Természetesen első lépésként elengedhetetlen a jogi környezet megismerése, hiszen az adómentesség feltételeit csak így tudjuk betartani. Viszont aki túl van már ezen, azt tapasztalja, hogy a személyi jövedelemadó törvény és a lakáscélú támogatásokhoz kapcsolódó NGM rendelet elég tág teret enged a megvalósításhoz, miközben szigorúan megadja az adómentességhez szükséges feltételeket és ezek dokumentációs igényét.
Itt megtalálja a lakáshitel támogatással kapcsolatos jogszabályokat és szankciókat!)
Utalhatunk többféle célszámlára, figyelembe vehetünk korábbi okiratokat, melyeket széles időszakon belül kell összegyűjtenünk, de ha időre nem állnak ezek rendelkezésre, akkor bizony az adómentesség helyett a juttatás értékének 120 százaléka adózik majd jövedelemként – figyelmeztetett Fata László cafeteriaszakértő együttműködő partnerünk, az Adó Online-on megjelent szakértői cikkében. (Nincs könnyű helyzetben a munkáltató a cafeteriaelemek kiválasztásánál: érdemes hosszú távra felbecsülni a munkavállalók érdekeit.)
Ha van forrásunk a juttatás megvalósítására, akkor a törvényi környezet tanulmányozása után következő lépésként érdemes egy olyan hitelintézetet, bankot keresni, akin keresztül a munkáltató bonyolítja ezt a támogatást. Ez lehet a munkáltató bankja, de kereshetünk egészen más szolgáltatót is a feladathoz. Alapesetben ez a partner megkapja az utaláshoz az adatokat, majd a támogatásról igazolást ad a munkáltató felé és adatot szolgáltat az adóhatóságnak.
Emellett azonban több feladatot is vállalhat. A lakáscélú támogatásról szóló NGM rendelet szerint például az adómentesség feltételeit (hitelszerződés, megvalósítás, méltányolhatóság stb.) is részben vagy egészben ellenőrizheti a munkáltató helyett egy szerződéses kapcsolatban álló hitelintézet, megkönnyítve ezzel a munkáltató helyzettét.
Ha már a juttatást indító bankkal vagy a kincstárral való együttműködés részleteit pontosan megismertük, akkor munkáltatói oldalról saját magunknak tervezzük meg, hogy kiknek, milyen feltételekkel, milyen gyakorisággal adjuk ezt a juttatást. Egészen más volumenű feladat egy korszerűsítési hitelt folyószámlára utalással támogatni, mint egy vásárolt lakás hitelének hitelszámlájára utalni.
A korszerűsítési cél megítélése, a dolgozó saját a hitelező pénzintézetnél vezetett folyószámlára érkezett pénz célszerinti felhasználásának ellenőrzése jelentős plusz feladatokat okozhat a munkáltató számára. Azt is érdemes jó előre eldönteni, hogy kizárólag hitelt támogat a munkáltató, vagy közvetlenül a vásárláshoz, építéshez is ad pénzt. Ha egy juttató nem kíván a teljes feladatkörrel foglalkozni, akkor nyugodtan válassza az egyszerűbb részeket a támogatás bevezetéskor.
A megszületett döntések alapján a munkáltató saját hatáskörében a saját juttatásaira készíthet egy saját belső szabályzatot, melyben pontosan meghatározhatja a juttatásban részesített munkatársak körét, leírhatja a juttatást, ennek igénybevételéhez szükséges feltételeket.
A cikk folytatása itt olvasható!