Júliustól új világ jön a fuvarozóknak

Július elsejétől hatályba lép a Közúti Árutovábbítási Szerződésekről szóló új jogszabály, amely hosszú idő után csökkenti a közúti fuvarozásban érdekelt vállalkozások kiszolgáltatottságát, és tiszta helyzetet teremt a vitás kérdésekben.

Kép: PP

Immáron 35 éve elfogadott jogszabályt cserélt le a kormány, amikor elfogadta a Közúti Árutovábbítási Szerződésekről szóló új rendeletét (KÁSZ). A 2016. július elsejével hatályos, most kihirdetésre került jogszabálynak köszönhetően a fuvarozók garanciát kapnak a fuvardíjuk kifizetésére, kötelező lesz megtéríteni számukra az állásidőt, és az útjuk során bekövetkezett árusérülésnél is csökken kártérítési felelősségük. Korábban az ilyen vitás helyzetben sokszor csak a jogi út jelentett megoldást, de most tiszta helyzetet teremt az új szabályozás – hívta fel a figyelmet a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) közleménye.

A jogszabályban az egyik legnagyobb eredményt a kötelező, 30 napos fizetési határidő új KÁSZ-ban történő rögzítése és az inkasszó bevezetése jelenti. Ennek segítségével biztosítható, hogy a fuvarozó időben és garantáltan hozzájusson fuvardíjához. További fontos előrelépés, hogy a leszállított áruval várakozásra kényszerített fuvarozó önköltséget számíthat fel az állásidőre, illetve hogy az olyan külön tevékenységeket, mint a rakodás vagy a raklapcsere, egyértelműen külön díj ellenében végezze. Korábban nagy problémákat okozott az is, hogy a külföldi példákkal ellentétben, a magyar fuvarozók belföldön teljes anyagi felelősséggel tartoztak árukár esetén. Most azonban a CMR Egyezmény gyakorlatának megfelelően belföldön is csökkentik a kártérítés mértékét.

A teljes jogszabály itt olvasható!

Igazodva a fuvarozásban bevett gyakorlathoz, csökkentik a fuvarozó felelősségét a zárt rendszerű rakodás fogalmának bevezetésével is. Olyan esetekben, amikor a rakodást a feladó a gépkocsivezető távollétében, annak felügyelete nélkül végzi el, a fuvarozó nem visel felelősséget az áru és a csomagolás állapota és a fuvarlevélen szereplő, árura vonatkozó adatok tekintetében.

„Az új KÁSZ-ban visszaköszön, és szabályozásra kerül minden olyan terület, amely eddig a szabályozottság hiánya miatt a fuvarozó és a megrendelő vagy címzett közötti állandó konfliktusok, viták és perek táptalaja volt. Az új szabályozással a belföldi fuvarozók most nagyobb jogbiztonságban dolgozhatnak” – mondta el Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.

Vonatra rakatnák a kamionokat
Jelentősen javítani kellene az intermodiális áruszállítás lehetőségeit és versenyképességét Magyarországon. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének elemzése szerint több tízmilliárdos terheléstől lehetne így megóvni a közutakat.

Véleményvezér

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon 

Magyar Péter és a kormánytagok most Európa színe-java előtt vívnak egymással.
Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell 

Nem finom, de legalább nem is gusztusos.
Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A folyamatos kormányzati sikerpropaganda mellett csak a számok ne lennének.
Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen

Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen 

Ingyen utazásokat és hotelszámlákat vizsgálnak.
Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték

Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték 

Az izraeli miniszterelnök megígérte az irániaknak, hogy hamarosan megszabadítják elnyomóitoktól.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo