“Az okostelefonok elterjedése számos lehetőséget kínál a vállalkozásoknak. Ma már egyszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni, mint csatornát. Aki időben lép, versenyelőnyhöz juthat” - vélekedik Wolf Gábor a Marketing Commando vezető tanácsadója. (A mobilra optimalizált weboldal külföldi szakértők szerint is része az idei év 5 mindenképpen követendő trendjének. Itt megtalálja a többit is.)
Jobb megbarátkozni a mobilbarát honlap gondolatával
Bár eleinte leginkább az üzletemberek, valamint a fiatal, úgynevezett Y és Z generáció körében volt általános az okostelefon használata, mára egyre nő a felhasználók száma. Mindennapossá vált a mobilon való email olvasás, internetes böngészés és keresés, QR kód beolvasás, valamint applikációk letöltése és használata.
“Ha valaki ezentúl honlapot készít, vagy felújítja a honlapját, feltétlen mobilra optimalizált legyen!” – tanácsolja Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.
Azonban ez nem a honlap kicsinyített mását jelenti. Lényegében egy új, egyszerűsített, a lényegre koncentráló honlapot. Mobilon nem kell sok szöveg, nem kell sokat “győzködni” a vevőt, azonnal a lényegre lehet térni egy releváns ajánlattal. Érdemes telefonszámot, akár ingyen hívható zöld számot szerepeltetni a mobilbarát honlapon, ami egyetlen gombnyomással hívható – elvégre telefonról beszélünk.
Ha telefonálásra ösztönözzük a vevőt, a siker érdekében érdemes egy értékesítési szöveggel készülni. Például egy üzlet külön telefonszámot dedikálhat erre a célra, és ha valaki azon jelentkezik meg lehet kérdezni, hogy itt van-e a közelben és be lehet hívni az üzletbe.
A mobiltulajdonosok egyre többször használják internetezésre készüléküket: a felhasználók 76 százaléka napi szinten kapcsolódik a világhálóra, szemben a 2012-ben mért 63 százalékkal. A nők kétharmada és a férfiak fele „meztelennek” érzi magát, ha nincs karnyújtásnyira az okostelefonja, és rendszerint ki is használják a közelséget: elsősorban az ágyban, lefekvés előtt vagy ébredés után nyomkodják telefonjukat, de tévénézés és számítógépezés közben is szívesen előveszik azt, sőt, a megkérdezettek 40 százaléka még a mosdóba is magával viszi készülékét.
Az okostelefon tulajdonosok rendszeresen nézik a telefonjukon az emailjeiket. Ezért fontos, hogy az online hírlevelek könnyen olvashatóak legyenek mobiltelefonon is. Ez az úgynevezett reszponzív email, amikor a megjelenés alkalmazkodik ahhoz a mobil eszközhöz, amelyen éppen nézik.
A legjobb, ha csak szöveg és link szerepel az emailben. A linket javasolt gombként megjeleníteni, mert az okostelefon képernyője kicsi, ezért a levélben szereplő linkre nehéz rákattintani. A levélben lévő fotó ugyancsak legyen hivatkozás, mely a honlapra mutat.
QR kód
Az okostelefon egyik legkézenfekvőbb marketing célú alkalmazása a QR kód használata. A szórólapokra, névjegyekre, Dm-ekre ma már kötelező QR kód elhelyezése. Például egy dél koreai cég után egy magyar pékség csinálta meg először a QR-es posztert. A plakáton az egyes termékek képe alatt egy QR kód volt, melyet beolvasva a termék a webshop kosarába került és azonnal meg lehetett vásárolni.
Légy appra-kész
Ha a vevők rendszeresen visszatérnek, huzamosabb ideig használják a vállalkozás termékét illetve szolgáltatását, vagy magas a termék nyereségtartalma, megfontolandó mobil alkalmazás, úgynevezett applikáció használata.
A kis- és közepes vállalkozások számára javasolt sablonok használata, mert így kész megoldást kaphat kézhez évente nagyjából egy okostelefon áráért. A Marketing Commando is használt már ilyet az egyik konferenciáján, amikor a rendezvény programja, a helyszín rajza és még számos információ volt elérhető.
Ha egy vállalkozás szeretne saját applikációt fejleszteni az úgynevezett mobil web app használata javasolt – kezdetben mindenképpen, mert az olcsóbb, kereshető a keresőkben és bármilyen operációs rendszerű telefonnal használható.
Közösségi média a mobilon
Nagyon sokan – néhányan már-már addiktív módon - követik a Facebook bejegyzéseket napközben az okostelefonjukról. Azonban a hosszabb bejegyzéseket nehéz a mobil eszközök kisméretű képernyőjén elolvasni, ezért érdemes időközönként rövidebb bejegyzéseket és képeket posztolni.
Akárhányszor megjelenik egy új csatorna, akkor a hagyományos utak felszabadulnak. Az Ipsos által publikált Mobinauta felmérés rámutatott, hogy az okostelefon felhasználók - bár egyre több funkcióját használják a készüléküknek - a legtöbbet még mindig telefonálásra használják. Azonban egyre többen hirdetnek online, ami maga után vonja, hogy a hagyományos módszerek hatékonysága megnő az egyre csekélyebb reklámzaj miatt.
Ez elhozhatja a telemarketing és az sms második aranykorát. Az sms ráadásul – amellett, hogy nagyon hatékony, mert szinte mindenki megnyitja - egy nagyon egyszerű módját is kínálja az okostelefon kiaknázásának: linket küldhetünk az üzenetben, amit aztán könnyedén meg lehet nyitni. Emellett egyre népszerűbb az mms, azaz képes üzenet küldése, melyre az egyik mobil szolgáltató kedvező konstrukciót kínál fogyasztói és céges ügyfelekre is.
Mi a jövő?
A trendek alakulását szemlélve az okostelefon lehet a jövő TV-je, a jelentőségét és az elterjedését tekintve. Olyan nélkülözhetetlen eszközzé kezd válni, amire eddig nem volt példa, hiszen a böngészés, email olvasási funkciók mellett olyan fontos használati tárgyak alternatívája, mint az ébresztőóra, a számológép, GPS, vagy a zenelejátszók.
Ez magyarázza, hogy az okostelefon tulajdonosok egy része még az ágyba is magával viszi a készülékét és negyven százalékuk ellenőrzi az emailjeit még mielőtt kikelne az ágyból. “Ha már így van, miért ne olvashatná a mi hírlevelünket, vagy Facebook bejegyzésünket. Érd el, hogy az ügyfeled lefeküdjön Veled” – jegyzi meg Wolf Gábor. Hozzátette: nincs mire várni, most kell csatlakozni a kis- és közepes vállatoknak az okostelefon trendhez.