Kis cégeknek: egységben az erő!

A fejlett, sokszereplős ágazatokban azonban érdemes akár nagyobb volumenű és hosszabb távú szövetségekben gondolkodni, ugyanis az előnyök, és ezáltal az elért eredmények is megtöbbszöröződhetnek.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: PP Archív, Fotó: Fényes Gábor

A vállalkozás céljainak eléréseiben rengeteget tud segíteni egy üzleti partner. Részt vehet egy termék kifejlesztésében, segítheti a forgalmazást, a vevőszerzést vagy az új piacokra való kijutást. Nagyon sok együttműködési lehetőségről már messziről látszik, hogy mindkét félnek megéri meglépni, a kérdés csupán, hogy megteszik-e a szükséges lépéseket. Ugyanis minél több partnerséget tud kötni a cég, annál több lehetőség nyílhat meg előtte, és annál közelebb kerülhet a (közös) sikerhez, a növekedéshez. A fejlett, sokszereplős ágazatokban azonban érdemes akár nagyobb volumenű és hosszabb távú szövetségekben gondolkodni, ugyanis az előnyök, és ezáltal az elért eredmények is megtöbbszöröződhetnek.

Több cég közös előnyökön alapuló társulása a versenyképesség egyedülálló megerősödését eredményezheti valamennyi résztvevő számára. Ehhez elsősorban arra van szükség, hogy egy szektor kulcsvállalatai felismerjék az együttműködés lehetőségében rejlő potenciált, és megtegyék a szükséges és legfontosabb lépéseket egy klaszter létrehozásához – áll a Széchenyi Tőkebefektetési Alap blogjának legfrissebb bejegyzésében.

Klaszterek sikeres működésére már Magyarországon is több példát láthatunk, legyen szó innovációról, termékfejlesztésről, egy-egy iparág kulcsszereplőinek társulásáról vagy egy régió közös céljainak teljesítéséről. Magyarországon jelenleg 72 hazai klaszter és további 26 akkreditált innovációs klaszter működik, többek között olyan iparágakban, mint a gép- és autógyártás, faipar, környezetipar, kreatívipar vagy gyógyszeripar. Nem véletlen a magyarországi cégek és intézmények klaszterekbe való csoportosulása, ugyanis több előnnyel jár mind egyéni, mind közösségi, de akár régiós és országos szinten is.

Az Európai Unió gazdaságfejlesztési programja kiemelten számít a klaszterekre a következő uniós költségvetési időszakban is.

SZÖVETKEZET: NEM ÁTKOS, HASZNOS!
Az összefogás egy másik jól működő lehetősége a szövetkezeti forma. A szövetkezetek döntő többsége ma több mint vállalkozás: küldetésükben társadalmi feladatokat is ellátó szervezetek. A versenyszférában vagy a szociális gazdaságban egyaránt fellelhetők, és jelen vannak a civil szférában is. A tagjai a tulajdonosok, akik a fogyasztókból, termelőkből, illetve a szövetkezeti dolgozókból állnak.
A hatékony és sikeres klaszter működéséhez több tényezőre is szükség van:

Erős, dinamikus kulcsvállalatokra, amelyek jelentős méretű piaccal és termékekkel rendelkeznek (emellett pedig ne legyenek a társuláshoz érdemben hozzá nem járuló, csak abból hasznot húzó potyautas cégek)

Közös célokra, amelyek eléréséhez minden cég hozzáteszi a saját tudását és teljesítményét

Bizalomra, amely nélkül a közös célok nem teljesíthetők

Széleskörű iparági tudásra, amely segítségével versenyelőny kovácsolható

Profi, önfenntartó menedzsmentre, amely jól működő terveket készít, felügyeli azok végrehajtását, kézbe veszi a kommunikációt és képviseli a cégeket, illetve a klaszter érdekeit

Ha a feltételek adottak, a klaszterbe tömörült cégek együtt olyan eredményeket érhetnek el, amelyeket egyenként nem, vagy csak nagyobb erőfeszítések árán. Iparági együttműködésre alapozva újabb piacokat tudnak szerezni, élénkíteni tudják az érintett település vagy régió gazdaságát, egyúttal a kkv-szektort is erősíteni tudják, és korábban nem megvalósítható közös beruházásokat hajthatnak végre.

Azonban nem csak itt rejlenek az előnyök. Ha egy cég befektetőt keres, akkor a befektetés előtti kötelező átvilágításnak, illetve a tőkebefektető „jóváhagyásának” köszönhetően az együttműködéshez elengedhetetlen bizalom lényegesen megalapozottabb egy klasztertag esetében. Bármelyik együttműködési forma is áll fenn, ha egy cég szakmai és üzleti partnerekkel veszi magát körbe, lehetőségeinek száma jelentősen megnőhet.

Közös érvényesülés a természetes verseny ellenére
Minden korábbinál erőteljesebb mértékben kerültek előtérbe a különböző összefogások az üzleti életben. Ezek minősége és mennyisége az egyik sarokpontja a sikernek. A tőkebevonástól, a beszerzéstől és a marketingtől a kutatás-fejlesztésen át a HR-ig, illetve a munkatársak képzéséig, az üzleti élet minden területére jöttek már létre klaszterek. A lényeg, hogy az így tömörülő, azonos ágazatban működő vállalkozások találjanak egy közös érdeket, és ennek rendeljék alá a versenyszemléletet.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo