A vállalatok hozzáállása ennek ellenére eléggé vegyes e témában. A szakember tapasztalatai szerint leginkább a hazai kkv-k ismerték fel az irodák ergonomikus berendezésének előnyeit - meglepő módon inkább a multik számítanak sereghajtónak e téren. Ám a kkv-k is leginkább az irodahelyiségek új helyszínre költöztetésekor, átszervezéskor vagy egy épp esedékes arculatváltáskor foglalkoznak a témával. (Sok magyar vállalkozásnál még mindig az a fő szempont, hogy legyen a közelben egy étterem.) Máskülönben ritkán éri el a cégvezetők ingerküszöbét ez a kérdés. Szentesi Nóra lakberendező tippeket ad együttműködő partnerünk, a Monster.hu oldalán.
Legalább egy méter széles közlekedők legyenek
Pedig már az is rengeteget tehet hozzá az iroda hangulatához, ha a berendezésénél mellőzik a zsúfoltságot és tudatosan döntenek a lehetőleg tágas terek mellett. Az irodán belüli közlekedőutakra így érdemes legalább 100-120 cm, de az egyes bútordarabok közötti távolságra is legalább 60 centiméternyi távolságot hagyni.
Mindemellett számos - és elég gyakori - tévhit övezi az optimális irodavilágítást is. Ezek közül az egyik, amikor az eredendően sötét irodát, vagy a sötét tónusú falakat és irodabelsőket szeretnének valamilyen éles neonvilágítással ellensúlyozni és így vizuálisan világos, tágasabb teret létrehozni. A hatás viszont épp az ellenkezője lesz annak, mint amit vártak. Ehelyett célszerűbb eleve világosabbra vagy bézs színűre festeni a falakat és melegebb fényeket (sárga, napsárga) használni az irodatér bevilágítására. Mindemellett a sötétebb színeknek is lehet helye az irodában. Ám ezeket hagyjuk meg inkább 1-1 szék karfa vagy egyéb bútordarab kiegészítő, díszítő elemének - méghozzá a cég logóját alkotó színek valamelyikéből kiválasztva. Ez is hozzájárulhat a harmonikus összképhez.
Itt olvashatja tanácsainkat, hogyan spórolhat irodai rezsiköltségein!
A megfelelő világítás kialakítása és a zsúfoltság elkerülése mellett a munkavállalók személyes környezetére is oda kell figyelni, ha ergonómiailag ideális munkahelyet szeretnének. Ehhez a munkaállomások megfelelő rendben tartása a kulcs. Az íróasztal kinézete ugyanis a személyiséget is visszatükrözi: ha belül harmónia honol, az íróasztalon is rend van, ha viszont káosz, akkor jó eséllyel hagy maga mögött rendetlen asztalt a munkavállaló. A munkakörnyezet otthonosabbá, komfortosabbá tételéhez mértékkel a személyes tárgyak is hozzátartoznak. egy-két családi fotó, kabala vagy apróság még bőven elférhet az íróasztalon. Ám az arányokra ügyelni kell: ideális esetben a személyes tárgyak nem foglalnak el többet a munkafelületek 10-20 százalékánál.
Nem egyszemélyes feladat
Az optimális irodabelső kialakítása, az arculat jóváhagyása ugyanakkor nem egyszemélyes feladat. Az irodabelsők tervezésével megbízott lakberendezők ennek ellenére nem egy, nem két alkalommal találkoznak olyan vezetői túlkapásokkal, amelyek során kizárólag a cégvezető kíván rendelkezni a design-ról. Egy hasonló megbízásnál nemrégiben még arra is volt példa, hogy a cégvezető azért szerette volna az összes kolléga íróasztalát arccal az ajtó felé fordíttatni, hogy minden tekintet rá szegeződjön, amikor belép az irodába. Ez viszont nem túl célravezető... Egy valóban minőségi környezetet teremteni kívánó cégnek mindenképp ki kell kérnie legalább a kulcsfontosságú munkatársak - például az irodavezető, a recepciós, az asszisztens - de a többi kolléga véleményét is arról, milyen irodai beltérnek örülnének a leginkább. Nyilván lesznek olyanok, akiknek nem tetszik a többség akarata - mert nem feltétlenül megoldható, hogy senki széktámlája mögé ne essen egyetlen közlekedőfolyosó sem. Ennek ellenére úgy etikusak a design-tervek és az átalakítások, ha a többség véleményével nem ütköznek.