A tehergépkocsik tervezettnél gyorsabb amortizációjának oka gyakran a vezetési stílus nem megfelelő megválasztása, amely a szervizköltségek növelésén túl fokozza az üzemanyag-fogyasztást és ezzel együtt a fuvarozásból fakadó környezetterhelést is.
A járművezetők számára a teljesítendő feladatok, a szűk határidők és az egyre gyarapodó adminisztratív teendők mellett sok esetben nehézséget okoz vezetési képességeik folyamatos fejlesztése, holott erre a WebEye Magyarország felmérése szerint nagy szükség lenne. A társaság 12 hónapon át mintegy 500 járműbe szerelt egység segítségével gyűjtött adatokat a tehergépkocsi-vezetők vezetési stílusáról. Az adatgyűjtés a fordulatszám megválasztására, a tempomat használatára, a gázpedál helyzetére, az üzemóra és az átlagfogyasztás alakulására, illetve a megtett útvonalakra és a pihenőidők igénybevételének rögzítésére egyaránt kiterjed, a felmérés így pontos képet adnak a szállítmányozásban résztvevő magyar járművezetők vezetési szokásairól.
A sofőrök vezetési szokásai
A vezetési stílusra vonatkozó adatok elemzéséből kiderül, hogy a járművezetők nemzetközi fuvarok esetén 70-75 km/h, a belföldi szállítások során pedig ennél alacsonyabb, 60-70 km/h átlagsebességgel közlekednek. A határainkon belüli utak során az átlagos üzemanyag-fogyasztás ennek megfelelően legalább 1-2 literrel magasabb a külföldi fuvarokhoz képest. A járművek átlagfogyasztását amúgy a mérések eredményei alapján leginkább a fordulatszám nem megfelelő megválasztása, illetve a tempomat rendszeres használatának mellőzése növeli. A sofőrök egy részére jellemző ezek mellett az indokoltnál gyakoribb fékezés, de sokan a retardert sem használják megfelelően, illetve többen nem élnek a kigurulás és a motorfék kínálta lehetőségekkel.
Így telik egy járművezető átlagos munkanapja
Mivel a sofőrök gyűjtő szállítmányozásra és távolsági fuvarozásra irányuló megbízásokat egyaránt kapnak, a naponta megtett utak hossza egyénenként jelentős eltérést mutathat. A különböző értékeket átlagolva kiderül, hogy körülbelül napi 50-150 kilométert futnak a hazai tehergépjárművek. Az ennek során megvalósítható fuvarok száma a kiindulási és a célállomás közötti távolságtól függően szintén eltérő lehet, de kisebb távok esetén egy sofőr akár 3-4 alkalommal is fordulhat naponta. A belföldi fuvarteljesítések jellemzően egy napon belül megvalósulnak. A le- és a felrakodás legalább 1-2 órát vesz igénybe.
A törvényben előírt kötelező pihenőidőt jellemzően az esti órákban veszik igénybe a gépkocsivezetők (a hazai vonatkozó szabályok értelmében ennek mértéke legalább 11 óra, amely heti három alkalommal 9 órára csökkenthető. Emellett négy és fél órányi vezetés után legalább 45 perces szünetet kell tartani, amely felosztható egy 15 perces és egy azt követő 30 perces pihenésre). A legnépszerűbb pihenőhelyek korábban
Ilyen útvonalakon közlekedik egy átlagos gépkocsivezető
Országszerte a szállítmányozás során leginkább preferált utak közé tartozik a főváros környékén az M0-ás körgyűrű. A megadott határidőre teljesítendő fuvarok esetén az autópályák használata jellemző.
A tehergépjárművek viszonylag gyakran közlekednek településeken belül, ennek oka, hogy sok esetben így csökkenthető a fuvar lebonyolításához szükséges időt, illetve a megtett kilométerek számát. Ezzel együtt a városok belső területeit a teherautók általában elkerülik – sok esetben behajtási tilalmak és teherforgalmi súlykorlátozások miatt nem is használhatják az ott található útszakaszokat.