A reklám célja, hogy hatékony legyen. A marketingnek – többek között – az is a feladata, hogy elősegítse ezt a hatékonyságot. Ahhoz, hogy tiszta legyen a cél – azaz tudd, hogy mit, kinek, hogyan akarsz eladni –, tisztában kell lenni a 3 alapvető területtel, ami alapján egyáltalán érdemes lesz hatékonyságról beszélni. Ha azt gondolod, hogy a konverzió mindent elmond, nagyot tévedsz, mert ugyan a konverzió mindent elmond, de csak azután, hogy a vásárlód vásárol. Az egyetlen, amit nem mond el, hogy miért nálad vásárolt, és egyáltalán miért vásárolt.
A három terület, amit mérned kell (és tervezni sem árt), ha hatékony marketinget, illetve reklámot akarsz, legyen az online vagy offline:
- az üzleti hatékonyság,
- a kommunikációs hatékonyság,
- és a pszichológiai hatékonyság.
Üzleti hatékonyság
Mennyire sikerült elérned a célod? Milyen árbevételt hozott a hirdetésed? Mennyire sikerült növelned a piaci részesedésed? Az üzleti hatékonyságod a pénzügyi teljesítményed mutatója. Itt két hiba lehet, illetve van.
Nincs pontos pénzügyi célod.
Ilyenkor is láthatod, hogy mit értél el, csak nem fogod tudni, hogy ez milyen teljesítményt jelent, ha előtte nem tervezed meg – előzetes felkészülés alapján –, hogy milyen pénzügyi eredményeket várhatsz el.
Csak pontos pénzügyi célod van
Kommunikációs hatékonyság
Mennyire ismertek meg, mennyire emlékeznek rád a vásárlók? Mi jut a fogyasztók eszébe, ha a márkádat említi valaki? A kommunikációs hatékonyság a marketinged emlékezeti hatását mutatja. Ha tisztán és sokáig emlékeznek rád, akkor jó a reklám. De itt is klasszikus hiba fordulhat elő.
Árnyékban a márka
Vannak reklámok, amelyekre sokáig emlékszünk, csak azt nem tudjuk, hogy mit reklámozott. Emlékszik még valaki a Müszi reklámra? A rendszerváltó generáció agyába beleégett ez a kampány, de sokan a máig nem tudják, miről szólt. A vicc, az erotikus tartalom, a harsány meghökkentő elemek mind hasznosak lehetnek egy reklámban, ha ez az öncélú hangoskodás nem szorítja hátérbe magát a reklám tárgyát, a márkát, a terméket. Ehhez figyelnünk kell a dramaturgiai egyensúly helyes megtartására.
A kommunikációs hatékonyságot az emlékezeti hatás segítségével mérhetjük (mennyire emlékeznek, hányan beszélnek róla.)
Pszichológiai hatékonyság
Mit gondolnak rólunk, milyen viselkedést vált ki a termékünk az emberekből? Mennyire kedvelték meg a márkánkat? Mennyire változott meg a vásárlóink motivációja? Meg akarják vásárolni? A pszichológiai hatékonyság az attitűdöt méri, az imázsra gyakorolt hatásokat vizsgálja.
Javaslom, mérd a fent említett faktorokat, hogy pontosabb képet kapj a vásárlódról és az üzeneted hatékonyságáról.
Szerző:
Földi Miklós Dániel
Reklámpszichológus