A világhálón kereskedő vállalkozások ki vannak szolgáltatva a keresőmotorokat hangoló mérnököknek, hiszen az algoritmus dönti el, hogy melyik vállalkozás lehet az első találati oldalon, és ki az, aki láthatatlan marad a versenyben. A Google nem csinál abból titkot, hogy a megfelelő láthatóság elérése így vagy úgy, de sok erőforrást igényel: a megvásárolt hirdetések, a napjainkban reneszánszát élő SEO-eszközök vagy szakemberek munkája mindenképpen törődést és pénzt igényel.
Amikor megváltozik az algoritmus, borul az addigi sorrend
A hátrébb kerülő kivállalkozások termékeire, szolgáltatásaira nehezebben találnak rá a lehetséges vásárlók. Egy komoly látogatócsökkenés pedig akár tönkre is vághatja a gyanútlan honlap-tulajdonost. A nap végén azok maradnak állva – azaz a keresési listák élvonalában –, akik folyamatosan figyelik és értik a változásokat, gyorsan reagálnak, és ismerik a megfelelő megoldást.
A kevesebb erőforrással rendelkező kis- és középvállalkozások törékenyebbek, a tapasztalatok szerint pedig nem ritka, hogy egy algoritmusváltozás következtében akár a felére zsugorodik egy online értékesítő cég forgalma, ami végzetes lehet. Ez a folyamat hosszú távon egyértelműen azok malmára hajtja a vizet, akik több pénzt és időt szánnak a keresőoptimalizálásra.
Egy korábbi frissítés tapasztalatai
2015-ben úgy módosították a Google keresőalgoritmusát, hogy a rangsoroláskor előnyben részesítse a mobilkészülékekre optimalizált oldalakat, azon belül is a felhasználóbarát „pinch and zoom” funkciót használó lapokat. Egy akkori felmérés szerint az 1000 megkérdezett vállalkozás 42 százaléka érzékelte a látogatások váratlan csökkenését, 32 százalékuk pedig az értékesítési számokat illetően is visszaesést tapasztalt.
Akkor meglehetősen furcsa választ adott a Google a csökkenésekre: „Az oldalak nem tűnnek el a keresőmotorból, és még elérhetnek jobb helyezést, ha például jobb tartalmakat hoznak létre.”
A keresési algoritmust 2018 augusztusában és októberében is módosították, ezek a frissítések „Medic update” és „Birthday update” néven híresültek el. A frissítés célja természetesen a keresés hatékonyságának a javítása, volt azonban valami nagyon félresikerült, és sok volt a váratlan kellemetlenség. A változtatások elsősorban az egészségügyben végeztek pusztítást,, és olyan mértékben borították fel a kulcsszavas keresések eredményeinek találati sorrendjét, hogy a szakmai képviseletek világszerte tiltakozni kezdtek.
Hazai visszhangokkal is lehetett találkozni, a orvosokból, gyógyszerészekből, kommunikációs-média szakemberekből álló „Hiteles Egészség-Kommunikációért Egyesület (HEKE)” például azt jelezte 2018 novemberében, hogy a frissítések jelentősen rontottak az online egészségkommunikáció minőségén: az EgészségKommandó által hitelesnek minősített weboldalak meghatározó hányadának csökkent a látogatottsága, és számos egészségügyi kulcsszóra keresve megbízhatatlan oldalak, fórumok törtek a találati lista elejére a Google bugyraiból. Mindez egyértelműen ellentétes a betegek érdekeivel.
A 2019. márciusi frissítés
Március elején egy „2019 March Core Update” nevű – nem hivatalosan Florida 2-ként becézett – algoritmusfrissítés zajlott le a Google keresőmotorjában. A jelek szerint ennek a célja a sok zavart okozó Medic és Birthday update-ekben elkövetett bakik vagy koncepcionális hibák kijavítása. Ezt támasztja alá, hogy a Search Engine Roundtable felmérése szerint a válaszadók 57 százaléka máris forgalomnövekedést észlelt a frissítésnek köszönhetően, a Sistrix SEO blogja szerint pedig a most érintett cégek 75 százalékát vaskosan érintették a tavalyi frissítések is.
Az ALH Consulting elemzése arról számol be, hogy míg a nagyobb szereplők nominálisan többet veszítettek a módosításkor, a folyamatnak már középtávon is kifejezetten az olcsóbb vagy trükköző szereplők a vesztesei. Ezzel szemben azok a vállalkozások, amelyek értik a SEO jelentőségét, jó szakértőkkel dolgoznak, felkészültek, és időben reagáltak az eseményekre, nem rontottak látogatottságukon, sőt, gyakran jelentős növekedést értek el. A fejlődés iránya tehát valójában jó, ám ha egy cég továbbra is az élmezőnyben akar maradni, akkor össze kell szednie magát.
Mit tehetünk?
A Google szerint nem sokat. Nincsenek sablonszerű megoldások a forgalom stabilizálására. Voltaképpen már az is egy szakmai kihívás, hogy az oldal tulajdonosa megtudja, hogy pontosan min kell változtatnia az előkelőbb helyezéséért.
Érdemes minden online vállalkozásnak szembenéznie a történet tanulságaival. Egyrészt a Google-motor változásai ellen nehéz védekezni – látható, hogy még a nagy oldalak forgalma is jelentősen csökkenhet. Az algoritmust önmagában nem igazán hatja meg a cégméret vagy a szakmai kiválóság, azokat az oldalakat szereti, amelyekkel valóban törődnek üzemeltetői. Jó ötlet lehet tehát a weboldal átalakítása, új technológiák alkalmazása, jobb tartalmak, új struktúrák létrehozása, a linképítés is, ám mindez sok pénzbe kerülhet, amivel persze főleg a nagyok rendelkeznek. A kisebbeknek mindent maguk kell kitalálniuk és megvalósítaniuk, vagy szakértőhöz kell fordulniuk, hogy pontosan megtudhassák, hogy hol kell javítani láthatóságukon.
Másrészt az algoritmusmódosításoknál bekövetkező forgalomcsökkenés egyvalamit biztosan jól mutat: nincs idő a tétlenkedésre, a verseny minden újabb frissítéssel élesedni fog. Eljött az ideje a weboldal nagytakarításának és az online marketing újragondolásának, azaz a tervezésnek és a fejlesztésnek, mert ebben a versenyben csak az maradhat az élen, aki naprakész, minőségi tartalmat, valamint modernebb megoldásokat tud kínálni a látogatóknak.