Igyekezni kell, a régió piacai is rövidesen megtelnek

Közép- és Kelet-Európa az egyik leggyorsabban fejlődő digitális piac Európában. Átlag feletti növekedési dinamika, kedvező gazdasági lehetőségek és kulturális környezet teszi vonzóvá a régiót az exportra készülő hazai vállalkozások számára. Viszont az idő sürget.

A nyugat- és észak-európai országok digitális piacai jóval fejlettebbek, az egy főre eső átlagos digitális reklámköltés többszöröse a közép- és kelet-európainak. A különbséget jól érzékelteti, hogy míg például Romániában 3 euró volt az egy főre eső digitális reklámköltés tavaly, addig az Egyesült Királyságban ennek éppen nyolcvanszorosa, 240 euró” - mondta Szabó László, a Growww Digital online növekedési szakértője.

Kép: Pixabay

A CEE régió legerősebb piaca Csehország a maga 60 euró per fős költésével, ami így is alatta marad az uniós átlagnak. Magyarországon 26 euró, Szlovákiában és Szlovéniában egyaránt 23 euró, Horvátországban 11 euró, Szerbiában 4 euró az egy főre eső digitális reklámköltés.

Összehasonlításképpen: Svájcban 211 eurót, Svédországban 186 eurót, Németországban 80 eurót, Franciaországban 78 eurót költenek egy főre a hirdetők átlagosan évente.

Digitális analfabéták a magyar cégek
A magyar kis- és középvállalkozások (kkv) fele szerint nem fontos a digitalizáció, 72 százalék nem hajtott végre informatikai fejlesztést az elmúlt két évben - összegzi a T-Systems Magyarország reprezentatív kkv-kutatása.
Hátrányból előny

Sok cég még mindig a nyugati piacokban gondolkodik, ha exportról van szó, holott Közép- és Kelet-Európa szomszédos államai sokkal jobb lehetőségeket kínálnak. A régiós piacoknak nagyobb a növekedési dinamikája, mert még nincsenek olyan előrehaladott állapotban, mint a nyugatiak. Emiatt fajlagosan olcsóbbak is, alacsonyabb a belépési küszöb, ami azt jelenti, hogy adott költségkeretből nagyobb piaci részesedést lehet elérni a nyugati országokhoz képest” – tette hozzá Szabó László.

Az IAB Europe adatai szerint legnagyobb ütemben a belorusz (34%), szerb (24%), orosz (22%), cseh (19%) digitális reklámpiacok nőttek 2017-ben. Szintén átlag felett erősödött a szlovén (18%), a magyar (17%) és a román (16%) piac. Átlag alatt bővültek a lengyel (12%), horvát (11%) és a szlovák (4%) piacok.

Számos gazdasági szempont is a régió mellett szól. Közelsége miatt olcsóbb a szállítás, kedvezőbbek a raktározási és a beszerzési árak is, ami mind nagy hatással lehet a vállalkozás versenyképességére. Kisebb a reklámzaj, mint Nyugat- és Észak-Európában, ezért lényegesen kevesebb pénzbe kerül megszerezni egy vásárlót.
Szabó László szerint a gazdasági előnyök mellett a kulturális környezet is a régiós terjeszkedésnek kedvez. Míg Nyugat-Európában meg kell küzdeniük a bizalmatlansággal, így „hendikeppel” indulnak a hazai cégek, a régión belül sokkal nagyobb a bizalom.

Fogy az idő

A régiós piacok növekedése által kínált lehetőségek kihasználása – még ha hajszálnyival is, de – minden nappal nehezebb lesz. A benne rejlő potenciált ugyanis mások is látják.

Szaporodnak a versenytársak, nőnek a hirdetési költségek, lassan emelkedik a belépési küszöb, mígnem elfogy mindaz, ami most még előny. Ezért érdemes minél előbb végiggondolni a külpiacra lépést. Persze ez koránt sem jelenti azt, hogy minden áron.

Az a tapasztalatunk, hogy azok a cégek lesznek sikeresek külföldön online, akik sikeresen kiaknázták és kimerítették a hazai piacukban rejlő lehetőségeiket. Ekkor a nyereség központja a hazai, a növekedésé pedig a külföldi piac lesz. Azonban számítani kell rá, hogy az új piacok kezdetben jelentős befektetést igényelnek. Sok esetben akár két-három évnek is el kell telnie, hogy megtérüljön a befektetés” - mondta a Growww Digital szakértője.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo