Isten hozott Európa a 21. században

Elfogadta az Európai Parlament az Európai Unió általános adatvédelmi rendeletét, aminek nyomán a személyes adatok kezelésével érintett valamennyi vállalkozás többek között szigorúbb átláthatósági követelményekre, tájékoztatási kötelezettségre és szankciókra számíthat: a rendelet értelmében a szabálysértő cégekre kiszabható pénzbüntetés mértéke elérheti akár a globális éves árbevételük négy százalékát is. Az új szabályozás nemcsak a vállalatok, hanem a természetes személyek számára is hoz változást, szélesebb körű jogokat ad ugyanis az állampolgároknak személyes adataik kezelése tekintetében.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Több éves egyeztetést követően végre sikerült pontot tenni az adatvédelmi reform körüli vita végére, az Európai Parlament ugyanis ma elfogadta az általános adatvédelmi rendeletet (General Data Protection Regulation, GDPR). A rendelet nyomán életbe lévő változások jelentős hatással lesznek a hazai, illetve az EU határain innen és túl működő személyes adatokat kezelő cégekre is. A rendelet deklarálja továbbá az állampolgárok úgynevezett felejtéshez és adathordozhatósághoz való jogát is: az állampolgárok kérelmezhetik valamennyi személyes adatuk törlését, valamint adataik egyes adatkezelők (szolgáltatók) közötti továbbítását.

(Az EU új adatvédelmi szabályai 2018-tól élnek majd.)

A rendelet szerint egyrészt súlyos szankciókra számíthatnak az adatvédelmi szabályokat megszegő cégek, a kiszabható pénzbüntetés mértéke ugyanis akár a globális éves árbevételük négy százalékát is elérheti. Ez az összeg jelentősen meghaladhatja például a Magyarországon jelenleg kiszabható maximális bírságot.

A vállalatoknak továbbá szigorúbb átláthatósági követelményeknek is meg kell felelniük, szigorodnak a tájékoztatási kötelezettséggel kapcsolatos eljárások: az adatkezelőknek sokkal egyértelműbben kell közölnie majd azt, hogy milyen céllal, milyen jogi alapon és hogyan kezelik a személyes adatokat, továbbá, hogy mik az adatalanyok jogorvoslati lehetőségei. Részletes szabályok születtek továbbá arról, hogy amennyiben valamilyen adatbiztonsági incidens (pl. hackertámadás) éri a céget, akkor hogyan kell eljárni a felügyeleti hatóságok, és adott esetben az érintett felhasználók felé. A rendelet alapján várhatóan bővülni fog azon cégek száma is, amelyek kötelesek lesznek adatvédelmi felelőst kinevezni a cégen belül – hívta fel a figyelmet a cégeket érintő főbb változásokat Kozma Zoltán, a DLA Piper ügyvédje blogbejegyzésében.

Bizalmas iratok a kukában: jobban kell ügyelnünk
Még mindig egyáltalán nem figyelünk oda a megfelelő papíralapú adatkezelésre és iratmegsemmisítésre. A kb. 200 kg átnézett hulladékból 37 kg tartalmazott visszaélésre alkalmas adatokat, köztük olyan érdekes iratok kerültek elő, mint például magyarországi tartózkodási engedélykérelem vagy egy külföldi nagyhatalom hazánkhoz írt diplomáciai levele.
A rendelet nem kizárólag az adatkezelőkre, hanem immár az adatkezelők megbízásából eljáró adatfeldolgozókra is számos kötelezettséget ír elő, részletesen szabályozza, hogy mit kell tartalmaznia az adatfeldolgozókkal kötendő szerződéseknek, amely szabályok nyilvánvalóan számos cég szempontjából fontosak, ugyanis nehéz elképzelni olyan nagyobb gazdasági szereplőt, aki ne venne igénybe valamilyen célból adatfeldolgozót.

A rendelet hatálya kiterjed azokra a vállalatokra is, amelyek az Európai Unión kívül működnek, de tevékenységük érinti az uniós állampolgárok személyes adatait is, mivel pl. árukat és szolgáltatásokat kínálnak az uniós állampolgárok számára. Könnyítést hoz azonban a több tagállamban leányvállalattal rendelkező vállalatok számára, ugyanis a korábbi gyakorlattól eltérően már csak egy adatvédelmi hatóság felé kell majd eljárniuk, mégpedig abban az országban, ahol a központi ügyintézésük helye van.

A rendelet egyik legnagyobb jelentősége, hogy felváltja a jelenleg tagállamonként eltérően implementált, 1995-től hatályos EU-s adatvédelmi irányelvet és a szabályozás immár valamennyi tagállamban egységessé válik. Ez pedig az Unió reményei szerint az egyik legjelentősebb lépés a digitális egységes piac kialakulása felé. A rendelet két év türelmi idő után lép hatályba, így a vállalatoknak ennyi idő áll a rendelkezésükre, hogy felkészüljenek a rendelet új szabályainak történő megfelelésre. A nagyobb vállalatok számára tehát eljött az idő a cselekvésre.

Kockázatkerülési kisokos webshopoknak
A webáruházaknak amellett, hogy állandóan optimalizálni kell a működésüket, hogy elérjék és aktivizálják a potenciális vásárlókat, azért nem szabad elfeledkezniük arról sem, hogy számos jogszabálynak kell megfelelniük. Dr. Ormos Zoltán az OrmosNet ügyvezetője az E-Commerce Expón tartott előadásában egy olyan rangsort állított fel, melynek alapján könnyebben eldönthető, hogy melyik szabály mekkora büntetési kockázatot jelent a cégeknek.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo