Élet a koronavírus után: mire készülhetnek most a magyar cégek?

Szepesi Balázs, az Innovációs és Technológia Minisztérium gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkára a Piac & Profit „Pénz a túléléshez” videókonferenciáján beszélt arról, hogy a koronavírus-járvány után mire készülhetnek a magyar cégek.

Az államtitkár szerint a legfontosabb az, hogy élünk, hiszen roppant nehéz időszakon vagyunk túl, a járvány sokba került és nagy károkat hagyott maga után, ráadásul továbbra is bizonytalan, hogy mi jön ősszel. A cégeknek az elmúlt időszakban nehéz döntéseket kellett meghozni, a kieső pénzeket pedig elő kell teremteni. A járvány alatt szétszóródott a mezőny, hiszen míg sok cég bedőlt vagy legyengült, mások csak most ébredeznek a hibernációból, ugyanakkor akik sikeresen váltottak, azok most nagyot nyerhetnek, de vannak olyan cégek, akiknek csak igazán most indult be a biznisz.

Szepesi Balázs kiemelte, hogy most jön a háború utáni harc a piacokért, a forrásokért és a cégekért, itt észnél kell lenni, fontos az egyensúly megtalálása abban, hogy mikor érdemes befektetni és mikor fontos inkább az óvatosság. Mint mondta, a kormány által kidolgozott támogatási konstrukciók is azt szolgálják, hogy ebben a „háború utáni harcban” megvédjék a vállalkozásokat.

Elmondta: a vállalkozók nagyon sokat tettek és fognak tenni a gazdaság talpra állításáért; több éve halogatott üzleti modellváltások mentek végre, és ha mindez beérik, akkor az államtitkár szerint sikerülhet a kormányzati cél, és Magyarország előzhet a kanyarban. Hiszen ha a válság kisebbet üt nálunk, mint máshol, akkor közelebb kerülhetünk a gazdagabb országokhoz.

A szakpolitikus felsorolta a vállalkozók és a vállalkozások számára most legfontosabb kérdéseket is:

  • Mi az, ami lényegében nem változott?
  • Mi az, ami fontos változás a gazdasági környezetben?
  • Mik a megvédendő alapok?
  • Mik a fordítópontok?
Vannak olyan folyamatok, amelyek korábban is léteztek, ám a krízis hatására felerősödtek. Ilyen például a digitalizáció és a technológiaváltás, azok a cégek, amelyek nem tudtak átállni az online kapcsolattartása és a távmunkára, azok sokat veszítettek.

A generációváltás folyamata is felgyorsult, hiszen a magyar cégek döntő többségét irányító idősebb cégvezetők rájöttek, hogy nem tudják örökké csinálni, és lassan tényleg át kell adniuk a céget.

MTI/Czeglédi Zsolt

Az eddig főleg csak költségkímélésben és terjeszkedésben gondolkodó hazai cégeknek meg kellett tanulniuk stratégiákban és verziókban gondolkodni – elég csak arra gondolni, hogy nem tudni mi jön ősszel, hiszen lehet, hogy dübörögni fog a piac, de az is lehet, hogy megérkezik a járvány következő hulláma. A cégek közti viszonyrendszer át fog alakulni, és jelentősen fel fog értékelődni az üzleti tudás.

Megnő a finanszírozás jelentősége is, az államtitkár emlékeztetett rá, hogy a hazai cégek a 2008-as pénzügyi válság során azt tanulták meg, hogy a likviditásuk finanszírozása mellett csak olyan tervekre vegyenek fel pénzt, amelyek biztosan működni fognak. Az államtitkár szerint ez a járvány miatt a jövőben már sokszor nem lesz működőképes, és a cégeknek meg kell tanulni tárgyalni a finanszírozókkal. Az állami és piaci finanszírozóknak pedig számítania kell arra, hogy a gazdaságot folyamatosan finanszírozni kell.

Szepesi Balázs emellett kiemelte az önismeret fontosságát is, a vállalkozóknak tisztában kell lenniük azzal, hogy mire képes a cégük és mik a korlátai.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo