Az Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én létrejött új kereskedelmi megállapodás értelmében változik az Európából érkező termékekre kivetett vám mértéke. A most bevezetett 15 százalékos vám jelentős változást hozhat a hazai nagyvállalatok exporttevékenységében is, különösen azoknál, amelyek célpiacként az Államokat is megjelölték.
„A K&H nagyvállalati növekedési index kutatásunk adatai alapján azt látjuk, hogy a nagyvállalatok aktívan keresik az új exportlehetőségeket. Az amerikai vámemelés azonban nehezítő tényezőt jelenthet számukra, és kérdéses, hogy ez csupán lassítja, vagy akár teljesen vissza is fordítja őket a hazai és európai piacok felé” – emelte ki Bodor Tibor a K&H vállalati üzletágának vezetője.
„Bár a jelenlegi vámemelés jelentősnek számít a korábbi helyzethez képest, globális kontextusban nem számít kiugrónak, különösen más versenytárs országokhoz viszonyítva. Az exporttevékenység jövője azonban számos tényezőtől függ: milyen termékről van szó, mennyire helyettesíthető az amerikai piacon, mekkora a verseny, és mennyire rugalmas az adott vállalat az árképzés vagy gyártás átalakítása terén” – fejtette ki Bodor Tibor.
Fotó: Depositphotos
„A mostani megállapodás nem csak vámemelésként, hanem egy nagyobb gazdasági csomag részeként értelmezendő” – hangsúlyozta a szakember. – „Fontos figyelemmel követni, hogyan változnak azok a kulcstényezők, amelyek hosszú távon hatással lehetnek az üzleti környezetre.”