Fél-terepjáró félpénzért

Aki vezetett már életében Mitsubishi terepjárót, az tudja, hogy a világ egyik legjobb autójában ül, amely szinte minden körülmények között biztonságosan eljuttatja céljához. E terepjárókból nézve a világ kisimul, egyszerűbbé, szinte magától értetődővé válik. A gyémántos márka egymást követő terepjáró-generációi - s azok különböző mutációi - szuggerálták ezt az imidzset, s ehhez nem kellett a Dakaron elindulnunk.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Izgalommal vártuk, hogy vajon mire képes a városi terepjáró, az úgynevezett crossover kategóriában - amely a Mitsubishinél lényegében nem más, mint egy személyautó (a Lancer) és egy terepjáró (az Outlander) párosításából létrejött nagyon is életképes öszvér - a közelmúltban megjelent ASX típusjelű újdonság. Különösen mert nem négykerék-hajtású, és 1,6-os benzinmotor mozgatja.

Előrebocsátjuk: ennél jobb változatot, ennyire kevés kompromisszummal nem nagyon találunk a piacon. Pedig olyan versenytársak robognak mellette, mint a Nissanék Qashqaija, a Hyundaiék IX35-öse vagy a Škodáék Yetije.

A külcsín

Ízlés kérdése, néhol kevésbé kitalált, ám néhol részleteiben igazán szép. Belesimul korunk crossover stílusirányzatába, különösebben meghökkentő, elriasztó vagy túl egyedi vonások nélkül. Némi sajátossága az arcon azonban felfedezhető, s az a márkatársak, a facelifttelt Lancer és Outlander kicsit pökhendi vonásaira emlékeztet. A gyári kommunikáció szerint az orr-része a Mitsubishi F-2-es vadászgépére hajaz, ami viszont az amerikai F-1-es japán változata. Oldalról és hátulról már szerényebb, akár vonzónak is nevezhetnénk. Feltűnő, hogy a kerekeket kitették a négy sarokra, amennyire csak engedte az Outlandertől örökölt padlólemez, s miközben az első és hátsó túlnyúlásokat levágták, a tengelytáv maradt. A rövidített, lekerekített orr - a fokozott gyalogosvédelem miatt is - biztosan hozzájárult ahhoz, hogy az ASX ötcsillagos töréstesztet ért el! A „faragás" eredménye így egy viszonylag rövid, Golf nagyságú, ám jóval magasabb, átlátható karosszéria lett, amellyel városban sem szenvedés a parkolás. A ki- és beszállást és a környezet jó észlelését segíti a magas üléspozíció, a megemelt karosszériával gyerekjáték a járdára felállni. A tolatás radar nélkül is egyszerű: ott az autó vége, ahol a hátsó üveg majdnem éri a falat.

Belül maradt a meglehetősen tágas, igazi terepjárós tér, ami öt személynek elöl és hátul is kényelmes, és még csomagjaik is elférnek. Van elég pakolóhely is. A kapunyitótól az IPhone-on át a CD-kig és a gyerekek üvegéig, a térképekig és a GPS-ig minden külön fakkba rakható. Az ergonómia jó, nem kell sokat küzdeni a pozíciók beállításával. Talán csak néhány nyomógomb tűnik el a kormány síkjában, újjal nem lehet érezni őket, s minden kapcsolásnál oda kell nézni. Viszont, amit mutatnak, azzal meg lehetünk elégedve. Már ebben a fapados típusban is alap a komputer, szellemes a pillanatnyi- és az átlagfogyasztás-kijelző, és mindent mér, ami érdekes lehet a vezető számára. Az infogomb azonban a bajuszkapcsoló takarásában leledzik, gyakorlat kell a megtalálásához.

Beltér

A belső tér kellemes és kényelmes, biztonságos és barátságos. Elegancia és visszafogottság, tapintás és látvány a tervezés vezérelvei voltak. Sok, a használati értéket növelő megoldást alkalmaztak (a teljesség igénye nélkül: kartámaszok elöl-hátul, dönthető hátsó háttámla, padló alatti tálca, síléctartó a kartámaszban, kampók, fények stb.). Az alaptípusban is van jó CD-s rádió külső csatlakozóval és mp3 lejátszással, nagy kijelzővel, manuális klímával és hét légzsákkal, stabilitáskontrollal és kipörgésgátlással. A magasabb felszerelési szinteken pedig elérhető minden, amit a mai gépjárműkészítés kitalált és alkalmazott, ez is „pusztán" pénz kérdése...

Az autó szíve

Az autó szívét külön méltatás illeti. A gyár úgy döntött, hogy az 1,6 literes benzinmotor a maga 117 lóerejével és 154 newtonméter nyomatékával nem bírja el a négykerék-hajtást, ezért ez a motor csak elsőkerék-hajtással elérhető. Azonban, hacsak nincsenek extraigényeink, akkor ez a motorizáltság az év 365 napjából 360-ra éppen elegendő. És fogyasztása igazán elismerésre méltó: az 15 mázsás karosszériát 7,4 literes átlaggal vitte el, autópálya-tempónál 6,8-at, városban 7,6-ot fogyasztva, ám 90-nél simán tartható a 6 liter alatti érték. A jó városi fogyasztáshoz hozzájárul a start-stop rendszer, amely benzint spórolva leáll, ha álló helyzetben felengedjük a kuplungot, s késlekedés nélkül indul, amint lenyomjuk azt. Gyorsulása is elfogadható, a 11,4-es érték a közúti forgalomban tökéletesen megfelelő. A menettulajdonságaiban sem csalódtunk. Erőlködés nélkül iparkodik, autópályán előzni sem túl nagy merészség vele. A hangja - különösen magasabb sebességnél - lehetne csendesebb, ám még nem zavaró, a motor 130-140-nél 3300-3600-t forog. A futómű viszont, ha puhább volna, városi forgalomban az sokkal jobban illene az autó általános imidzséhez.

A tesztelt modell ára is méltányos: 6,99 millió, plusz a metálfény ára. Mindenesetre az ASX másik motorjával, a saját fejlesztésű, ünnepelt 1,8-as dízelmotorral felszerelt Intense 4x4-es változatnál 2,3 millió forinttal olcsóbb!

Az 1,6-os ASX
igen jó választás. Használójának kicsit olyan érzést ad, hogy komoly Mitsubishi terepjáróban ül, miközben személyautósan vezet. A mai benzinárak mellett az autó óriási előnye a kisautós étvágy és a személyautónál szélesebb horizontú használat.

D. L.

További autóteszteket és híreket az Autóblogon talál.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo