Bemutatkoznak az új Üzleti Etikai Díjas cégek

Idén minden korábbinál több, összesen 10 vállalatot talált érdemesnek a zsűri az immár 17. alkalommal kiosztott Üzleti Etikai Díjra. A díjazott kis- és középvállalatok, nagyvállalatok és multinacionális cégek, számos különböző szektorból érkeztek. Megmutatjuk, mit és hogyan csinálnak!

A 2016-os Üzleti Etikai Díj nyertesek a díj alapítóival
Kép:Hatlaczki Balázs

Az immár 17. alkalommal átadott Üzleti Etikai Díj 2000 óta az üzleti élet rangos elismerésévé vált. A díjat László Ervin professzor, a Budapest Klub elnöke és Demcsák Mária, a Piac & Profit üzleti magazin alapító főszerkesztője azzal a szándékkal hozta létre, hogy minden évben a magyar társadalom figyelmének középpontjába kerüljenek azok a hazai vállalkozások, amelyek tevékenységükkel, magatartásukkal példát mutatnak a felelős, etikus gazdálkodásban, üzleti jelenlétben, és erősítik a társadalom és az üzleti szféra közötti bizalmat. Az alapítás óta eltelt 17 évben a díj presztízse folyamatosan nőtt, ami azt is jelzi, hogy a tudatosság, a társadalmi elkötelezettség és az élhető, fenntartható világ fennmaradása iránti felelősség egyre hangsúlyosabban szerepel a hazai vállalatok értékrendjében.

A díjat évente egyszer az alapítókból, valamint a korábbi években díjat kapott cégek első számú vezetőiből álló zsűri ítéli oda.Idén a gazdasági szervezetek, kamarák és egyéni jelölések eredményeképpen 46 cég adott be értékelhető pályázatot: 25 kisvállalat, 7 középvállalat, 6 nagyvállalat és 8 multinacionális vállalat.

2016-ban a zsűri minden korábbinál több, összesen 10 vállalatot talált érdemesnek az Üzleti Etikai Díj átvételére. 3 kisvállalatnak, 2 középvállalatnak, 2 nagyvállalatnak és 3 multinacionális vállalatnak adták át az elismerést november 16-án, ünnepélyes díjátadó gála keretében.

Kisvállalati kategória díjazottjai:

Balról a második Bálint András, az Agrova KFt. kereskedelmi igazgatója Kép:Hatlaczki Balázs

Agrova Kft.

13 éve működő magyar családi vállalkozás, nyíregyházi székhellyel. Árbevétele 853 millió forint, 18 főt foglalkoztat. A Phylazonit termékcsaládot gyártják és forgalmazzák, melynek kereskedelmi és szabadalmi jogait is birtokolják. A termékek egyike a növények természetes tápanyag-ellátását biztosítja, a másik a talajok természetes egyensúlyát állítja helyre. Országos értékesítési hálózatot is kiépítettek és külföldre, főként szomszédos országok piacaira is eredményesen kijutottak. Kétszeres Termék Nagydíjasok, új fejlesztésű termékeiket folyamatosan dobják a piacra. Szívügyük a termőföld, szakmai filozófiájuk, hogy az „egészséges talaj, egészséges növény, egészséges ember” szemléletmódot eljuttassák partnereikhez. Küldetésük az új szemléletmód bevezetése a mezőgazdaságba, mely segíti a termelőket és környezetkímélő hatása miatt az egész emberiség fejlődést, fennmaradását biztosítja. „A mezőgazdasági termelés és az emberi lét alapjául szolgáló termőtalajra úgy kell tekintenünk, mintha az unokáinktól kaptuk volna kölcsön.” Szerintük a környezet fenntarthatósága a talajnál kezdődik. Szinte minden termékük a talajjal kapcsolatos, s azon keresztül az emberek és ételek egészségével. A társadalmi felelősségvállalásban kiemelkedő volt a Kolontár- Devecser katasztrófában nyújtott segítségük, amikor 1000 hektárra elegendő Phylazonit-készítményt biztosítottak ingyen, aminek köszönhetően már a következő évben lehetett termelni a  szennyezést szenvedett talajon.

Bálint András, a cég kereskedelmi igazgatója a díj átvétele után hangsúlyozta, számukra, kis családi vállalkozásként különösen nagy kitüntetés az üzleti etikus cégek "klubjába" tartozni, különösen értékes számukra az elismerés, mivel komoly munkával, harmadik próbálkozásra találta érdemesnek rá cégüket a zsűri.

Középen Lovász Károly, a KAV Hungária Kft. ügyvezetője Kép:Hatlaczki Balázs

KAV Hungária Kft.

A cég főtevékenysége fémszerkezetek és nyílászárók gyártása. 2009 óta működik, budapesti székhellyel, móri fiókteleppel. 2015-ben árbevételük 210 millió forint volt és 18 alkalmazottat foglalkoztattak. A cég jelszava:„Jó termék, jó csapattal!” Ennek megfelelően családbarát körülményeket biztosítanak, a munkavállalók pedig évente két hetet tanulással töltenek. A tulajdonos-ügyvezető igazgató tisztessége példaértékű a kollégák és a szakma szempontjából is. Szerinte, és így a cég szerint is a haszonszerzésnél fontosabb az etikusság. Ez a szemlélet árazási gyakorlatukban is érvényesül. Soha nem hagytak cserben ügyfelet, beszállítóikkal is kiváló a kapcsolatuk.

„A” energiaosztályú irodaházban dolgoznak, mivel célul tűzték ki, hogy a lehető legkisebbre csökkentsék ökológiai lábnyomukat. Új gépbeszerzéseiknél a legfontosabb szempont a legkisebb energiafogyasztás. Sokat adnak a minőségi munkára, az ügyfél-elégedettségre, az elégedett vevő a legjobb reklámjuk. Cégük nem tud azonosulni bizonyos piaci szereplők és nagyobb beruházói körök fedezeti éhségével és moráljával, ezért vállalkozásuk piaci stratégiájában nem szerepel a kizárólag láthatóan is pénzügyi nyereség miatt fejlesztett álságos beruházások beszállítására történő pályázatok megnyerése. Az ilyen üzleteket visszautasítják.

Társadalmi felelősségvállalásukban erős az iskolák és egyházak támogatása. Munkatársaik is szép felelősségvállalási palettával rendelkeznek, amit a cég magáénak vall. Minden alumínium hulladékot újrahasznosításra küldenek üzemükből, a forgácsot és port különleges elszívó-berendezéssel szívják el, hogy abból minél kevesebb jusson ki a környezetbe. Minden esetben törekszenek arra, hogy a környezetet nem terhelő, újrafelhasznált anyagokkal dolgozzanak, amelyek megfelelnek a legszigorúbb európai előírásoknak vagy azok újrafelhasználhatóak legyenek. Alapérték náluk a környezettudatosság, amit számos példával támasztanak alá.

Elsőként a kollégáinak mondott köszönetet a díj átvétele után Lovász Károly, a cég ügyvezetője, mert, mint mondta, csapatmunka eredménye volt. „A kollégák sokszor munkaidőn túli erőfeszítései segítettek a cégnek eljutni oda ahol most tart. Nem könnyű az építőiparban etikusnak lenni, de amikor megalapítottam a céget, bár sok kétség gyötört, egy dolgot biztosan tudtam: a KAV más morális értékrenddel fog működni, mint a versenytársai a piacon, ezt pedig a mai napig tudjuk tartani. Amit elértünk, az csak viszont csak egy állapot, melyet nem csak megőrizni, de felülmúlni kell. Ezt érzem most, a díj átvételekor is. A zsűri bizalmat szavazott nekünk ezzel a díjjal és azzal, hogy elhiszik, öt, tíz év múlva is érdemesek leszünk rá. Ezen kell dolgoznunk.”

Középen Nagy Andor, a Vitaking Kft. ügyvezetője Kép:Hatlaczki Balázs

Vitaking Kft.

Két magyar család a tulajdonosa, a veszprémi székhelyű, élelmiszer nagykereskedelemmel foglalkozó cégnek, amely 37 főt foglalkoztat. A céget két egészségtudatos fiatalember álmodta meg, akik felismerték 2005-ben, hogy nem csak nekik van igényük az egészséges életmódra, hanem egyre többen tudatosan választják az egészséges életet. Két család létre is hozta az étrend-kiegészítők gyártására és nagykereskedelmére szakosodott vállalkozást. Jelenleg itthon közel 500 partnerükkel – bioboltok, gyógynövény-boltok, drogériák, áruházláncok, patikák, nagykerek stb. dolgoznak, a környező országokban is kiterjedt a tevékenységük, sőt, már távolabbi országokba is eljutottak. Csak a természet anyagaival dolgoznak, annak gyógyerejében hisznek. Arra törekszenek, hogy ennek fontosságát minél több emberrel megértessék. Ezt a hitvallást dolgozóik is magukénak vallják.

Az üzleti etikai díj szempontrendszere

1. A cég etikai magatartása alkalmazottaival szemben

2. A cég tulajdonosainak etikai magatartása tulajdonosi jogosítványaik gyakorlása közben

3. Az ügyfelekkel, üzleti partnerekkel szembeni etikus üzleti magatartás

4. Társadalmi felelősségvállalás

5. A környezettel szembeni felelős magatartás

A munkahelyre jellemző értékek: emberséges és barátságos munkakörnyezet, időben fizetett bérek. Munkatársaiknak rendszeres képzéseket biztosítanak, saját anyagokkal, tanulószobával, oktatókkal. Hamarosan elkészül új telephelyük, ahol minden fontos fej­lesztés környezetkímélő módon valósul meg. Három szinten, összesen több mint 2400 m2 alapterületen bámulatra méltó környezetkímélő megoldásokat vezetnek be a fenntartható fejlődés érdekében.

Partnerválasztásukban előnyben részesítik a helyi cégeket, hozzájárulva ezzel térségük fellendüléséhez. Ellenőrzik partnereik korrekt üzleti magatartását, etikusságát, fontos nekik, hogy csak hozzájuk hasonló partnerekkel dolgozzanak. Felelősséget vállalnak az étrend-kiegészítők piacán a rendezett állapotokért. Közel 500 termékük mindegyike engedélyeztetett az OGYÉI által, biztonsággal forgalmazható. Folyamatosan fejlesztenek, saját laboratóriumuk is van. Társadalmi felelősségvállalásuk is jelentős, egyesületeket, sportolókat támogatnak, valamint az egészséges életmódot népszerűsítik. Főtámogatói a Drogmentes Magyarországért Maraton csapatának, ott vannak a véradási akciókon, s természetesen ott voltak a vörösiszap-katasztrófa támogatói között is.

„Régóta vagyok vállalkozó, akkor kezdtem, amikor Magyarországon még a kapitalista rablás időszaka volt, mindenki úgy boldogult, ahogy tudott. Akkor egy társaságban egy beszélgetés során mondta valaki, hogy ha nem etikusan működni annak a beismerése, hogy etikusan képtelen vagy sikert elérni. Akkor elgondolkodtam, hogy a vadkapitalizmus tényleg nem olyan menő. Aki becsülettel is el tudja érni ugyanazt, az sokkal többre képes. Ezt akartam azóta is megmutatni" - mondta a díj átvételekor Nagy Andor, a cég ügyvezető igazgatója.

Középvállalati kategória díjazottjai

Középen Kazi Károly, a Bhe Bonn Hungary Kft. ügyvezetője Kép:Hatlaczki Balázs

Bhe Bonn Hungary Kft.

Az 1991-ben alapított, 100%-ban magyar magánvállalkozás főtevékenysége a rádiófrekvenciás és mikrohullámú technika területén kutatás-fejlesztés és saját fejlesztésű termékek gyártása. Több mint 100 főt foglalkoztatnak, majd 2 milliárd forint árbevételt értek el múlt évben. A bevétel 70%-a hozzáadott-értéket képviselő exportból származik. Képviseletük van több mint 20 országban. Fejlesztéseik a világ élvonalába tartoznak, számos díj ismeri el innovációs tevékenységüket. Jelentős kapcsolatuk van kutató műhelyekkel, a hazai K+F jelentős szereplői, oktatásban jelentős szerepet vállalnak. Magas szintű minőségi tanúsítványokkal rendelkeznek.

Néhány fős, lakótelepi lakásban működő vállalkozásból nőtte ki magát a cég. A baráti, emberi, egymást megbecsülő hangulat természetes, ennek is köszönhető, hogy nincs munkaerő-elvándorlás. Külső megítélés szerint a cég olyan mint egy szanatórium. Alapelvük a dolgozók munkájának értékelése és tiszteletben tartása. A három tulajdonos egyben a három vezető is, így a tulajdonosi szemlélet és etika egy az egyben a cég etikája. A nyereség jelentős részét folyamatosan visszaforgatják, legfőbb céljuk a cég magas elismerési és minőségi szinten tartása. A vezetők hitvallása: a növekvő profit akkor ér valamit, ha az azt megtermelő dolgozók is érzékelik.  Erősen jelen vannak a nemzetközi színtéren, emelik a haza K+F és innováció nemzetközi hírnevét. Ezzel, és az innováció és az oktatás iránti elkötelezettségükkel kapcsolatos a társadalmi felelősségvállalásuk is.

Az idén lett 25 éves a cég, az ünneplés megkoronázása ez a díj – mondta a díj átvételekor Kazi Károly ügyvezető igazgató. „Az életünk nagy részét a munkahelyen töltjük, nem mindegy, hogy milyen az a hely” – tette hozzá.

Középen Kürti Deák Dóra, a Biofilter Zrt. tulajdonosa Kép:Hatlaczki Balázs

Biofilter Zrt.

A törökbálinti székhelyű cég 100%-ban magyar családi tulajdonban van,1990-ben alapították, 2,1 milliárd forintos árbevételt ért el 2015-ben és 83 főt foglalkoztat. Főtevékenysége a környezetvédelem, és a bioenergetikai szektort látja el másodgenerációs szerves alapanyagokkal. Országos begyűjtési és nemzetközi feldolgozói hálózattal rendelkezik. 2016-ban beválasztották Európa top 10 cége közé a vállalati fenntarthatóság kategóriájában. Rendkívül magas szintű környezetvédelmi szabályrendszert tartanak be, és élen járnak a minőség- és környezetközpontú üzleti magatartás, a fenntarthatósági követelmények megvalósításában, ügyfeleiktől is ezt követelik meg. De nem csak megkövetelik, oktatják is őket, üzleti környezetüket a minél magasabb szintű környezetközpontúságra. Nem csak alaptevékenységükkel járulnak hozzá a fenntarthatóbb jövőhöz. Sokat tesznek a munkavállalóik és közvetlen környezetük szemléletformálásáért.

Az emberek és helyi közösségek tudatosságának erősítésért vállalt társadalmi szerepvállalásukban rendkívül tudatosak. A környezetvédelem mellett az egészségvédelem is nagy hangsúlyt kap programjaikban. Két évvel ezelőtt életre hívták a környezetért.hu weboldalt, ezzel szélesebb nyilvánosságot is felvállalva a környezettudatosság nevelésében. Kapcsolódnak a Zöld Iroda és a karbonlábnyom programhoz is. Tagjai számos családi és üzleti szervezetnek ahol kiterjeszthetik közéleti szerepvállalásukat.

„Nagy öröm számunkra a díj, bár olyasmiért kaptuk, ami számunkra teljesen természetes. A cég alig idősebb nálam, édesapám alapította egy olyan érában, amikor még nem volt szokás etikus működéssel foglalkozni. A húgomnak és nekem a cég átvételével az a feladatunk, hogy többet adjunk tovább, mint amennyit mi kaptunk – a gyerekeinknek és mindenki mások gyerekeinek” – fogalmazott a díj átvételekor Kürti Deák Dóra, a cég tulajdonosa.

Nagyvállalati kategória díjazottjai

Virág László, az ÉDV Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese Kép:Hatlaczki Balázs

Észak-Dunántúli Vízmű Zrt.

Az állami, illetve önkormányzati tulajdonú cég főtevékenysége az ivóvíz-szolgáltatás és a szennyvíz elvezetése, tisztítása, a keletkező szennyvíziszap ártalommentes elhelyezése, hasznosítása. Az alkalmazottak száma 891 fő, a cég árbevétele 2015-ben meghaladta a 9 milliárd forintot. Családbarát és Legjobb Női Munkahely díjat is nyert a vállalat. Dolgozóikat igyekeznek több területen segíteni, emberi és anyagi segítséget nyújtanak azoknak, akik esetleg nehéz helyzetbe kerülnek. Imponáló munkáltatói törődés folyik a vállalatnál. Ügyfélszolgálati rendszerük központja az ügyfél. A felhasználóknak messze többet segítenek, mint ami a szerződésekben benne van. Minden problémában lehet rájuk azonnal számítani. A pénzügyileg nehéz helyzetbe került  beszállítókat és kisvállalatokat előbb fizetik ki az előzetesen vállalt határidőnél.

A cég térsége  legjelentősebb környezetvédelmi szolgáltatója. A legjelentősebb környezetvédelmi cselekedetük az alaptevékenység része: szennyvízgyűjtés és tisztítás. A technológiát folyamatosan optimalizálják, hogy a kibocsátott víz minél kevésbé szennyezze a környezetet és ehhez kevesebb erőforrást használjanak fel. A keletkezett szennyvíziszap jelentős részét biogáz üzemekbe szállítják, ahol hasznosítják. Az irodai munka zöldítésére is komoly figyelmet fordítanak.

A vállalat önként is és megkeresésre is támogat különböző társadalmi eseményeket. Állami cégként főleg eszközzel, helyszínnel, vízzel támogatják a rendezvényeket. Saját környezeti nevelési rendezvényeiken elősegítik a felelősségteljesebb fogyasztást és a környezettudatos gondolkodást. Kiemelt program a kollégák egészségének megőrzésére. Küldetésként kommunikálják az egészséges ivóvizet mint brandet és az egészséges ivóvíz előnyeit a palackozott vízzel szemben.

„Sokan és sokat dolgoztak ezért a díjért a társaságnál. A legfőbb erényünk a láthatatlanság, a mi működésünk akkor jó, ha nem látnak, hallanak, nem vesznek észre bennünket azok, akiknek szolgáltatunk. Hiszünk abban, hogy a víz kincs, a környezet érték" - mondta a díj átvételekor Virág László gazdasági vezérigazgató-helyettes.

Középen Keszler Ferenc a Fővárosi Vízművek Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettes Kép:Hatlaczki Balázs

Fővárosi Vízművek Zrt.

Az 1968-ban alapított cég önkormányzati tulajdonban van, 1730 főt foglalkoztat, szintén vízközmű szolgáltató. Árbevétele meghaladja a 42 milliárd forintot. A régi vállalatvezetési, munkáltatói gyakorlatot ötvözik a mai, modern, felelős munkáltatói stílusokkal. Szakszervezet és Üzemi tanács képviseli a dolgozók érdekeit, Kollektív Szerződés szabályoz. Jelentős juttatások járnak a munkavállalóknak (vállalati üdülés, a lakásvásárláshoz-felújításhoz igényelhető kamatmentes vállalati kölcsön, cafeteria stb.) A  40 év felettiekkel, a megváltozott munkaképességűekkel kiemelten foglalkoznak. Etikai Kódexük és Vezetői Chartájuk is van. Kiemelten figyelnek az új munkavállalók beilleszkedésére és környezettudatos gondolkodásmódjuk formálására.

Valamennyi területre kiterjesztették a Minőségirányítási , az Ivóvíz-biztonsági  és a Környezetvédelmi irányelvek/minősítések alkalmazását. A Társaság ügyfélszolgálata a legfejlettebb szabvány szerinti, ami biztosítja és garantálja, hogy ügyfeleink kiszolgálását mind a vállalati, mind a fogyasztói elvárásoknak megfelelően, magas színvonalon végzik. Évente külső szakértő által végzett ügyfél-elégedettségi kutatás tanúsága szerint a közszolgáltatók között kiemelkedő elismertséggel rendelkeznek.

Társadalmi szerepvállalásuk  négy alappillére:  a környezettel szembeni felelősségtudat, az egészséges életmód, a hátrányos helyzetűek és a szolgáltatási területünkön élők szabadidejének kulturált eltöltése iránti elkötelezettség. Fontos számukra a tudatformálás, az egészséges ivóvíz népszerűsítése. A legismertebb példa erre számos budapesti tűzcsap ivócsappá alakítása. Katasztrófahelyzetekben, haza és nemzetközi szinten ott vannak, ahol vizet kell osztani. Az ivóvízbázisok védelme miatt hagyományosan kiemelt figyelmet fordítanak a környezeti problémák kezelésére, a környezetszennyezés megelőzésére, jelentős beruházásokkal nagy energiahatékonysági eredményeket tudnak felmutatni.

„A mai világban a közművekről rosszat vagy semmit hangulatban, külön köszönjük, hogy a zsűri észrevette a munkák pozitív oldalát. A szolgáltatásunk a bizalomra alapul, hiszen azon dolgozunk, hogy ne kelljen gondolkodnunk azon, hogy iható-e a víz, ami a csapból folyik. Ez számunkra természetes, de sok helyen a világon egyáltalán nem az” - hangsúlyozta a díj átvételekor Keszler Ferenc gazdasági vezérigazgató-helyettes.

Multinacionális vállalati kategória díjazottjai

Középen Markovich Béla a Mapei Kft. ügyvezető igazgatója Kép:Hatlaczki Balázs

Mapei Kft.

A Milánóban alapított építőanyag-ipari multinacionális cég a világ legnagyobb ragasztó, szigetelőanyag és építőipari kemikália gyártója. Éves árbevételének 5%-át fordítja kutatás-fejlesztésre minden évben, és munkatársainak 12%-a tevékenykedik a világ különböző pontjain működő kutató központokban. A befektetésekre előirányzott költségvetés 70%-át fordítják olyan környezettudatos termékek fejlesztésére, amelyek a fenntartható környezetet szolgálják, és megfelelnek a LEED követelményeknek. 1991-ben csatlakozott a csoporthoz a magyarországi vállalat. Az építőipari segédanyagokat gyártó és forgalmazó cég ma 156 főt foglalkoztat, forgalma 9,9 milliárd forint volt 2015-ben.

Az idén 25 éves vállalat olyan értékek szigorú betartásával működik, amelyek biztosítják azt, hogy az építtető, kivitelező, kereskedő többet kapjon, mint amire számított. Ezek: segítségnyújtás, kedvesség, őszinteség, nyíltság, szaktudás, képzések, oktatások, minőség, kiválóság, kiváló logisztika, nyitottság, törvényes működés, eredményesség. Szerintük a környezetvédelem valójában a jövőt szem előtt tartó, tudatos választás. Kizárólag ökológia szempontból fenntartható termékeket kínálnak, fejlesztési költségeik 80%-át pedig olyan termékek fejlesztésére fordítják, amelyek a beépítés során és utána sem bocsájtanak ki az egészségre káros anyagokat. Igyekeznek a gyártás során a lehető legkisebbre csökkenteni a hulladékok keletkezését, és a lehető legnagyobbra növelni az újrahasznosított anyagok használatát. Magas szintű egészségvédelmi, környezetvédelmi és biztonsági, energiairányítási rendszereket használnak. A vállalat által felhasznált villamosenergia-mennyiség részben vagy egészben megújuló forrásból származik.

A vállalat számára a legfontosabb érték a termelő, de ezzel párhuzamosan a céljait megvalósító munkatárs. Munkatársaiktól olyan magatartást várnak, amelyekkel hosszú távon biztosíthatják maguk és családjuk magas szintű létezését. A dolgozói elkötelezettséget tükrözi a rendkívül alacsony fluktuáció. Tavaly másodszor is megkapták az Aon Hewitt Legjobb Munkahely díját.

„Az etika nagyon fontos a cégünkben, a négyhavonta megtartott munkatársi meetingeken az első képzés mindig arról szól, hogy mit is jelent ez. Az emberek nagy része nem tudja mi az etika, nem tudják hová tenni. Fontos küldetés számomra, hogy ezt megismertessem a munkatársaimmal és rajtuk kívül is minél több emberrel. Mi vagyunk a csepp a tengerben, de hiszünk benne, hogy minden cseppnek szerepe van abban, hogy végül mit okoznak a hullámok” – mondta a díj átvételekor Markovich Béla ügyvezető igazgató.

Középen Farkas Roland a Schrack Technik Kft. ügyvezetője Kép:Hatlaczki Balázs

Schrack Technik Kft.

A 100%-ban osztrák tulajdonban lévő budapesti cég áramelosztó, ‐szabályozó készülékeket gyárt. Az energiaelosztás és adatátvitel termékeire és megoldásaira szakosodott anyavállalat 1991-ben alapította a magyar leányt. 37 fő dolgozik a cégénél, 2015-ben az árbevételük meghaladta a 3 milliárd forintot. Vevőik köre 99%‐ban magyar villamosipari vállalkozás. A kft. ausztriai központja  nem határoz meg etikai kódexet, sem normarendszert, a magyar vezetés viszont kötelességének érzi, hogy példát mutasson a hazai gazdasági életben.

A profitszerzésen túli értékteremtés határozza meg a vállalat kapcsolatát kollégáival, partnereivel. Soha nem volt lejárt, vagy meg nem fizetett köztartozása, hosszú távú jelenlétre törekszik szűkebb és tágabb környezetében egyaránt. Termékei, szolgáltatásai minősége nagyon fontos számára. A dolgozóik legtöbbje 15‐20 éve csapattag, az idősebb kollégák szakmai tudására alapozzák működésüket. Az emberi értékeket beemelik cégük értékrendjébe. Ügyfélkapcsolataikat az odafigyelés, a tisztelet, a szakszerűség, a pontosság és a gyorsaság jellemzi. Ha kell, együttműködnek a versenytársaikkal is. 60 napos fizetési határidővel értékesítik termékeit, ezzel segítve  vevőik fejlődését. Ügyfeleik  nagy része közel 25 éve a cég rendszeres vásárlója. Két egymást követő évben is elnyerték a Business Superbrands díjat.

Elsősorban helyi, kerületi vállalkozások szolgáltatásait veszik igénybe ezzel is támogatva közvetlen környezetüket a fejlődésben. A vállalat minden tevékenységét ISO 14001 szabvány szerint végzi, minimalizálja a károsanyag-kibocsátását, maximalizálja az energiahatékonyságát. 2013. január óta bevezették a direkt kiszállítást a közúti szállítás károsanyag‐kibocsátás csökkentése érdekében. Élen járnak az olyan termékek, termékcsaládok fejlesztésében, új technológiák bevezetésében, amelyek célja, hogy csökkentse a környezeti ártalmakat, óvja, kímélje környezetünket. A budapesti központot már az építésekor energiatakarékos épületnek tervezték, a vállalat saját felügyeleti rendszere gondoskodik a hatékony és energiatakarékos működésről.

"A díj azt jelenti számunkra, hogy volt értelme az eddigi munkánknak. Kemény munka volt, hiszen az építőiparban nem könnyű etikusan működni. Ezért különösen köszönöm a kollégáinknak is a munkát" - mondta a díj átvételekor Farkas Roland ügyvezető igazgató.

Középen Vágó Attila a Szatmár Optikai Kft. ügyvezetője Kép:Hatlaczki Balázs

Szatmár Optikai Kft.

A vállalat 2009-ben kezdett termelni Magyarországon. Ma 530 főt foglalkoztatnak, az éves forgalmuk meghaladja a 10 milliárd forintot. A mátészalkai optikai eszközgyártó a brit Specsavers-csoport tagja. 2016-ban elnyerte az Investors In People „Magyarország Legkiválóbb Vállalata” címet a „Jövőorientált Működés” kategóriában és korábbi igazgatójának Mátészalka városa Pro Urbe díjjal köszönte meg a helyi közösségért tett erőfeszítéseit.

Az etikus működésük lényegének azt tekintik, hogy pozitív szándéktól vezérelve „win-win” szituációkat érjenek el minden üzletnél. Számukra a tisztelet legfőbb jele, hogy minden embert egyenlően kezelnek bármilyen területen dolgozzon is. A hangsúlyt a csapatteljesítményre helyezik, minden elért eredményt a munkatársakkal közös sikerként ünnepelnek. Képzési rendszerük garantálja a munkatársak fejlődését és előrelépését.

Minőség fókuszú vevőpolitikájuk egyik legérdekesebbje: a nem megfelelő időben vagy minőségben kiszállított termékekért nem kell fizetni és az esetleges újragyártás költségét is a cég fizeti.  Csak olyan partnerekkel szerződnek, akik hasonló értékek mentén működnek, mint ők és hatékonyan szerepet vállalnak a környezet megóvásában is. A vállalat 50%-kal csökkentette a kommunális hulladék mennyiségét és jelentősen mérsékelték a veszélyes hulladék mennyiségét. Aktív lépéseket tettek a szennyvízkibocsájtásuk KOI határértéken belül tartása érdekében és rendszeres mérésekkel beazonosították a szennyező forrásokat. A térség (Mátészalka) helyzetéből adódóan a családok mindennapi megélhetése nehéz. Ezt a cég a lehetőségeihez mérten igyekszik könnyíteni juttatásokkal, támogatásokkal.

Szorosan együttműködnek a helyi közösségekkel. A várossal megszervezték október 21-ére a „Rózsaszín Séta” programot a mellrák elleni küzdelem jegyében. A rendezvény kapcsán közel 600 ezer forint támogatást gyűjtöttek. Parkosították a város főterét, támogatták a jégeső által sújtott falvakat és a városi állatmenhelyet. A környező iskolákban a vállalat vezetői különböző témákban tartanak előadásokat az osztályfőnöki órák keretében.

„Etikus működésünk alapja a dolgozóink magatartása, elsősorban nekik szeretnénk megköszönni minden erőfeszítést, amit nap mint nap tesznek. A díj fontos számunkra, mert a pályázat során át tudtuk tekinteni kicsit saját eredményeinket is, ez a pozitív dolog pedig nagyon fontos a mai rohanó világban. Ez segít feltöltődni és újult energiával belevágni a holnapba, hogy folytatni tudjuk, amin és ahogy dolgozunk. A díj erőt ad a folytatáshoz és biztosított arról is, hogy jó úton járunk és megmutatta azt is, hogy nem vagyunk egyedül, hogy vannak más cégek, akik ugyanazt az értékrendet vallják a magukénak, mint mi. Bízom benne, hogy a László Ervin által említett összefogás minél előbb megvalósul az így gondolkodók között" - mondta a díj átvételekor Vágó Attila ügyvezető igazgató.

A díjazottaknak ezúton is gratulálunk!

Véleményvezér

Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett

Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett 

Mohó volt az állam, ami elég gyakori probléma manapság.
Elkészült a világ első olyan robotja, amely már beszél és reagál, természetesen Tesla - video

Elkészült a világ első olyan robotja, amely már beszél és reagál, természetesen Tesla - video 

8 millió forint lesz az ára az új szuper robotnak.
Titkos viszonyra derült fény Donald Trump és Putyin között

Titkos viszonyra derült fény Donald Trump és Putyin között 

Újabb botránykönyv érkezik a piacra.
Hatalmas bakot lőtt Orbán Viktor

Hatalmas bakot lőtt Orbán Viktor 

Lesz-e bocsánatkérés egy ilyen fajsúlyos tárgyi tévedés után?
Kamu jelenléti íveket írtak alá a fideszes EP-képviselők

Kamu jelenléti íveket írtak alá a fideszes EP-képviselők 

Eddig se feszítették szét a munka istrángját a fideszes EP-képviselők.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo