Magyar termékek, amelyekre van kereslet az osztrák piacon

Az Ausztriában megtelepedett magyar vállalkozások zöme inkább a szolgáltató-szektorban van jelen, mint az iparban. E jelenség leginkább a hazainál jóval drágább munkaerővel magyarázható, mely az osztrák piacra helyben gyártó cégek számára jelentősen megdrágítaná a termékek előállítását. Kereslet ennek ellenére lenne exportképes termékeket kínáló, az osztrák piaci sajátosságokat ismerő és felismerő cégekre. Volner-Szenci Ildikó, a bécsi Magyar Nagykövetség külgazdasági attaséja Ausztria üzleti környezeti specialitásairól és a kkv-k számára adódó osztrák piaci lehetőségekről beszélt a Piac & Profit Piacbővítés külföldön címmel tartott konferenciáján.

Tavaly minden ötödik új céget a közel háromezerből közép-kelet-európai vállalkozás alapított Ausztriában. Az Ausztriában telephellyel rendelkező magyar érdekeltségű cégek száma pedig közel ezerre tehető – derül ki az osztrák befektetés-ösztönzési ügynökség (ABA) beszámolójából. Ami különösen jó arány, tekintve, hogy a magyar cégek ritkán merészkednek külföldre, pedig nagyon megéri!

"A munkaerő-piaci korlátozások 2011. május 1-i megszüntetése után az Ausztriába irányuló szolgáltatásexport (pl. építőipari, biztonsági, egészségügyi, karbantartási területen) a gazdasági kapcsolatok egyre fontosabb tényezővé vált. Ausztriába Magyarországról szinte kizárólag szolgáltató vállalatok/vállalkozók települnek ki, hiszen magyar ipari vállalatoknak nem éri meg osztrák munkabéreken dolgoztatni és osztrák ingatlanokat vásárolni" – húzta alá Voller-Szenci Ildikó, a bécsi Magyar Nagykövetség külgazdasági attaséja. Új tendencia, mint hangsúlyozta, hogy több, korábban a határon átnyúló szolgáltatásokat végző magyar cég alapít vállalkozást Ausztriában. Ami a szegmenseket illeti, leginkább a vendéglátás (panziók, éttermek, kávézók üzemeltetése), vegyeskereskedelem, illetve az IT-szolgáltatások keresettek.

 

Mindeközben az osztrák-magyar kétirányú áruforgalom 2010 óta folyamatosan növekvő tendenciája 2013-ban kis mértékben megtorpant, de annak értéke továbbra is közelíti a 10 milliárd eurót (ténylegesen 9428,9 M EUR). A magyar külkereskedelmi statisztika szerint így a kétoldalú áruforgalom 2013-ban 3,4 százalékkal csökkent 2012-höz képest. Az árustruktúra megfelel két fejlett ipari ország árucseréjének: a gépek és járművek, valamint a feldolgozott termékek teszik ki exportunk és importunk több mint kétharmadát (69,7%).

A külpiaci terjeszkedés nem olcsó mulatság, ezért csak szilárd anyagi alapokkal, biztos finanszírozási háttérrel érdemes belekezdeni. Segítünk, honnan lehet pénzt szerezni exportbővítésre!

Exportunkban a „gépek és szállítóeszközök”, továbbá a „feldolgozott termékek” forgalma növekedett (+2,3% ill. +2,5%), a többi árufőcsoport – élelmiszerek, nyersanyagok, energiahordozók – kivitele visszaesést mutatott 2013-ban. A külgazdasági attasé fontosnak azonban megjegyezni, hogy a visszaesés ellenére az osztrák gazdaság, az exportképes terméket magyar cégek számára nagy potenciállal bír:  fémipari/gépipari beszállítás, textilipari együttműködés és feldolgozott élelmiszer kivitel területeken.

Ausztriában tehát olyan cégeknek érdemes próbálkozniuk, akiknek van exportképes termékük, tapasztalatuk a külkereskedelmi ügyintézésben, vezetői beszélnek németül és van német (vagy angol) nyelvű honlapjuk, prospektusuk. (Hogy mi garantálja a sikert a külpiacon, arról itt olvashat bővebben!) A külgazdasági attaséi hálózat célja, hogy sikeres magyar-osztrák kétoldalú gazdasági, üzleti kapcsolatok tovább bővüljenek; a magyar kkv-k kijussanak az osztrák piacra. Rajtuk kívül még sokan segítenek, hogy ne induljon hátránnyal.

Piaci sajátosságok Ausztriában
- Az osztrákok alapvetően nyitottak a külföldi partnerek felé, fontos számukra a bizalmi elv
- Kiszámítható a gazdaságpolitikájuk, az adórendszerük, ügyfélbarát az adóhatóságuk
- Ausztriában erős regionális tudat, tudatosan vásárolnak osztrák terméket!
- Magas minőségi követelmények, de nyomott árak
- Nagyfokú kiskereskedelmi koncentráció (élelmiszer, lakberendezés)
- Fizetési morál jó, de új kapcsolat esetén mindig ellenőrizni kell a partnert
- A rövidtávú nyereségérdekelt hozzáállást nem minden esetben díjazzák

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo