Hassunk az érzelmekre, vessünk be egy jól megjegyezhető hívószót, és a beszédet minél egyszerűbb nyelvezeten fogalmazzuk meg – ezek a jó szónok kritériumai a politikában – és az üzleti életben is. A megfelelő beszédkészség, a testbeszéd, és a jól felépített beszéd, kidolgozott nyitó- és zárógondolat – előadni, prezentálni, ezekkel a módszerekkel mind jobban és jobban érdekli az üzleti világot. Ugyanakkor kicsit elsikkadt a hallgatás művészete, holott ez a finom gyakorlat éppolyan fontos az üzleti életben, mint a jó előadásmód. (Itt olvashatja tippeinket egy jó prezentációhoz.)
A marketinges és értékesítő szakemberek egyaránt tudják, hogy a siker egyik legfontosabb kulcseleme, hogy meghallgassuk, amit az ügyfél mondani akar. Így értesülhetünk igényeiről, vágyairól, és ezen információk birtokában sikeresen zárhatjuk le az üzletet. Hallgatni azonban nem is olyan könnyű. Mint azt Frank Bettger(legendás amerikai üzletember, aki az eladás aranyszabályait rögzítette) is mondta, a jó eladónak minden reggel ezt az imát kell mormolnia: "Add Uram, hogy tartsam a számat, amíg nincs mit mondanom!" A jó hallgatót ugyanis éles határvonal választja el a mezei hallgatótól.
Az aktív hallgató ugyanis nem csak csendben figyel, hanem szemkontaktust is tart, nyílt testtartást vesz fel, és megfelelő helyen tett észrevételeivel bátorítja a beszélőt a folytatásra, megerősítést, tisztázást vár. Fontos, hogy csak arra adjon visszajelzést a hallgató, amit úgy érez, hogy a beszélő üzenete jelentett, sem többre, sem kevesebbre. Azáltal, hogy hallgat és hangsúlyoz, ahelyett hogy tanácsolna és ítélkezne, a hallgató az elfogadás és megértés légkörét kelti.
És milyen kevesen képesek erre a művészi teljesítményre! A németországi Üzleti Tudományok Akadémiájának felmérése szerint csak az üzleti életben tevékenykedők kevesebb, mint harmada (!) 29 százaléka tartja magát jó hallgatónak, míg másokról még rosszabb a vélemény: csak a partnereik 16,5 százalékát tartják jó közönségnek. Pedig a hallgatás művészete nem csak az ügyfélkapcsolatokban lenne fontos, hanem a munkatársakkal folytatott beszélgetések során is. (Egy igazán jó vezetőnek bátorítania kell a csapatát, hogy álljon elő új ötletekkel.Ehhez sem árt, ha valaki "profi hallgató".) Ezért a sok és hasznos beszédgyakorlat mellett a menedzsereknek érdemes megfogadniuk a régi közmondást is: Hallgatni arany!
A cikk az alábbi blogbejegyzés alapján készült.