Egymásra licitálnak a kereskedők a kkv-k kegyeiért

Igazi versenyhelyzet alakult ki az elmúlt években a vállalati ügyfelekért az energiapiacon, a kereskedők újabb, és újabb ajánlatokkal bombázzák a kkv-kat. De hogyan profitálhat ebből egy vállalkozás? Erről kérdeztük dr. Uzonyi Zoltánt, a Magyar Energiakereskedők Szövetségének elnökét.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyar energiapiac liberalizált, azaz 2008-tól már gyakorlatilag minden cég szabadon választhat szolgáltatót akár villamos energiát, akár földgázt venne.

„A teljes magyar energiapiac mintegy kétharmadát kitevő ipari fogyasztók piaca az elmúlt tíz évben mintaszerű fejlődésen ment keresztül a liberalizáció után – vélekedett a Piac & Profitnak dr. Uzonyi Zoltán a Magyar Energiakereskedők Szövetségének (MEKSZ) elnöke. Egyre több kereskedő lépett be ugyanis a szolgáltatók oldalán, ami egyre élesebb árversenyhez, egyre professzionálisabb ügyfélkiszolgáláshoz vezetett el – és egyre több fogyasztó döbbent rá erre a lehetőségre, és arra, hogy ebből a versenyből akár profitálhatnak is.

„Kereskedőként évről évre azt tapasztaljuk, hogy ahogy egyre élesebb a verseny, úgy egyre tudatosabbak a vállalkozások, hogy ezt kihasználhassák. Egyre többen fordulnak tanácsadókhoz, egyre többen tendereztetnek kereskedőket és ezeken a tendereken egyre több kereskedő vesz részt” – hangsúlyozta a MEKSZ elnöke.

A villamosenergia piacon összesen 167 engedélyezettből jelenleg is 25-30 aktív kereskedő folyamatosan versenyez a felhasználók kegyeiért, hasonlóan a földgáz piacához, ahol szintén mintegy 30 szolgáltató ajánlataiból válogathatnak a fogyasztók.

Jelenleg a magyar ipari felhasználók mintegy 75 százaléka évről-évre köt szerződést, (jellemzően naptári évre) egy energiakereskedőnek tehát évről évre meg kell küzdenie a fogyasztóiért, így a szolgáltatók csak folyamatos fejlesztéssel képesek lépést tartani a versennyel – legyen szó a számlázási folyamatokról, ügyfélkezelésről, ügyfélszolgálatról, vagy tanácsadásról – hiszen nem csak ellátással, hanem szolgáltatáscsomaggal is versenyeznek. A szerződések lejártakor meghirdetett tenderek eredményétől függően évente a vállalkozások 30 százaléka vált szolgáltatót, ami mintegy százezer gazdasági szervezetet jelent – jellemzően kis-és középvállalkozásokat.

„Nem véletlenül fókuszálnak a szolgáltatók egyre inkább erre a szektorra, az a tapasztalatunk ugyanis, hogy a kisebb cégek is egyre tudatosabbak, azaz egyre több kisebb cég döbben rá a kereskedőváltás lehetőségére” – hangsúlyozta dr. Uzonyi Zoltán. Természetesen nem éri meg mindenkinek évente váltania: azok a kkv-k és mikrovállalkozások, amelyek nem energiaintenzív tevékenységet végeznek és nem a szabadpiacon, hanem az egyetemes szolgáltatáson belül jutnak energiához, inkább nem élnek ezzel a lehetőséggel.

Öt hiba, amit szolgáltatóváltásnál egy kkv elkövethet
Egyre több kkv él a szolgáltatóváltás előnyeivel az energiapiacon, sokan azonban olyan hibákat vétenek a folyamat során, ami miatt kénytelenek visszalépni a váltástól. Összegyűjtöttük a leggyakoribb hibákat, amelyeket egy kkv elkövethet.
Már nem csak árral csábítanak

„Még mindig elsősorban az ár motiválja a fogyasztókat a kereskedőváltásban, azaz a minél olcsóbb ajánlatokat keresik, azonban egyre inkább jellemzőek a motivációs tényezők között azok a plusz szolgáltatások, amelyeket a kereskedők nyújtanak” –hangsúlyozta Uzonyi Zoltán. Az elérhető árelőny ugyanis egyre csökken: míg néhány évvel ezelőtt még akár két számjegyű százalékos költségcsökkentést is el lehetett érni versenyeztetéssel, addig 2015-ben maximum egy számjegyű százalékos árelőnyt élvezhet a fogyasztó. „Az így megtakarítható összeg már nem mindig jelent megfelelő csáberőt a váltásra, így a kereskedők egyre innovatívabb, egyre komplexebb szolgáltatásokat kínálnak a vállalkozásoknak” – mondta a szakember.

Nem csak a szolgáltatónk lecserélésével csökkenthetjük a cég energiaköltségeit. Tippjeinket a spórolásra itt olvashatja!

Egyre több szereplő lép piacra kacsolódó szolgáltatással: világítás korszerűsítéssel, energiaauditttal, megújuló energiaforrásokra alapozott csomagokkal (hőszivattyú és napenergia) de arra is van példa, hogy az energiakereskedő cég a háztartási meghibásodásokra nyújt biztosítást, illetve  ingyenes karbantartást a csomag részeként. Ez a jelenség elsősorban a kkv- és a lakossági szegmensben releváns, hiszen a nagyfogyasztók ezekre a fejlesztésekre saját forrásokat fordítanak, a termékcsomagok fejlesztésének az elsődleges célpontja tehát a kkv-szektor.

Kezdjük magunkon a spórolást!
Ha takarékoskodni akarunk az irodánk rezsiköltségein, nem kell azonnal a legmodernebb felszerelést megvásárolnunk, vagy drága beruházásokat végrehajtanunk. Kezdetnek megteszi, ha a szokásainkon változtatunk. Ha ügyelünk a klímára, a fűtésre és arra, hogy ne hagyjuk bekapcsolva az irodai eszközöket, évente százezreket spórolhatunk.
Mivel egyre tudatosabbá válnak a felhasználók, egyre fontosabbá válik, hogy csupán az energia mellett milyen más terméket, szolgáltatást kaphatnak, így az ügyfélkiszolgálás is egyre fejlettebbé válik. „Ugyanakkor előbb-utóbb kinőhet egy fapados szolgáltatói szegmens, amely arra a fogyasztói csoportra alapoz, amelyik az áron kívül nem vár el más előnyt, egyéb szolgáltatást a kereskedőtől, és ez a szolgáltatáscsomag árában is meg fog látszani” – mondta a MEKSZ elnöke.

Menő a zöld

A szakember elmondása szerint a kereskedők egyre komolyabb érdeklődést tapasztalnak a zöld bizonyítványokkal tanúsított megújuló energiaforrásból származó villamos energia termékek iránt. Egyre több olyan szereplő van, akinél az egyik döntő szempont, amikor kereskedőt választ, hogy milyen forrásból veheti a villamos energiát.

Uzonyi Zoltán szerint hasonló tendencia érzékelhető az energiahatékonyság területén: a kereskedők – bár látszólag ellenérdekeltek – igyekeznek lehetőségként felfogni ezt a változást, igyekeznek olyan termékekkel előállni a piacon, ami segíti a felhasználók energiahatékonysági törekvéseit. Ilyenek a szolgáltatók által kínált okosmérők, ESCO típusú szolgáltatások, mint az energetikai audit, illetve komplett energiahatékonysági programok végrehajtásához nyújtott szakmai és akár pályázati segítség.

„Száz százalékban nem lehet uralkodó a zöld energia, de helye van és egyre nagyobb mértékben lesz helye a megújuló energiaforrásoknak vevői oldalon. Azzal nem számolhatunk, hogy a kkv-szegmensben egyeduralkodóvá válik, kiegészítőként viszont nagyszerű lehetőséget kínál. Ebben a szegmensben komoly lehetőségek vannak és akár a változó jogszabályi környezet, akár a sorra megnyíló uniós források hatására, de komoly fellendülésre számíthatunk” – vélekedett Uzonyi Zoltán.

5 aranyszabály a váltáshoz
1. szabály  –  Legyünk határozottak! Ha sokáig húzzuk a döntést, lemaradhatnak az igazán kedvező ajánlatokról, hiszen a kereskedőknek is időben le kell kötniük a szükséges árammennyiségeket. 2. szabály  –  Amennyiben távméréssel mérik vállalkozásunk áramfogyasztását, feltétlenül szerezzük be fogyasztási görbénket, hiszen mindennemű energiafogyasztásnak az alapja a pontos mérés. A fogyasztási görbe és jellemzők alapján sokkal jobb ajánlatokat is kaphatunk. Ezeket a jellemzőket jelenlegi szolgáltatónktól, kereskedőnktől is bekérhetjük, de a területileg illetékes elosztóhálózati engedélyesnél is kérhetünk hozzáférést az adatokhoz. 3. szabály  –  Az ajánlatok bekérése során ne feledkezzünk meg jelenlegi szolgáltatónkról sem. Sok esetben tőle kaphatjuk a legkedvezőbb ajánlatot, hiszen ő már mélyebben ismeri vállalatunk fogyasztási jellemzőit. 4. szabály  –  Minden esetben ellenőrizzük le az ajánlatokat adó cégeket. Az engedélyek meglétének a Magyar Energia Hivatal honlapján nézhetünk utána, a gazdálkodási adatokat akár az e-beszámoló szolgáltatáson keresztül ingyen is lekérhetjük. 5. szabály  –  Végül állapodjunk meg a kiválasztott energiakereskedővel, de ne feledjük, hogy megfelelő intézkedések és minimális beruházás révén akár további 5-10-15 százalékot is foghatunk áramszámlánkon. Ezek megtalálásában a kiválasztott energetikai partnerek általában készségesen segítenek.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo