Könyvelő – barát vagy ellenség?

Nem hinném, hogy létezik olyan vállalkozó, aki egy bonyolult és egy egyszerű megoldás közül - feltéve, hogy szeretné, ha a dolog működne - a bonyolultat választaná. Ezzel nagyjából el is mondtam a véleményemet a könyvelésről, igaz? Szakértőnk, Matovics Klára segít, hogyan hidalható át a cégvezető és könyvelő közötti kommunikációs szakadék.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Kép:Matovics Klára

Pedig egy mai magyar vállalkozó helyzete körülbelül olyan, mintha fognánk egy csapat focistát, és azt mondanánk nekik: „van egy csomó új szabály, amit nem ismertek, az edző csak ógörögül beszél, viszont a bíró minden hibáért nagy és fájdalmas büntetést oszt ki - a feladat az, hogy nyerjétek meg a mérkőzést!" Hát, ez egy eléggé kétséges győzelem.

A játékos nyilván abban szeretne segítséget kapni, hogy „hogyan nyerjen", amíg az edző (ismerve a szabályokat és a büntetéseket) igyekezne megvédeni a játékost, vagyis azon dolgozna, hogy az „hogyan ne bukjon el". A cél tehát nem közös, és ha hozzávesszük ehhez azt, hogy a nyelv sem az, akkor máris láthatóvá válik egy áthidalhatatlan kommunikációs szakadék. Nagyjából ez a helyzet ma a könyvelő-cégvezető felállásban.

Pedig a képlet ránézésre elég egyszerű. Mit vár egy cégvezető a könyvelőtől? 

- Naprakész adatokat, 
- áttekinthető és érthető kimutatásokat, 
- azt, hogy értse meg a problémát, és válaszoljon egyszerűen,
- adjon elég megértést és megoldási javaslatot a döntéshozatalhoz,
- cégvezető fejjel gondolkodjon, ne az adóhivatal „beépített embere" legyen, 
- legyen mindig elérhető (vegye fel a telefont), és
- értsen jól a saját szakmájához.
Vagyis összefoglalva: amellett, hogy jó szakember, legyen jó kommunikációban az ügyfelével.

Mivel a képzéseimen bőven van alkalmam megismerni a cégvezetők nézőpontját, nemrég eszembe jutott, hogy megkérdezzek néhány könyvelőt, hogyan látják ők a helyzetet az asztal másik oldaláról. Meglepődtem. Az ügyfeleikkel kapcsolatban nekik is a volt a legnagyobb problémájuk, hogy nincs elég kommunikáció, emiatt nem tudnak igazán jól segíteni! Mókás, nem?

Tudni szeretné?
Mit kell tudnia, min kell rajta tartania a szemét a kisvállalat vezetőjének, ha biztonságban akarja tudni cégét, ha nem nyomon követi, hanem megelőzi döntéseiben a szabályozó-, a jogi, adózási kötelezettségváltozásokat? A BKIK és a Piac & Profit közös rendezésű konferenciáján, melynek címe: Gazdálkodj okosan!, s április 26-án csütörtökön lesz Budapesten, a BKIK Székházában, a résztvevők összefoglaló képet és nagyon sok gyakorlati, hasznosítható tudást kapnak a szakértő előadóktól.

Ebből egyértelműen kiderül, hogy az alapvető akadály: a „nyelv".  Minden szakmának megvannak a maga szakszavai. Ha például kazánt akarunk venni, a jó eladó elmagyarázza, mik az alapvető elvárások egy kazánnal szemben, ezeknek az általunk kiválasztott formás darab mennyire felel meg, és összehasonlítja más kazánokkal, hogy lássuk a különbséget.

A könyveléssel kapcsolatban is megvannak ezek az alapok, de a könyvelés tanításából valahogy kimaradt az „első lecke", ezért tűnik sokszor úgy, hogy a könyvelő csak „kínaiul" tud magyarázni - őt is így tanították. Ezeket az alapokat kell letisztázni. Egyetlen cégvezető sem engedheti meg magának, hogy ne ismerje a gazdálkodással kapcsolatos alapokat. Ahogy egy jó háziasszony is be tudja osztani a pénzt, és átvészeli a „válságos" időket, egy cégvezetőnek is értenie kell ezeket a törvényszerűségeket egy cég szintjén.

Ha összeadjuk azt az időt, amit azzal töltött, hogy megpróbálta megérteni a könyvelési adatokat, hogy hibákat keresett a kimutatásokban, hogy a haját tépte, mert nem tudott tisztán látni - ezalatt már tízszer megtanulhatta volna az alapokat. Ne várjon tovább! Szerezze meg a tudást, és gazdálkodjon okosan!

Matovics Klára
Közgazdász, tréner
Alessandria Consultatio Kft.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo