Egy apró figyelmetlenség, és már tönkre is mentél

A Google mostani algoritmusfrissítése a hazai vállalkozásokat is érintette, a friss adatok szerint a vállalkozások közel 60 százalékának változott a forgalma a keresőóriás algoritmusának frissítését követően. Az ALH Consulting elemzése szerint most az olcsó és inkorrekt megoldásokat használó cégek jártak rosszul.

A világhálón kereskedő vállalkozások ki vannak szolgáltatva a keresőmotorokat hangoló mérnököknek, hiszen az algoritmus dönti el, hogy melyik vállalkozás lehet az első találati oldalon, és ki az, aki láthatatlan marad a versenyben. A Google nem csinál abból titkot, hogy a megfelelő láthatóság elérése így vagy úgy, de sok erőforrást igényel: a megvásárolt hirdetések, a napjainkban reneszánszát élő SEO-eszközök vagy szakemberek munkája mindenképpen törődést és pénzt igényel.

Amikor megváltozik az algoritmus, borul az addigi sorrend

A hátrébb kerülő kivállalkozások termékeire, szolgáltatásaira nehezebben találnak rá a lehetséges vásárlók. Egy komoly látogatócsökkenés pedig akár tönkre is vághatja a gyanútlan honlap-tulajdonost. A nap végén azok maradnak állva – azaz a keresési listák élvonalában –, akik folyamatosan figyelik és értik a változásokat, gyorsan reagálnak, és ismerik a megfelelő megoldást.

A kevesebb erőforrással rendelkező kis- és középvállalkozások törékenyebbek, a tapasztalatok szerint pedig nem ritka, hogy egy algoritmusváltozás következtében akár a felére zsugorodik egy online értékesítő cég forgalma, ami végzetes lehet. Ez a folyamat hosszú távon egyértelműen azok malmára hajtja a vizet, akik több pénzt és időt szánnak a keresőoptimalizálásra.

B2B-ben is fontos a SEO - Kép: Pixabay

Egy korábbi frissítés tapasztalatai

2015-ben úgy módosították a Google keresőalgoritmusát, hogy a rangsoroláskor előnyben részesítse a mobilkészülékekre optimalizált oldalakat, azon belül is a felhasználóbarát „pinch and zoom” funkciót használó lapokat. Egy akkori felmérés szerint az 1000 megkérdezett vállalkozás 42 százaléka érzékelte a látogatások váratlan csökkenését, 32 százalékuk pedig az értékesítési számokat illetően is visszaesést tapasztalt.

Akkor meglehetősen furcsa választ adott a Google a csökkenésekre: „Az oldalak nem tűnnek el a keresőmotorból, és még elérhetnek jobb helyezést, ha például jobb tartalmakat hoznak létre.”

Filléres startup-marketingtrükkök 2019-re
A startupok indításánál mindig kötelezően előkerülő elem a marketing. Lehet egy ötlet, megoldás bármilyen jó, arról értesülnie kell a potenciális célcsoport tagjainak. Általában egy kezdő vállalkozás még nem rendelkezik olyan anyagi és kapcsolati háttérrel, hogy profi marketinggel tudja hirdetni magát, de nem kell elkeseredni, hiszen a probléma orvosolható. A hatékony online marketinghez számtalan lehetőség lelhető fel az interneten, akár freemium modellben is.
Medic Update: ahol dolgozik a fűrész, ott hull a forgács

A keresési algoritmust 2018 augusztusában és októberében is módosították, ezek a frissítések „Medic update” és „Birthday update” néven híresültek el. A frissítés célja természetesen a keresés hatékonyságának a javítása, volt azonban valami nagyon félresikerült, és sok volt a váratlan kellemetlenség. A változtatások elsősorban az egészségügyben végeztek pusztítást,, és olyan mértékben borították fel a kulcsszavas keresések eredményeinek találati sorrendjét, hogy a szakmai képviseletek világszerte tiltakozni kezdtek.

Hazai visszhangokkal is lehetett találkozni, a orvosokból, gyógyszerészekből, kommunikációs-média szakemberekből álló „Hiteles Egészség-Kommunikációért Egyesület (HEKE)” például azt jelezte 2018 novemberében, hogy a frissítések jelentősen rontottak az online egészségkommunikáció minőségén: az EgészségKommandó által hitelesnek minősített weboldalak meghatározó hányadának csökkent a látogatottsága, és számos egészségügyi kulcsszóra keresve megbízhatatlan oldalak, fórumok törtek a találati lista elejére a Google bugyraiból. Mindez egyértelműen ellentétes a betegek érdekeivel.

A 2019. márciusi frissítés

Március elején egy „2019 March Core Update” nevű – nem hivatalosan Florida 2-ként becézett – algoritmusfrissítés zajlott le a Google keresőmotorjában. A jelek szerint ennek a célja a sok zavart okozó Medic és Birthday update-ekben elkövetett bakik vagy koncepcionális hibák kijavítása. Ezt támasztja alá, hogy a Search Engine Roundtable felmérése szerint a válaszadók 57 százaléka máris forgalomnövekedést észlelt a frissítésnek köszönhetően, a Sistrix SEO blogja szerint pedig a most érintett cégek 75 százalékát vaskosan érintették a tavalyi frissítések is.

Szép csendben változott a Google algoritmusa
2018-ban a Google hirdetési felülete nagy változáson ment keresztül. A reflektorfénybe az új kinézetű, ráncfelvarrott felület került, ami a szakmán belül is sokakat megosztott. Tavaly a Google véget vetett a türelmi időszaknak, és kötelezővé tette az új felület használatát.
A magyar forgalmi adatok szerint a vállalkozások itthon is megérezték a változás hatásait. Kevés a következmények értékeléséhez rendelkezésére álló adat; egyes, népszerű egészségügyi oldalak furcsa módon a tavalyi és a mostani frissítéssel is veszítettek, míg a kisebb egészségügyi szolgáltatók és portálok viszont inkább javulást könyvelhettek el.

Az ALH Consulting elemzése arról számol be, hogy míg a nagyobb szereplők nominálisan többet veszítettek a módosításkor, a folyamatnak már középtávon is kifejezetten az olcsóbb vagy trükköző szereplők a vesztesei. Ezzel szemben azok a vállalkozások, amelyek értik a SEO jelentőségét, jó szakértőkkel dolgoznak, felkészültek, és időben reagáltak az eseményekre, nem rontottak látogatottságukon, sőt, gyakran jelentős növekedést értek el. A fejlődés iránya tehát valójában jó, ám ha egy cég továbbra is az élmezőnyben akar maradni, akkor össze kell szednie magát.

Mit tehetünk?

A Google szerint nem sokat. Nincsenek sablonszerű megoldások a forgalom stabilizálására. Voltaképpen már az is egy szakmai kihívás, hogy az oldal tulajdonosa megtudja, hogy pontosan min kell változtatnia az előkelőbb helyezéséért.

Érdemes minden online vállalkozásnak szembenéznie a történet tanulságaival. Egyrészt a Google-motor változásai ellen nehéz védekezni – látható, hogy még a nagy oldalak forgalma is jelentősen csökkenhet. Az algoritmust önmagában nem igazán hatja meg a cégméret vagy a szakmai kiválóság, azokat az oldalakat szereti, amelyekkel valóban törődnek üzemeltetői. Jó ötlet lehet tehát a weboldal átalakítása, új technológiák alkalmazása, jobb tartalmak, új struktúrák létrehozása, a linképítés is, ám mindez sok pénzbe kerülhet, amivel persze főleg a nagyok rendelkeznek. A kisebbeknek mindent maguk kell kitalálniuk és megvalósítaniuk, vagy szakértőhöz kell fordulniuk, hogy pontosan megtudhassák, hogy hol kell javítani láthatóságukon.

Másrészt az algoritmusmódosításoknál bekövetkező forgalomcsökkenés egyvalamit biztosan jól mutat: nincs idő a tétlenkedésre, a verseny minden újabb frissítéssel élesedni fog. Eljött az ideje a weboldal nagytakarításának és az online marketing újragondolásának, azaz a tervezésnek és a fejlesztésnek, mert ebben a versenyben csak az maradhat az élen, aki naprakész, minőségi tartalmat, valamint modernebb megoldásokat tud kínálni a látogatóknak.

Hogyan hódítsunk meg egy robotot?
Elég körülnézni a hazai weboldalakon ahhoz, hogy rájöjjünk: sajnos a keresőoptimalizálás sokak számára még mindig a kulcsszó babonás hajtogatását jelenti. De ami rossz a konkurenciának, az jó nekünk, mert ennek köszönhetően óriásit léphetünk előre ezen a területen, szakértőnk új Google-algoritmusokon alapuló tippjeivel.

Véleményvezér

Elszabadultak a Magyar Posta árai

Elszabadultak a Magyar Posta árai 

Ez most nem finom.
Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak

Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak 

Az egykori magyar sikerágazat rosszul teljesít.
Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t

Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t 

Lassan bármerre megyünk kisebb árakkal találkozunk, mint itthon.
Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort

Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort 

Reméljük lesz indiai szelfi is.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo