Helyben dolgoznának a fiatalok

A pályaválasztás előtt álló fiatalok 80 százaléka abban a térségben szeretne dolgozni, ahol él, ha lenne megfelelő munkalehetősége – derült ki a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetségének (MEGFOSZ) felméréséből.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Gazdag gazda

A 800, 15–19 év közötti diák megkérdezésével készült felmérésből kiderült, a válaszadók több mint felének még nincs elképzelése arról, milyen szakmát választana. Az informatikai, pénzügyi, gazdasági szféra mellett 70 százalékuk jelölte meg a mezőgazdaságot mint versenyképes iparágat. A fiatal generáció számára ugyanakkor elvárás a leendő munkájával szemben a rugalmas munkaidő, a változatos munkakör, a folyamatos fejlődési lehetőség és a legújabb technológiák megismerése és használata. A felmérés arra is kitért, hogy mire vágynának az oktatási rendszerben a diákok: 95 százalékuk azt jelölte meg, hogy gyakorlati tapasztalatot is szeretne szerezni középiskolás évei alatt.

A felmérés adatai is azt mutatják, hogy az oktatásnak és a munkabéreknek be kell hozniuk a lemaradásukat. Sokkoló adat, hogy a mezőgazdaságban tízből kilenc gazda szakemberhiánnyal küzd. Ennek oka, hogy évente kevesebb, mint 500 diák végez mezőgépész területen, noha ennek közel tízszeresére, legalább 4800 főre lenne szüksége az ágazatnak. Ez előrevetíti azt a nyugtalanító jövőképet, hogy a folyamatos gépberuházások és fejlesztések ellenére a gépeket kezelő mezőgépészek nélkül kényszerszünet jöhet a földeken, ami az agrárgazdaság egészét károsan befolyásolhatja. Egy mezőgépész fontos része a mezőgazdasági termelésnek, az ország egyik legfontosabb hajtómotorjának. (Persze nem csak a mezőgazdaságot érinti a munkaerőhiány: szinte minden cégnél vannak betöltetlen állások.)

Dolgozni nem tudnak, hiába tanulnak a fiatalok
Hiába van meg már számos fiatalnál a diploma, a képzettség vagy a nyelvtudás, ez még kevés ahhoz, hogy megfeleljenek a cégeknek. A cégek a gyakorlatorientált tudást, a kommunikációs és problémamegoldó képességeket és a céltudatosságot hiányolják.
Közben a pályaválasztás előtt álló fiatalok 53 százaléka tanácstalan, nem tudja, mivel foglalkozna szívesen felnőttként. Jövőbeli szakmájukkal kapcsolatban azonban fő elvárásuk, hogy rugalmas munkaidőben és helyen dolgozhassanak, ahol adottak a feltételek az előrelépésre. 70 százalékuk versenyképes szakmának gondolja az agrárszektort, úgy ítélik meg, hogy korszerű, modern gépek és technológiák vannak jelen az ágazatban, mégis csupán 16 százalékuk lát karrierlehetőséget mezőgépészként. Pedig fontos lenne, hogy a fiatalok felismerjék, a mezőgépész szakma távlatos életpályamodellt nyújthat, stabil jövőt, emellett biztos keresetet, hosszú távú munkalehetőséget, komplex, más ágazatban is hasznosítható tudást, ami nemzetközileg is versenyképes. A szakképzett dolgozókból viszont egyre kevesebb van, és helyüket gyakran szakképesítés nélküli munkavállalókkal töltik meg. (Ez pedig nemcsak drága, de veszélyes is!)

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo