció (élelmiszer, lakberendezés)
- Fizetési morál jó, de új kapcsolat esetén mindig ellenőrizni kell a partnert
- A rövidtávú nyereségérdekelt hozzáállást nem minden esetben díjazzák

Véleményvezér

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo