Bezárt üzletek, zuhanó forgalom: mit nem vásárolnak a magyarok?

Az iparcikkes boltok piacvesztése 600 milliárd forint volt 2020-ban, a mélyrepülésük januárban is folytatódott. Ruhát, könyvet, játékot és bútort nem vásároltak mostanában a magyarok, ami miatt sok üzlet végleg bezárni kényszerült.

2021 januárjában a heti monitoros statisztika a hagyományos boltok körében 0,1 százalékos növekedést jelzett. Egy tizedes pontosság mellett ennél kisebb növekedés nincs is - írja friss elemzésében a Blokkk.com.

Az összeállítás szerint a részletek kísértetiesen hasonlítanak a korábbi hónapok mutatóira, így az élelmiszeres, napicikkes piac nőtt, az iparcikkes és az üzemanyag vásárlás zuhant megint. Újdonság, hogy csökkent a gyógyszerkereskedelem 5 százalékkal az előző év januárjához képest, feltehetően a nagy influenza járvány elmaradása miatt. Így a január havi végleges boltos mutató is előreláthatóan mínuszban fog mozogni - véli az elemzés.

Az éves boltos mérleg jó, de méretes zuhanások is vannak benne

A boltos világ 99,8 százalékos volumen mutatója még jól is mutat a jelenlegi járvány sújtotta gazdasági környezetben, hiszen azt jelzi, hogy 2020-ban összességében mennyiségben számolva nem is csökkentek a vásárlások. A decemberi 3,2 százalékos visszaesés is inkább kisebb hullámvölgynek tűnik, hiszen az év utolsó hónapja a karácsonyi ünnepek miatt ugrik meg, de hát most visszafogottabbak voltak a családi összejövetelek és az ajándékvásárlás is.

augusztus szeptember október november december 2020 éves 2021 január
-1,2% -1,6% -2,4% -0,3% - 3,2% -0,2% -1%*
(Forrás: Blokkk.com/KSH, érték: kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos időszakához képest, 2021*/január: becslés heti monitoros online kasszaadat alapján, becsülve a boltokra külön számolható inflációval és a webáruházi forgalommal (web kasszaadat nincs), 2020: becslés, előbbiek alapján)
Ajándékvásárlás, téli vásár, minden ugrott, húzzák lefelé a redőnyt sokan, csak éppen egyes iparcikkes boltok piaca nem csúszik feljebb az utóbbi hónapokban. A nagy boltos átlag mögött ugyanis egy mély zuhanás is meghúzódik. Az élelmiszeres, naipcikkes vásárlások még nőnek is, mennyiségben 3 százalékos ütem körül szóródva továbbra is, de egyes iparcikk féleségekből méretes a piac zuhanása.

heti monitoros bontás

üzlettípus szerinti havi bontás

visszaesés

TEÁOR (3 jegy) TEÁOR (4 jegy) dec 1-31 dec 9-jan 8 jan 1-jan 25
egyéb háztartási cikk textil, vasáru, festék, üveg, szőnyeg, fal-, padlóburkoló, villamos háztartási készülék, bútor, világítási eszköz -17,5% -17,1% -17,1%
kulturális, szabadidős cikk könyv, újság, papíráru, zene-, videofelvétel, sportszer, játék -24,6% -26,2% 25,2%
egyéb, máshova nem sorolt áru ruházat, lábbeli,  bőráru, dísznövény, állateledel, óra-, ékszer, foto-, optika, használt cikk -14,6% -15,5% -11,6%
(Forrás: Blokkk.com/KSH, Heti monitor, december 1-31., december 9-január 8., január 1-25., érték: folyóár, online kasszaadatok, hagyományos boltok (webáruház nélkül), egyéb, máshová nem sorolt: gyógyszer is, de azt külön kiemeli a heti monitor)
A havi statisztika is méretes zuhanásokat mutat. Ahol esés volt, ott 600 milliárd forint esett ki az érintett boltos kör piacából:

üzlettípus

piacvesztés

december éves értékben
ruházat, lábbeli -31,6% -24,5% -182 milliárd forint
bútor, műszaki cikk -17,4% -9,9% -81 milliárd forint
könyv, újság, papíráru -25,2% -21,6% -22 milliárd forint
használt cikk -27,3% -25,6% -11 milliárd forint
üzemanyag -10,5% -9,9% -292 milliárd forint
jármű -16,8% -7,6% -18 milliárd forint
(Forrás: Blokkk.com/KSH, havi statisztika, kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos időszakához mérve)
A számítástechnika és egyéb cikkek, valamint az illatszerboltok forgalma nagyságrendjüket tekintve nem változott 2020-ban.

Össze is omlott a ruhás piac

A Blokkk.com másik elemzése szerint 2020-ban negyedével esett a ruházati boltok piaca, amivel a pénztárban hagyott összegeket nézve vissza is süllyedtek a butikok a 2015-ös szintre. Mennyiségben, darabban számolva még az alá is csúszott az éves mérleg. A legvészesebb hónap az iparcikkes boltzáras április volt, 90 százalékkal esett a ruházati boltok piaca. Az év eleji és a júliusi hónapokat leszámítva egyszer sem érte el a korábbi szintet a havi mutató, év végén - novemberben, decemberben - is harmadával, negyedével buktak a ruhás boltok, mindebből kerekedett ki az éves mérleg:

2015

2016 2017 2018 2019

2020

+12,1% +9% +8,5% +3,4% +4,9% -24,5%
565 md.ft 619 md.ft 674 md.ft 702 md.ft 743 md.ft 561 md.ft
(Forrás: Blokkk.com/KSH, változás: kiigazítatlan volumen index, érték: folyóár (online kasszaadat)
A teljes ruházati piac ennél azonban nagyobb, hiszen számos bolt árul különféle ruházati terméket úgy, hogy nem ez a tevékenységének a fő terepe. A 2020-at megelőző 2019-es évben a teljes ruhás piac értéke ezer milliárd forint volt (ebben a turkálók is benne vannak, de például a hipermarketek, vagy éppen a különféle vegyesboltok is).

Természetesen a weben is veszünk ruhát az előbbieken túl, nem is keveset, de a nagyobb piac a hagyományos bolt itt is (a webáruházi teljes forgalom 20-25 százaléka ruházat, 200 milliárd forint feletti vásárlási értékkel, ennyi volt a járvány előtti időszakban).

Sok ruházati bolt be is zárt, ez főleg a plázákban szembetűnő. A ruházati boltok száma 20 ezer körül mozgott öt évvel korábban, 2019 végére ez három ezerrel csökkent. 2020 első félévében a statisztika további félezres leépülést mutatott, de a végső tehertétel a második félév volt.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo