Hasít az Amazon, lejtmenetben a Facebook

Kijöttek a második negyedéves számok, amelyek alapján az Amazon megállíthatatlannak tűnik, a Facebook viszont gödörbe került.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A Facebook részvényei egyetlen kereskedési napon elvesztették értékük majdnem ötöd részét, miután a vállalat tizenegy egymást követő pénzügyi negyedév óta először közölt a piaci várakozásoktúl elmaradó eredményeket - írja a Bitport. Bár a Facebook már tavaly figyelmeztetett rá, hogy növekedésének üteme várhatóan lassulni fog, a jelek szerint ez mégis készületlenül érte a befektetők nagy részét.

Ugyan a 13,2 milliárd dolláros bevétel több mint 40 százalékos növekedést jelent az előző év megfelelő időszakához képest, és a felhasználók száma is elérte a 2,25 milliárdot, a Facebook-részvények árfolyama egy pillanat alatt akkorát zuhant, amire a cég rövid történetében még nem volt példa.

Ezen a szinten csak jó hírekkel szabad előállni

Feldarabolni a Facebookot?
A Facebook veszélyes monopóliummá vált, ezért a céget fel kellene darabolni – érvelnek a közelmúltban kampányt indító civil szervezetek. A Freedom from Facebook-kampány bírálja a közösségi háló adatkezelési politikáját és azt, hogy teret engednek a megtévesztő tartalmaknak.
A probléma a bevételhez arányló működési eredmény csökkenése, ami ebben az esetben 47-ről 44 százalékosra esett vissza a tavalyihozképest, de igazán ijesztőnek a cég pénzügyi vezetőjének előrejelzése bizonyult, amelynek alapján a haszonkulcs néhány év alatt a harminc-valahány százalékos szintre fog beállni.

Ez a Facebook üzleti modelljének helyzetét mutatja abban a változóban lévő gazdasági környezetben, amelyben a vállalatnak egészen új szabályozási feltételekhez kell alkalmazkodnia, és komoly költségekkel kell számolnia a felhasználói bizalom megtartásához is. Az optimistább kommentárok persze "nyilvános önégetésről" is beszélnek, amivel a cég azt akarná elérni, hogy a szabályozók ne szorítsák tovább a prést, amelybe a majdhogynem közellenségnek kikiáltott közösségi hálózat került.

Érdemes megjegyezni, hogy a Facebook ezen az árszinten már számíthat rá, hogy a hosszú távra gondolkodó befektetők is érdeklődést mutatnak majd a papírok iránt, bár a jelenlegi helyzetben nyilván ők is óvatosabbak. Mark Zuckerberg mindenesetre egyetlen nap alatt 15 milliárd dollárt veszített magánvagyonából, a Facebook cégértéke pedig 120 milliárd dollárral csökkent, ami a jövőbeni kilátásoktól függetlenül elég nagy pofont jelent a vállalatnak.

Jeff Bezos
Kép:Wikimedia

Az Amazonál viszont nagyon megy a szekér

Az Amazon, szemben a Facebookkal, nem tud hibázni, és újra várakozásokon felüli eredményeket közölt, amit a piac 3 százalék körüli árfolyamemelkedéssel díjazott. A társaság az előző negyedévben közel 53 milliárd dolláros forgalmat hozott össze, ami egy hajszálnyival elmaradt ugyan az előzetes becslésektől, emellett viszont történetének legnagyobb negyedéves nyereségéről számolt be.

A mostani 2,4 milliárd dolláros eredmény az elemzői várakozások kétszerese, a tavalyi profitnál pedig majdnem hétszer több. Ráadásul az Amazon a következő három hónapra is ugyanilyen kedvező számokat jelzett, hájjal kenegetve a cég befektetőit.

A vállalat kiskereskedelmi alaptevékenysége is szépen fejlődött, de mindenki a profitközpontként működő AWS eredményeitől van elájulva, ahol a forgalom a másfélszeresére növekedett, az üzemi eredmény pedig közel megduplázódott. Ugyancsak impresszív az egyéb bevételek kategóriája, amely 132 százalékkal több pénzt termelt az előző évihez képest. Ez a szegmens (ahová a hirdetési üzlet is tartozik) összességében még sokkal kevesebbet hoz a kiskereskedelmi vagy cloud szolgáltatásokhoz képest, de a mostani 2,2 milliárd dolláros bevétel már szabad szemmel is látható bázist ad a további növekedéshez.

Ha egyszer megemlékeztünk Mark Zuckerberg tegnapi, 15 milliárd dolláros buktájáról, akkor érdemes vetni egy pillantást az Amazo alapító vezérigazgatója, Jeff Bezos vagyonára is, aki már jó ideje a világ leggazdagabb embere. Az újabb sikeres negyedév után viszon odaadhatjuk neki a "világ nagyon leggazdagabb embere" címet is: a Bloomberg Billionaires Index legfrissebb listáján már 149 milliárd dollár szerepel a neve mellett, amihez képest szinte kiábrándítóan hat a második helyezett Bill Gates 96 milliárdja.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo