Fényevő a fogyasztó

A kereskedelmi ingatlanok vagy akár azok a fesztiválok, amelyek jól használják a fényeket, több látogatót és ezzel több bevételt is vonzanak. A nemzetközi LUCI (Lighting Urban Community International) egyesület tanulmánya szerint a fény megsokszorozza a látogatottságot.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fény nem csak a bogarakat, hanem a vevőket is vonzza - Kép: Pixabay

A fény vonzza a tekintetet, és ebből is adódik a jól ismert tény, hogy a fény „magához húzza” a tömegeket. Amikor pedig ezt tudatosan, műsoros bemutatóként, show-műsorként alkalmazzák, a fény vonzereje megsokszorozódik – mondta Pintye Tímea, a Blachere Illumination magyar leányvállalatának ügyvezető igazgatója.

A legutóbbi felmérés behatóan vizsgálta a világ 26 nagyvárosában szervezett rendezvényeket, közöttük a lyoni „Fête des Lumières”-t (Franciaország), az „Osaka Hikari-Renaissance of Light Festival”-t (Japán), a „Madellin Christmas Lighting”-ot (Kolumbia) és a Kanadában rendezett „Montréal en Lumière”-t. Az eredmények alátámasztják a fény tömegvonzását. Emelkedtek a bevételek, nőtt a turizmus, munkalehetőségek jöttek létre, és a városkép is megújult. Tehát az összes vizsgált mutató pozitív eredményt hozott. A fény igen lényeges tényező a kereskedelmi ingatlanoktól kezdve a rendezvényeken át a teljes városképet illetően.

Megtérülő befektetés

A befektetések megtérülése természetesen nagyban függ a látogatók számától és a generált kereskedelmi kínálat nagyságától. Az átlagos vásárlói költés a 29 eurótól (Glasgow) 116 euróig (Göteborg) terjedő skálán mozgott az egyéni látogatókra lebontva. Ez utóbbi svéd nagyvárosban a karácsonyi díszvilágítások hatásának betudható gazdasági hasznot 185 millió euró összegre becsülték, amelyből 18% a vendéglátásban, 17% a kiskereskedelmi vásárlásokban, 5% az éjszakai szórakozásban csapódott le, és 40% tudható be a turisták ajándékvásárlásainak. Ez a haszon egy Budapest méretű város esetében elérheti a 115 milliárd forintot – összegezte a fény és díszvilágítás kereskedelmi bevételekre gyakorolt pozitív hatását a Blachere Illumination magyar ügyvezetője.

Eladni, tudat alatt
A labilis gazdasági viszonyok közepette minden vállalkozás pengeélen táncol, és kiszolgáltatott helyzetben van, talpon maradásuk pedig még inkább az eladások függvénye. Ilyen időszakban a cégvezetőknek elengedhetetlen megtalálniuk azokat az eszközöket, melyekkel magukhoz vonzhatják és vásárlásra ösztönözhetik vevőiket.
A lyoni Fête des Lumières szervezői azt is kiemelték: „Egy újfajta színházat, bemutatótermet hoztunk létre a szabad ég alatt, ahol 2008 óta mintegy 30 műalkotás kelt új életre, 1,5 millió eurónyi üzleti forgalmat hozva az alkotóknak!”

Bónusz a városképnek

A „fényes” eseményeknek az egész évre kiható hasznai vannak. „Az ilyen rendezvények fejlesztik a városok kultúráját, pezsdítő katalizátorai a művészeteknek és kreatív iparágaknak csakúgy, mint a helyi lakosok önfelismerésének” – jegyzi meg Pintye Tímea.

A városok némelyike arra is felhasználja ezeket az ünnepi eseményeket, hogy a lakosság figyelmét ráirányítsa az alacsony fogyasztású technológiákra, magára az energiatakarékosságra. Lyon például, olyan „előremutatóan erkölcsös” eseményként hirdeti a maga fesztiválját, amely a város évenkénti összes világítással kapcsolatos fogyasztásának mindössze 0,1%-t teszi ki, köszönhetően az általánosan használt LED-technológiának, amely a lakosság többsége körében is egyre népszerűbb.

Ha fényes a kirakat, több a bevétel – csak nálunk nem?
November elejétől az üzlethelyiségek, plázák, éttermek, szállodák sőt a közterületek is elkezdenek ünnepi fénybe öltözni. Nyugat-Európai vagy tengerentúli összehasonlításban azonban nem mondható elég „fényesnek” a helyzet Magyarországon, nálunk a tulajdonosok óvatosabban vizsgálják az üzletdekoráció és a megtérülés összefüggését.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo