Beszélő színek: ne hagyjuk figyelmen kívül a lélektani hatást

A színek érzéseket generálnak. Az érzések cselekvést. A cselekvésekre ösztönzés pedig bevételt növelhet. Melyek ezek a színek, amelyekről elmondhatjuk, hogy vásárlásra ösztönző cselekvést generálhatunk? Milyen színeket válasszunk, ha a nyomtatás után vevőmágnesként működő kiadványt akarunk a kezünkbe kapni? Szakértőnk segítségével elmélyedünk a nyomdai munkákban, kiadványoknál szórólapoknál használt színek világában.

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Színes világban élünk. A színek némelyike élénkítően, míg a másik nyugtatóan hat ránk. Az üzleti tárgyalásra való felöltözés, az iroda, különösen a tárgyaló berendezése és persze a különféle arculati és kreatív anyagok készítése során érdemes figyelembe venni a színek pszichológiai és akár élettani hatását.

Milyen érzéseket, gondolatokat társítunk a nyomdai színekhez? Milyen fizikai érzelmek társíthatóak a színekhez?

Fizikai megjelenésük szerint a színek lehetnek:

  • tiszták (sárga, vörös, kék)
  • egyirányúak (fehér és fekete)
  • többirányúak (tarka szín)
  • telítettek (egy adott szín legtisztább színű képviselője)
  • tompítottak (a szín feketével való sötétítése)
  • másodlagosak (valamely két tiszta szín keveredéséből létrejövő színek, úgymint narancs, zöld, viola)
  • derítettek (a telített szín fehérrel világosítva)
  • tört színűek (két tarka szín keveredéséből keletkező harmadik szín)
Kép: Pixabay

Párosított érzések

Már az ókor óta párosítunk érzéseket a színekhez. Hippokratész az ember vérmérsékletét a következőképpen párosította a színekkel:

  • szangvinikus – vörös
  • kolerikus – sárga
  • melankolikus – fekete
  • flegmatikus – fehér.
A címerek a következőként használják a színeket:
  • bátorság – vörös,
  • őszinteség – kék,
  • tisztelet és hűség – sárga,
  • állhatatosság – narancs,
  • méltóság – bíbor,
  • kötelességtudás – fehér,
  • termékenység, remény – zöld.
Hangulati hatás szerint megkülönböztetjük a következőket:
  • hideg (kék és árnyalatai) színnel történő nyomtatást
  • meleg (vörös és árnyalatai – narancs, barna stb.) színnel történő nyomtatást
  • semleges (a meleg és hideg határán helyezkednek el, de leginkább a szürke és árnyalatai) színnel történő nyomtatást.
Szerzőnkről:
Több mint 30 éve foglalkozik nyomdai grafikai kivitelezéssel. Pályafutása során több mint 1200 cégnek volt segítségére, arculati elemeiknek megalkotásával. Legnagyobb szakmai elismerését 2013-ban kapta, amikor Ferenc pápa megválasztása alkalmából a Köztársasági elnök az általa tervezett, bőrkötéses Szent Pál levelei könyvet adta át ajándékul a katolikus egyházfőnek. Grafikusként hiszi, hogy a jó grafikai kivitelezésnek üzletteremtő ereje van. Elhivatott, hogy a hazai kkv-k eljussanak arra a szintre, amikor a brandjüknek megfelelő arculatot építhetnek fel. Vevőszerző szóróanyagokat, katalógusokat alkothassanak.
Barna:

Kulcsszavak: földszín, anyaság, termékenység, szorgalom, gondoskodás

Az ókorban az egyszerűség, a vezeklés, alázat szimbóluma volt. A középkorban már a megvetésre, szegénységre, hallgatagságra utalt. Itt gondolhatunk a ferences rend barátainak öltözékére. Ma megbízhatóságot sugall.

Piros:

Kulcsszavak: tűz, vér, szerelem, veszély, háború

A piros szín hatására megemelkedik az adrenalinszint, ösztönzi a gyors döntéseket. A piros sötét árnyalatai dühöt, erőt és bátorságot is kifejeznek.Figyelemfelkeltő, cselekvésre ösztönző a szórólap-készítésnél, vagy izgalmas témát sejtet.

Narancssárga:

Kulcsszavak: vidámság, kreativitás, siker, öröm jelképe

Élénkítő hatással bír a szellemi tevékenységre. Tibetben és az őket megszálló Kínában a buddhista szerzetesek ruhájának a színe, mely az arany, és megvilágosodott gondolkodásra utal. Nyomtatásnál akkor használjuk, ha vidám témát vezetünk fel szórólap-készítésnél, plakátnyomtatásnál.

Amatőr logóval a cég is amatőrnek látszik
Sok cégvezető a költséghatékonyság jegyében olyasmin is spórol, amin nem kellene. Az egyik ilyen az arculat és logó megtervezése és elkészítése, márpedig ezen a területen drágán ráfizethetünk a spórolásra – figyelmeztet Kocsis Zoltán kreatív ügynökségi igazgató.
Sárga:

Kulcsszavak: öröm, boldogság, hatalom érzetét keltő, meleg szín

Figyelemfelkeltő szín, de ha túl sokáig jelen van, zavaróvá válhat. A világos sárga a jóság, a hit színe, ha narancsosabb, akkor a Nap és a melegség szimbóluma.

A zöldessárgát az irigységhez kapcsolják. Ha sötétebb árnyalatú a sárga, az már nem jelent jót, betegséget, visszaesést, magányosságot kapcsolunk hozzá.

Ha élénk sárga színt használunk a nyomtatás során, és sötét színű környezetben jelenítjük meg, feltűnő nyomdai terméket hozunk létre.

Lila:

Kulcsszavak: bölcsesség, intelligencia, fájdalom, bűnbánat

Egyensúly az értelem és a vágy, a bölcsesség és érzelmi világ között. Az intelligencia, alázat, fájdalom, bűnbánat jelképe. A kereszténységben a böjt, áhítat, a szomorúság, várakozás, igazság kifejezője.

A lila színt jellemzően azok a cégek kérik, amelyek személyiségfejlesztéssel foglalkoznak, vagy személyes, közvetlen kapcsolatot szeretnének partnereikkel.

Zöld:

Kulcsszavak: harmónia, termékenység, természet, fejlődés, fiatalság

A fiatalság mellett lehet a tapasztalatlanság, az éretlenség, naivság jelképe is. Kellemes, pihentető szín az ember számára. A kereszténységben a halhatatlanság, feltámadás színe. A sötétzöld pénzt jelent és anyagiasságot, de kapcsolják a méreghez is. A zöld ellentéte a piros színnek, gondoljunk a jelzőlámpára. Piros – tilos, zöld – szabad.

Kiadványban legyél maximalista
A kiadványok, prospektusok még ma is a leghatékonyabb marketingeszközök közé tartoznak, de csak akkor tudod eljuttatni a célközönségedhez az üzenetedet, csak akkor lesznek elkészült kiadványaid vevőszerző kiadványok, ha jól kommunikálható és figyelemfelkeltő képek és tipográfiai elemek jelennek meg benne – figyelmeztet szakértőnk, Kocsis Zoltán, aki öt plusz egy tippet ad a vállalkozásoknak, hogy mire ügyeljenek nyomtatványaik megálmodásánál.
Kék:

Kulcsszavak: megfoghatatlanság, végtelenség, remény, hűség, bölcsesség, intelligencia, bizalom, igazság

Gyakran használjuk a tisztaság, a levegő és a víz jelképeként is. A világi uralkodók színe volt, ami az égi származásra utal. Inkább a férfiak színe, mint a nőké. A szín árnyalatainak is van jelentése, például a sötétkék a bölcsességet, tudást, egyensúlyt szimbolizálja.

A kék szín nyomtatását olyan nyomdai termékek készítésénél használjuk, ahol hivatalosak szeretnénk maradni. Ilyen egy beszámoló vagy jelentés, céges prospektus, levélpapír vagy névjegy nyomtatása.

Szürke:

Kulcsszavak: semlegesség, hétköznapiasság, szomorúság, melankólia, fásultság, egyhangúság és unalom

A szürke szín utal minden érzésre, ami távol kerül, passzivitásba merül. A szürke színt a hivatalos megkeresések esetén használjuk, a leggyakrabban levélpapír, jegyzettömbnyomtatás, űrlapok készítése esetén.

Fehér:

Kulcsszavak: tisztaság, ártatlanság, egyszerűség, jóság, tökéletesség, szüzesség

A fekete és a fehér szembeállításában a fehér pozitív töltéssel bír. A fehér a frissességet is jelenti, gondoljunk a leesett friss hó színére. A fehér szín kapcsolatban áll a halállal (halotti lepel, gyertya, szellem) is. Az égi istenek állatainak a színe is fehér. A fehér virág gyermekáldást jelent. A kereszténységben a feltámadás, az öröm, vigasság, béke és jóakarat kifejezője.

Fehér színt nyomda nem használ, mert a papírok eleve fehérek, így fehérrel történő nyomtatás fehér papírra értelmetlen lenne. Megjegyzendő azonban, hogy más nyomdai iparágakban (szita- vagy flexonyomtatás) viszont jól használható anyagában színezett papíroknál, például amikor barna nátronpapír alapú meghívóra vagy dobozra fehérrel nyomtatnak.

Fekete:

Kulcsszavak: halál, gonoszság, betegség, mélység, de az eleganciát is jelöli.

A kereszténységben a fekete a bűn, bűnhődés, gyász jelképe. Világtól, élettől való elfordulást, titokzatosságot, káoszt jelent. Az élet ellentéte. Fekete ruhát öltünk ünnepi és különleges alkalmakkor. Ez az a szín, amely az összes többi szín ellentéte. Fekete nyomtatás főleg szövegek esetében történik, így bármilyen meghívó, könyv, 1-2 színes plakát vagy szórólap, űrlapok, nyomtatványok vagy egyéb nyomdai termékek esetén használjuk.

Mindenkinek világossá válhatott, hogy milyen jelentős szerepe van a kiválasztott színnek, előző tudásanyagunkban pedig azt is jeleztük, hogy ennek a színnek mindig ugyanolyannak kell lennie, legyen szó névjegyről, levélpapírról, borítékról.

Szerző:

Kocsis Zoltán

Kreatív Ügynökségi igazgató

Idea Fontana Kft.

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon 

Magyar Péter és a kormánytagok most Európa színe-java előtt vívnak egymással.
Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell 

Nem finom, de legalább nem is gusztusos.
Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A folyamatos kormányzati sikerpropaganda mellett csak a számok ne lennének.
Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen

Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen 

Ingyen utazásokat és hotelszámlákat vizsgálnak.
Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték

Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték 

Az izraeli miniszterelnök megígérte az irániaknak, hogy hamarosan megszabadítják elnyomóitoktól.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo