Az autógyártók lobbija célba ért, hisz a személyautók esetén változatlanok maradnak a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó értékek. Jó hír ez azoknak a cégeknek, akik a flottamenedzsment körében tevékenykednek, köztük a Next Autonak is, hisz egyelőre nem rakódnak rá az árakra újabb extra magas gyártási költségek.
Euro 7: az utolsó károsanyag-kibocsátási norma
A sikeres lobbi következményeként az Euro 7 a szigorúbb határérték helyett egyenlőséget tesz a benzines és dieseles járművek között. Ha a lobbi nem ér célba, akkor negatív következményként a megfizethető, hagyományos meghajtású gépjárművek árai drasztikus emelkedésnek indulnak.
Várhatóan ez az utolsó euroszabályozás a kipufogógázok kibocsátása terén, hisz 2035-től kizárólag az emissziómentesnek tekintett akkumulátorral szerelt elektromos és hidrogén tüzelőanyag-cellás autókat lehet csak újonnan forgalomba helyezni.
Ugyan emissziómentesnek tekintik az elektromos autókat, viszont az EU-ban 229 gramm CO2 kibocsátásával jár átlagban 1 kWh villamos energia előállítása, ami Németországban 420 gramm. Hazánkban a paksi atomerőmű által termelt áram átlaga 243 gramm/kWh.
Mit tartalmaz az Euro 7-es norma?
A tervek értelmében 4,5 mg-ra csökkentették volna a kilométerenkénti kibocsátható szilárd részecskék tömegének mennyiségét. A nitrogén-oxidok emissziós határértéke pedig 60 mg/km lenne egyaránt a diesel- és benzinüzemű autók esetében.
A 2025-ben életbe lépő új szabályozás kitér a fékporra és a gumikopásra is. Utóbbival a környezetbe kerülő mikroműanyagok száma csökkenhet. A fékpor esetében jelentős csökkenést ír elő, ami a jelenlegi 7 mg/km helyett mindössze 3 mg/km lehet. Ezek az elektromos járművekre is vonatkozó követelmények lesznek.
Az autógyártók lobbijának hatására a szigorítások kizárólag a buszok és nehézgépjárművek esetében lépnek életbe, míg a személyautóknál csupán a fékekre és gumiabroncsokra vonatkozó szigorításokkal változik az Euro 6-os szabvány.
Az új norma az elektromos járművek terén is további szigorítást hoz. Egy elektromos autó akkumulátora esetében 5 év és 100 000 km megtétele után minimum az újkori kapacitás 80 százalékát kell teljesítenie. 8 évesen vagy 160 000 km megtétele után még 70 százalékos teljesítmény az elvárás.
Drágulnak és eltűnhetnek a hagyományos motorral szerelt autók
A gyártók véleménye, hogy minimum 1000 euró körüli emelkedést okoznának a kipufogógáz-utókezelési technikák vagy a katalizátor fűtésére szolgáló rendszerek beépítése. A lóerők csökkentése, és a motorba való beépítéshez szükséges hely hiánya miatt inkább a kisebb és olcsóbb típusok megszüntetése várható.
Van még lehetőség arra, hogy akár a kisebb, akár a nagyobb V8-as típusokat bérelje rövidebb hosszabb távon, ezért érdemes körülnézni a fent említett cég honlapján található ajánlatok között.