Fél-terepjáró félpénzért

Aki vezetett már életében Mitsubishi terepjárót, az tudja, hogy a világ egyik legjobb autójában ül, amely szinte minden körülmények között biztonságosan eljuttatja céljához. E terepjárókból nézve a világ kisimul, egyszerűbbé, szinte magától értetődővé válik. A gyémántos márka egymást követő terepjáró-generációi - s azok különböző mutációi - szuggerálták ezt az imidzset, s ehhez nem kellett a Dakaron elindulnunk.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Izgalommal vártuk, hogy vajon mire képes a városi terepjáró, az úgynevezett crossover kategóriában - amely a Mitsubishinél lényegében nem más, mint egy személyautó (a Lancer) és egy terepjáró (az Outlander) párosításából létrejött nagyon is életképes öszvér - a közelmúltban megjelent ASX típusjelű újdonság. Különösen mert nem négykerék-hajtású, és 1,6-os benzinmotor mozgatja.

Előrebocsátjuk: ennél jobb változatot, ennyire kevés kompromisszummal nem nagyon találunk a piacon. Pedig olyan versenytársak robognak mellette, mint a Nissanék Qashqaija, a Hyundaiék IX35-öse vagy a Škodáék Yetije.

A külcsín

Ízlés kérdése, néhol kevésbé kitalált, ám néhol részleteiben igazán szép. Belesimul korunk crossover stílusirányzatába, különösebben meghökkentő, elriasztó vagy túl egyedi vonások nélkül. Némi sajátossága az arcon azonban felfedezhető, s az a márkatársak, a facelifttelt Lancer és Outlander kicsit pökhendi vonásaira emlékeztet. A gyári kommunikáció szerint az orr-része a Mitsubishi F-2-es vadászgépére hajaz, ami viszont az amerikai F-1-es japán változata. Oldalról és hátulról már szerényebb, akár vonzónak is nevezhetnénk. Feltűnő, hogy a kerekeket kitették a négy sarokra, amennyire csak engedte az Outlandertől örökölt padlólemez, s miközben az első és hátsó túlnyúlásokat levágták, a tengelytáv maradt. A rövidített, lekerekített orr - a fokozott gyalogosvédelem miatt is - biztosan hozzájárult ahhoz, hogy az ASX ötcsillagos töréstesztet ért el! A „faragás" eredménye így egy viszonylag rövid, Golf nagyságú, ám jóval magasabb, átlátható karosszéria lett, amellyel városban sem szenvedés a parkolás. A ki- és beszállást és a környezet jó észlelését segíti a magas üléspozíció, a megemelt karosszériával gyerekjáték a járdára felállni. A tolatás radar nélkül is egyszerű: ott az autó vége, ahol a hátsó üveg majdnem éri a falat.

Belül maradt a meglehetősen tágas, igazi terepjárós tér, ami öt személynek elöl és hátul is kényelmes, és még csomagjaik is elférnek. Van elég pakolóhely is. A kapunyitótól az IPhone-on át a CD-kig és a gyerekek üvegéig, a térképekig és a GPS-ig minden külön fakkba rakható. Az ergonómia jó, nem kell sokat küzdeni a pozíciók beállításával. Talán csak néhány nyomógomb tűnik el a kormány síkjában, újjal nem lehet érezni őket, s minden kapcsolásnál oda kell nézni. Viszont, amit mutatnak, azzal meg lehetünk elégedve. Már ebben a fapados típusban is alap a komputer, szellemes a pillanatnyi- és az átlagfogyasztás-kijelző, és mindent mér, ami érdekes lehet a vezető számára. Az infogomb azonban a bajuszkapcsoló takarásában leledzik, gyakorlat kell a megtalálásához.

Beltér

A belső tér kellemes és kényelmes, biztonságos és barátságos. Elegancia és visszafogottság, tapintás és látvány a tervezés vezérelvei voltak. Sok, a használati értéket növelő megoldást alkalmaztak (a teljesség igénye nélkül: kartámaszok elöl-hátul, dönthető hátsó háttámla, padló alatti tálca, síléctartó a kartámaszban, kampók, fények stb.). Az alaptípusban is van jó CD-s rádió külső csatlakozóval és mp3 lejátszással, nagy kijelzővel, manuális klímával és hét légzsákkal, stabilitáskontrollal és kipörgésgátlással. A magasabb felszerelési szinteken pedig elérhető minden, amit a mai gépjárműkészítés kitalált és alkalmazott, ez is „pusztán" pénz kérdése...

Az autó szíve

Az autó szívét külön méltatás illeti. A gyár úgy döntött, hogy az 1,6 literes benzinmotor a maga 117 lóerejével és 154 newtonméter nyomatékával nem bírja el a négykerék-hajtást, ezért ez a motor csak elsőkerék-hajtással elérhető. Azonban, hacsak nincsenek extraigényeink, akkor ez a motorizáltság az év 365 napjából 360-ra éppen elegendő. És fogyasztása igazán elismerésre méltó: az 15 mázsás karosszériát 7,4 literes átlaggal vitte el, autópálya-tempónál 6,8-at, városban 7,6-ot fogyasztva, ám 90-nél simán tartható a 6 liter alatti érték. A jó városi fogyasztáshoz hozzájárul a start-stop rendszer, amely benzint spórolva leáll, ha álló helyzetben felengedjük a kuplungot, s késlekedés nélkül indul, amint lenyomjuk azt. Gyorsulása is elfogadható, a 11,4-es érték a közúti forgalomban tökéletesen megfelelő. A menettulajdonságaiban sem csalódtunk. Erőlködés nélkül iparkodik, autópályán előzni sem túl nagy merészség vele. A hangja - különösen magasabb sebességnél - lehetne csendesebb, ám még nem zavaró, a motor 130-140-nél 3300-3600-t forog. A futómű viszont, ha puhább volna, városi forgalomban az sokkal jobban illene az autó általános imidzséhez.

A tesztelt modell ára is méltányos: 6,99 millió, plusz a metálfény ára. Mindenesetre az ASX másik motorjával, a saját fejlesztésű, ünnepelt 1,8-as dízelmotorral felszerelt Intense 4x4-es változatnál 2,3 millió forinttal olcsóbb!

Az 1,6-os ASX
igen jó választás. Használójának kicsit olyan érzést ad, hogy komoly Mitsubishi terepjáróban ül, miközben személyautósan vezet. A mai benzinárak mellett az autó óriási előnye a kisautós étvágy és a személyautónál szélesebb horizontú használat.

D. L.

További autóteszteket és híreket az Autóblogon talál.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo