Egyre többet költünk szabadidős tevékenységre, de milyen helyzetben vannak a szektor vállalkozásai?

A szektorban lévő vállalkozások csökkenő száma mellett a foglalkoztatás növekedett, és 2022-ben 10 százalék feletti átlagos árbevétel arányos nyereséget értek el.

Idén május 26-án ünnepeljük a Gyereknapot. Sok szülő teszi fel magának ilyenkor a kérdést: hova vigyük a gyereket gyereknapkor? Számos család már előre megtervezte ezt a különleges napot, és utazással, játszóházi programmal vagy kirándulással szeretné meglepni gyermekét. Ugyanakkor akadnak olyanok is, akik számára a gyereknap tervezése némi fejfájást okoz. Ők is a legjobbat szeretnék adni gyermeküknek, de sok esetben gazdasági kérdéseken is múlik, hogy milyen programot válasszanak.

Visszatérés a szabadidős programokhoz
Visszatérés a szabadidős programokhoz
Fotó: Depositphotos

Az élményszerzés egyik kiváló módja, amely választ adhat a fenti kérdésre, a szabadidős tevékenység. A szabadidős tevékenységet végző cégek jellemzően a TEÁOR 932 Egyéb szórakoztatás, szabadidős tevékenység kategóriába tartoznak. Ebbe a kategóriába nemcsak a játszóházak sorolhatók, hanem ennél szélesebb kör is ide tartozik, például a vidámparkok, valamint a szabadidő-eltöltés jellegű vásárok és bemutatók is. A következő tények és megállapítások erre a kategóriára vonatkoznak.

Az Opten adatai alapján 2024-ben ebben a körben jelenleg 1300 társas vállalkozás nyújt lehetőséget a szórakoztatásra és a szabadidő hasznos, érdekes eltöltésére. Az idei cégszámok még mindig 4 százalékkal elmaradnak a járvány előtti évhez képest. Úgy tűnik azonban, hogy ebből csak 3 százalék írható a járvány rovására, míg a további 1 százalékot az alapítási kedv növekedésének a megszűnésekhez viszonyított lassúbb üteme indokolja. Az alapítási kedv 2021-től folyamatosan nőtt, évről évre több új vállalkozás jelent meg a szektorban. 2023-ban 16 százalékkal több új cég alakult, mint az előző évben. Ugyanakkor 2022-től erős növekedés mutatkozott a megszűnt cégek számában is, ami miatt 2021-től folyamatos cégszámcsökkenés következett be 2023-ig.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo