A rendszerváltás után, amikor megjelentek a nagy külföldi autógyártók Magyarországon, az alkatrészgyártó iparban szemléletváltásra volt szükség. Addig az állami gyárak tonnaszámra produkáltak, a szállítmányt felpakolták, elment, semmi utóélete nem volt a gyártásnak. Ma már a pótalkatrészeket is elő kell állítani. Igaz, ezekre öt év múlva jószerivel semmi szükség nincs, mert a piacon akkor már az újabb autómodellek viszik a prímet.
Régi & új szemlélet
- Tonna helyett darab
- Milliméter helyett mikron
- Szállítás napja helyett beszállítás perce, alkatrész sorrendje, pozíciója
- Centralizált szerkezet helyett keresztfunkciós team
- Kereskedő helyett projektmérnök
- Beszerzés helyett beszállítói, szolgáltatói hálózat
- Minőségellenőrző helyett minőségfejlesztés, operatív és stratégiai minőségbiztosítás
A nagy gépgyártó szektorokban a termelést vagy insourcinggal vagy outsourcinggal oldják meg a vállalatok. Amikor egy vállalkozás arra aspirál, hogy beszállítóvá váljon, „nem az kell, hogy minden házon belül legyen”, de a cégnek mindenképpen rendelkeznie kell „projektszervezési képességgel”, hogy mindent meg tudjon oldani, akár alvállalkozók bevonásával is, hangsúlyozta Holló László, aki például stratégiai partnerrel végezteti a tervezést. Ettől függetlenül bármikor elképzelhető, hogy egy résztevékenységet „behozunk házon belülre”.
„Az eredeti termékgyártó nem szívesen finanszíroz semmit” – szögezte le Holló, ezért fel kell arra készülni, hogy mind az alkatrész tervezését, mind a prototípus legyártását saját forrásokból kell megoldani. Ellenben ha sikerül elnyerni az eredeti termék gyártójának jóváhagyását, akkor jól járhat a beszállító. Mik az előnyei egy ilyen ügyletnek? Fizetőképes vállalatokkal való együttműködés, tervezhetőség, kevesebb ügyfélkapcsolati teher, fejlődési lehetőség. Arra viszont fel kell készülni, hogy az autómárkák 45-90 napos fizetési határidővel dolgoznak, tehát a cég cashflow-jára ügyelni kell.
Az értékes beszállító ismérvei
Mégis érdemes diverzifikálni. A Tisza Automotive például már nem csak a vezértermékéből él. „Ha nemcsak fröccsöntünk vagy formázunk, akkor tudjuk elhitetni, hogy jó beszállítók tudunk lenni” – vélekedett Holló. Amikor több komponensből álló, részegységekből összeszerelt alkatrészt gyárt egy cég, akkor már feljebb lépett a beszállítói ranglétrán. Minél összetettebb egy alkatrész, annál pótolhatatlanabb az előállítója.
Persze ez is relatív fogalom. Az alkatrészeket teljes egészében „megveszik tőlünk”, a dizájn is az autógyártó tulajdonába kerül, „nincs függőségi viszony. Ha nem jól teljesítünk, elviszik a gyártást”.