Igénytelen álláshirdetéssel akarunk tehetséges dolgozót?

Alapos reformra szorulnának az álláshirdetések, a többségük igénytelenül megszerkesztett, sablonos fordulatokkal van megtűzdelve, és nem kínál valódi információkat. Miért kellene egy villanyszerelőnek csapatjátékosnak lennie, és ha mindenki versenyképes fizetést kínál, akkor miért nem elégedettek a dolgozók?

Kép: Pixabay

A munkaerő-piac kínálati oldala egyhangúbb, mint gondolnánk. Az álláshirdetések többsége sablonos fordulatokkal tűzdelt, igénytelenül megszerkesztett, nem kínál valódi információkat a reménybeli munkatársaknak – derült ki a HR Fest gyorstesztjéből. Az eredmények rámutattak, hogy ha kihúznánk az egyes pozíciók megnevezéseit a felhívásból, nem tudnánk eldönteni, hogy milyen területhez is köthető a hirdetés. Az elvárt tudás és az ígért juttatás a legtöbb esetben iparágtól, szektortól függetlenül megegyezik. A vizsgált álláshirdetések 65%-ában kiváló kommunikációs készséget várnak el a jelentkezőktől és 10-ből 6 munkahely a versenyképes jövedelem ígéretével csalogat.

A toborzási oldalak végtelen kínálatát böngészve világosan látszik, hogy bármely pozíció betöltéséhez szinte ugyanazokat követelik meg a jelentkezőktől. A három legnagyobb állásközvetítő online felület véletlenszerűen kiválasztott, 100 db hirdetésén végzett, nem reprezentatív kutatás eredményeiből látható, hogy korszakváltásra lenne szükség a piacon. A felmérés műszaki, gazdasági-pénzügyi, HR illetve jogi területre toborzó hirdetéseket vizsgált két dimenzióban. Egyrészt, hogy melyek azok az tapasztalatok, képességek, amelyekkel a jelentkezőknek rendelkezniük kell, másrészt pedig, hogy mit ígérnek az egyes cégek a potenciális munkavállalóknak.

A toborzás 7 főbűne
A legjobb emberekre lenne szükség a cég sikeréhez? Hát tegyünk érte! Önteltség azt hinni, hogy a legjobbak csak a mi ajánlatunkra várnak, ahogy hiba az is, ha csak az aktív jelentkezőkből válogatunk.
A meghirdetett pozíciók 65%-ában a munkavállalónak kiváló kommunikációs készséggel kell rendelkeznie, ez a tudás a legtöbbször a jó problémamegoldó képességgel párosul. 10-ből 5 hirdetésben precíz munkavégzést várnak el a jelentkezőtől és sok esetben a pályázónak egyszerre kell jónak lennie önállóan és csapatban is.  A munkáltatók 62%-a versenyképes, vagy átlagon felüli jövedelemmel kecsegtet, míg a második legtöbbet említett ígéret a fiatalos csapatban való munkavégzés lehetősége (38%) és munkakörülmények páratlansága (32%).

Kérdés azonban, hogy ugyanolyan mértékben kell-e az adott készségekkel rendelkeznie egy villamosmérnöknek, mint egy telekommunikációs projektmenedzsernek? Tóth Gergely, a Brain Bar Budapest korábbi operatív vezetője és a HR Fest társalapítója szerint a munkáltatóknak merészebben kellene alkalmazniuk a tradicionális toborzási eszközöket. (Itt olvashat arról, mitől lesz tökéletes az álláshirdetés!)

„Ha nem merünk bátran, őszintén, a munkavállalóinkra felnőttként tekintve kommunikálni, akkor nem fogjuk a számunkra szükséges, tehetséges munkaerőt megtalálni. Végül is miért kéne egy villanyszerelőnek csapatjátékosnak lennie, vagy miért is lenne szüksége egy szoftverfejlesztőnek kiváló kommunikációs készségre? Ezek a kérdések, többek között a munkáltatói márka területét is érintik már, amely viszont stratégiai szint” – mondta el Tóth Gergely.

Kreatív munkaerőre vágyik? Legyen kreatív a hirdetés is!
„Az álláshirdetések piaca gyökeres megújulást igényel” – véli a munkaerő- közvetítéssel és -kölcsönzéssel foglalkozó Job. Az elmúlt években mind a munkaerőpiacon, mind pedig a marketingkommunikációban lezajlott forradalom az álláshirdetésekben nem tükröződik. Többségük unalmasan megfogalmazott, sokszor szinte szó szerint ismétlődő állásleírást tartalmaz anélkül, hogy az állást kínáló cégről bármilyen részletet meg lehetne tudni.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo