Kerüljük el a meglepetéseket online vásárlásnál!

Az internetes áruházak forgalma az ünnepek előtt ugrásszerűen megnő, ugyanakkor a vásárlásokkal összefüggő kötelezettségekkel, buktatókkal sokan nincsenek tisztában. Érdemes tisztában lenni a szabályokkal – a vásárlás és az eladás terén egyaránt – annak érdekében, hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket.

Az online e-kereskedelem terjedése miatt évről évre egyre nagyobb számban rendelnek az emberek különféle árucikkeket a világ minden tájáról. Különösen megélénkül az internetes boltok forgalma a karácsonyi ünnepek közeledtével, hiszen rendkívül praktikus és sok esetben kényelmesebb módja a számítógép segítségével megrendelni szeretteink ajándékait. Szintén hasonló okokból egyre többen különböző elektronikus vásártereken és online hirdetési oldalakon keresztül válnak meg feleslegessé vált használati tárgyaiktól, gyakran éppen az ünnepek után. A kényelem mellett azonban számos adózással kapcsolatos kérdés merülhet fel a magánszemélyeknél az online vásárlások és eladások során egyaránt, melyekkel érdemes tisztában lenni. (Kütyüvásárlásnál is vannak fontos szempontok, amikre ügyelni kell.)

Külföldi magánszemélyektől magánszemélynek érkező küldemények (ajándék):

Online vásárlás

Amennyiben úgy döntenénk, hogy a karácsonyi ajándékokat valamilyen külföldi webáruház kínálatából szeretnénk megrendelni, legelőször azt kell figyelembe venni, hogy mely országból fogják nekünk elküldeni a megrendelt küldeményt. Amennyiben az Európai Unió egyik tagállamából érkezik, akkor az EU-s szabályok miatt nem merül fel a beszerző magánszemélyeknél vám- vagy egyéb adófizetési kötelezettség. Ugyanez nem mondható el az EU-n kívülről érkező (pl. USA, Kína, Japán, Svájc) küldeményekre, hiszen ezek esetében az értéküktől függően a beszerzőnél felmerülhet vám- és általános forgalmi adó (áfa) fizetési kötelezettség Magyarországon. Az alábbi táblázatok foglalják össze az irányadó vám- és áfa terheket:

Ha a küldemény szállítója nem végzi el a vámkezelést – ez történhet írásbeli meghatalmazás vagy jogszabályi felhatalmazás alapján automatikusan –, akkor a megrendelőnek saját magának kell intézkednie az illetékes vámszervnél a vámkezelésről. Ennek érdekében célszerű a szállítóknál előzetesen információt beszerezni. Fontos felhívni a figyelmet még arra is, hogy bizonyos áruk behozatala korlátozás alá esik, így például nyilvánvalóan nem lehet hamis termékek vagy például speciális vényköteles gyógyszerek vámkezelését kérni. (Ügyelni kell az áfacsaló webshopokra!)

Online eladás

Külföldi jogi személytől megrendelt áru (ún. rendelt áruk). *kereskedelmi vámtarifa változó mértékű az áruk mértéke és besorolása alapján, 0-12%-ig terjedhet

Amennyiben karácsony után a megunt vagy feleslegessé vált dolgainkat különböző online felületeken keresztül értékesítenénk, hasznos, ha tisztában vagyunk az így szerzett jövedelmünk adózásával is, ugyanis a NAV az utóbbi időben kiemelt figyelmet fordít az internetes kereskedelem ellenőrzésére, és gyakran magánszemélyek esetén is próbavásárlásokat végez.

„A személyi jövedelemadó szabályai szerint az ingóértékesítésből származó jövedelem adóköteles, azonban nem kell a jövedelmet megállapítani és bevallani sem, ha az adott évben az ebből származó bevétel nem haladja meg a 600 ezer forintot. Fokozott figyelmet kell fordítani arra is, hogy az internetes árusításunk nem fog-e üzletszerűnek minősülni, főleg ha rendszeresen élünk ezzel a lehetőséggel, és jövedelmünk nem elhanyagolható részét teszik ki az ebből szerzett bevétel. Abban az esetben, ha az adóhatóság megállapítja, hogy adószám nélküli magánszemélyként üzletszerűen folytatjuk az online értékesítést, amelyet csak adóalanyok végezhetnek, akkor súlyos büntetéseket szabhat ki és az szja-n kívül egyéb adókban – például áfa – is felmerülhetnek fizetési kötelezettségek” – mondta el a részletes szabályozást dr. Varga Erzsébet, a Faludi Wolf Theiss ügyvédi iroda adópraxisának ügyvédje.

Mindezek alapján a Faludi Wolf Theiss ügyvédi iroda azt javasolja, hogy mindenki kellő körültekintéssel járjon el az online vásárlások és eladások terén, és tájékozódjon előre az adott online ügyletek esetleges adózási következményeivel kapcsolatosan, akár szakember bevonásával.

Karácsonykor is megy a trükközés
A karácsonyi vásárlást egyre többen kezdik az interneten. Idén a vásárlók kétharmada 30.000 Ft alatt fog költeni. A legtöbben a neten néznek utána egy-egy termék tulajdonságainak és árainak. A nők több ajándékot vesznek, lassabban és megfontoltabban.

Véleményvezér

Ilyet még nem láttunk, amikor mindenki előre néz, csak a magyarok hátra

Ilyet még nem láttunk, amikor mindenki előre néz, csak a magyarok hátra 

A világjárvány idején az emberek visszafogták autóvásárlásaikat Európában. Az elmaradást mindenütt pótolják, kivétel nálunk.
Pert nyert Hadházy Ákos az állam ellen

Pert nyert Hadházy Ákos az állam ellen 

A független képviselő különös módon, de úgy tűnik egyedül több borsot tör Orbán Viktor orra alá, mint az egész ellenzék együttvéve.
Nincs pénze a gazdáknak, csak féláron veszik tőlük a búzát és a kukoricát

Nincs pénze a gazdáknak, csak féláron veszik tőlük a búzát és a kukoricát 

Úgy tűnik az idén egyedül a repcetermelők számíthatnak nyereségre.
A magyarok spórolása miatt nem teljesülnek a tervezett áfa bevételek

A magyarok spórolása miatt nem teljesülnek a tervezett áfa bevételek 

A megszorítások, extraadók ellenére továbbra is sok helyen lyukas a költségvetés. A tervezett áfa bevételek és a valóság között szakadék tátong.
Már a románok után kullogunk, ha megnézzük mennyit költünk az üzletekben

Már a románok után kullogunk, ha megnézzük mennyit költünk az üzletekben 

Már nominálisan is kevesebbet tud költeni egy magyar polgár a boltokban, mint egy román. Ráadásul a magyar a pénzéért még kevesebbet is kap a hipermagas itthoni áfa miatt.
A bíróság szerint ellopta ugyan a közmunkások bérének a felét, de azért maradhat polgármester

A bíróság szerint ellopta ugyan a közmunkások bérének a felét, de azért maradhat polgármester 

Bízzuk nyugodtan kecskére a káposztát, ez a magyar jogállamiság legújabb mérföldköve.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo