Ciki lett az építőipar, marad a szakemberhiány

Általános iskolákban népszerűsítette az építő szakmákat a Mapei Kft. az elmúlt hetekben. Lehangoló a helyzet. Senki nem akar építő szakmát tanulni. Markovich Béla társadalmi összefogást sürget, mert ha ez így megy tovább, katasztrofális helyzetbe kerül az építőipar.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Mapei Kft. október és november folyamán három általános iskolában mintegy kétszáz továbbtanulás előtt álló diák számára tartott előadást, melyben bemutatták az építő szakmák szépségeit és perspektíváit.

Az előadássorozat a Mapei Kft. által kidolgozott építő életpálya modell keretében került megrendezésre. Célja az építő szakmák népszerűsítése a fiatalok körében. Az vállalat tapasztalatai és felmérései szerint ugyanis a fokozódó szakemberhiány egyik fő oka, hogy egyre kevesebb fiatal választja az építő szakmákat.

Kép:Pixabay

Ki fog így építeni?

Ha ez így folytatódik az katasztrofális következményekkel jár. Már most alig találni szakembert, beruházások csúsznak, egyre borúsabbak a kilátások. Az előadássorozat eddigi három állomásából volt olyan általános iskola, ahol egyetlen diák sem megy szakképző iskolába.

„A probléma összetett. Például arra az előadássorozat világított rá, hogy a fiatalok nem is ismerik az építő szakmákat, sok alapvetőnek tűnő szakma létezéséről egyáltalán nem is tudnak. A kőművest, festőt még ismerik és tudják mit csinál, de bármennyire hihetetlen, a többség tudása itt meg is áll. A probléma jobb megismerése és megértése érdekében további felméréseket tervezünk, mert úgy tűnik, hogy hiába az egyes mesterségek népszerűsítése, ha nem tudják mit is takar valójában” – mondta Markovich Béla a Mapei Kft. ügyvezetője.

Rengeteg új és még több megszűnő cég az építőiparban
Fokozatosan közeledik a cégtörlések és új cég alapítások száma egymáshoz, ám összességében még így is 4 764-gyel csökkent az október 1-jén mért működő cégszám az egy évvel korábbi állapothoz képest. Nem úgy az építőiparban, ahol az év harmadik negyedévében több mint háromezer új cég alakult, a nyár utolsó hónapjában pedig a szektor teljesítményének növekedése a legmagasabb volt az EU-ban – a KSH közlése szerint.
Lenne perspektíva

Holott mindazt amire a fiatalok vágynak, azt az építőipar biztosítani tudná. A vállalat készített egy felmérést 2017. májusában, ahol százötven 12-13 éves fiatalt kérdezett meg, milyen jövőt képzelnek el maguknak. Szinte senkinek az álmai között nem szerepelt az építőipar. Ugyanakkor a válaszadó fiatalok 44%-a aggódik a bizonytalan jövő miatt, hogy nem keres elég pénzt, nem lesz munkája, vagy nem fogja szeretni.

Ez utóbbi már csak azért is elgondolkodtató, mert egyre több a pályaelhagyó diplomás, akik valamilyen kézműves szakmára cserélik az íróasztalt. Az ő elmondásuk szerint az alkotó munka élménye és a munka látványos eredménye és a szabadság a váltás indoka.

Kétségtelen tény, hogy nem mindenkit elégít ki a pusztán szellemi, vagy adminisztratív munka. Azonban sok fiatal akarata ellenére – vagy családi, társadalmi nyomásra - választ „fehér galléros” hivatást. Igazi tehetségek kallódnak el, akik kiváló szakemberek lennének, de más területeken középszerűvé válnak.

Ciki lett

Holott ma az építőipari szakmák versenyképes béreket, biztos megélhetést és gyors karrier lehetőséget kínálnak. A legnagyobb hiány éppen a jó képességű, vállalkozó szellemű szakemberekből van, akik egy mikrovállalkozást irányítva akár egy kész ház megépítésére is képesek. Márpedig ilyen szintre nagyon hamar el lehetne jutni egy fiatal szakembernek.

Markovich Béla szerint, ahhoz, hogy a helyzet megváltozzon, társadalmi összefogásra van szükség. Hiszen az, hogy mára a nem fehér galléros szakmák «cikivé» váltak, a társadalom felelőssége is. Ha nem ismerik el például az építő munkákat, ha a benne dolgozók nem kapnak megbecsülést, akkor a fiatalok nem fogják választani. A kreatív és alkotó fiatalokat ösztönözni kell, hogy ismerjék meg az építő szakmákat, hátha ott találják meg a hivatásukat. Ez a Mapei Kft. építő szakmákat népszerűsítő iskolai kampányának a célja. Idén még öt állomást tervez a vállalat.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo