A SSC-k (Shared Service Center) Magyarországon is egyre gyakrabban teszik le a voksukat a vidéki nagyvárosok mellett. A Budapest központúság csökkenése évről-évre látványosabb, a felmérések szerint a szektor 2013-ban még a munkaerő 82,83%-át, 2014-ben pedig a 84,76%-át foglalkoztatta a fővárosban. 2015-ben ez szám már csak 76,48%, ami a diverzifikálódás megindulását jelzi. Több vidéki város is tudatosan kezdte vonzani ezeket a cégeket. Legutóbb Szegeden kezdődött komoly program, hogy az SSC-ket az ország déli felébe csábítsák. A folyamatot nehezíti, hogy bár hazánk egyik legnagyobb foglalkoztatója a szektor, ismertsége még mindig nagyon alacsony.
Már egy-két éve látható trend, hogy a hazai szolgáltató központok el fognak mozdulni a vidéki városok felé, mondja Fritzné Szénási Katalin, a SSC Szeged Projekt ötletgazdája. Szegeden feltérképezték, hogy mi kell a szolgáltató központoknak, ami vonzóvá tenné a várost. Magas színvonalú irodaházak, minél több idegen nyelven beszélő – főként diplomás – fiatal, beruházásbarát városvezetés és jó infrastrukturális adottságok. A vidéki nagyvárosok – ha az első pontban nem is, de a többi háromban bizony tudnak már versenyezni Budapesttel, véli az ötletgazda.
A vidéki egyetemi városok abszolút előnyben vannak, mert fontos, hogy a vonzáskörzetben hosszú távon folyamatos legyen a feltételeknek megfelelő munkaerő kínálat. Ebben Szeged nagyon jól áll, hangsúlyozza Fritzné Szénási Katalin.
Az elmúlt időszakban több felmérés is született, amely az alábbi eredményt mutatja a kezdő munkavállalók szemszögéből nézve:
- átlagon feletti munkabér
- nemzetközi munkakörnyezet
- folyamatos idegennyelv használat
- gyors előmeneteli lehetőség
- jó munkahelyi környezet
- érdekes, vonzó munka
- folyamatos fejlődési lehetőség
- jó csapatszellem, támogató csapat, csapatépítő események
- Az projekt célja, hogy az idegen nyelveket beszélő fiatal munkavállalói rétegre alapozva a városba telepítsen üzleti szolgáltató központokat – ezzel win – win szituációt hozva létre: minőségi pozíciókat biztosítva a képzett fiataljainkat meg tudjuk tartani, a szolgáltató központok jól felkészült munkavállalókat kapnak, a város pedig jól prosperál mindebből, hiszen a képzett lakosság megtartásával, számukra az átlagon feletti fizetés elérésével a helyi gazdaságba begyűrűzik a pozitív hatás. Ennek a munkavállalói rétegnek a fizetőképes keresletéből részesedni tudnak a helyi vállalkozások is, mondja Friztné Szénási Katalin.
Máshol nincs vízfej
Az európai országok legtöbbjének egyébként nem kell ennyire megküzdeni a főváros központúság problémájával, ha az üzleti szolgáltató központok letelepítését tekintjük. Lengyelországot például egyelőre szívsebben választják az SSC-k, mint hazánkat, és ott a vidéki városokban is vonzó lehetőségeket találnak. A lengyel vidéki nagyvárosok tudatos marketinggel és irodafejlesztésekkel szálltak be a versenybe, és látványos sikereket könyvelhetnek el. Ám a statisztika évről évre azt mutatja, hogy ott vagyunk a nyomukban.
Tenni kell érte
Szegeden egy éve indult el a tudatos „építkezés”, a hosszú távú siker érdekében többirányú lépéseket tettek, terveznek. Ez példaként szolgálhat más hazai vidéki nagyvárosnak is, aki az üzleti szolgáltató központok előtt kitárná kapuit.
- Minden lehetséges módon igyekszünk elérni az üzleti szolgáltató központok döntéshozóit, felhívni a figyelmet a város jó adottságaira. Emellett külön befektetésösztönző csomagot hoztunk létre. „Befektetői egyablak” érhető el, minden érdeklődőnek key account menedzsert biztosítunk, a menedzsmenten belül elérhető SSC szakértő, akivel az érdeklődő cégek a szakmai kérdéseket is meg tudják beszélni. A városvezetés elkötelezett a beruházások iránt, a tőlük telhető maximum rugalmasságot nyújtják, hangsúlyozza a projekt ötletgazdája.
Másfelé is kell reklám
Mivel az SSC-k világa itthon még kevésbé ismert, így arra is hangsúlyt fektetnek, hogy az egyetemi hallgatók mellett a lakossággal is megismertessék ezt a szektort.
Fritzné Szénási Katalin kiemelte, a fiatalokat több fronton is ösztönzik, az üzenet azonban egyértelmű: magabiztos idegennyelvtudás (lehetőleg egynél több) megnöveli a minőségi munkahelyen való elhelyezkedés esélyét. A hallgatók képzésébe SSC modulok épülnek be, hogy a meglévő képzésük „SSC konform” legyen.
A fiataloknak egyébként is vonzó egy SSC-ben kezdeni, mert átlagnál magasabbak a bérek, hangsúlyos a mentorprogram, és folyamatos tréningekkel segítik a munkatársakat. Akár cégen belül, akár a szektor egyéb szereplői felé gyors karrierépítési lehetőség kínálkozik, és ez ma igen lényeges szempont az egyetemről kikerülő munkakeresők kívánságlistáján.